Jong eendje zeiknat

muskuslove
Land: Nederland
M/V: V

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 10 nov 2013 08:44

Sorry voor mijn late reactie. Mijn laptop is stuk en is voor drie weken weg. Hopelijk heb ik hem dan weer gemaakt terug :?

Die laatste reacties zijn erg belangrijk voor me (alle andere ook hoor ;) )
Wanneer het kleintje uit het water komt loopt het water in een straal uit zijn verenpak. Hij voelt echt zeiknat aan. Hij zwemt verder goed en doet goed met de rest mee.
De kleine is zich steeds meer bewust van de grote wereld achter de voordeur en wil uiteraard liever buiten blijven bij de rest. Ik gun hem dit van harte. Zelfs de woerd begint er tussen te komen wanneer ik hem wil oppakken om mee naar binnen te nemen. Niet agressief hoor, maar hij gaat echt voor die kleine staan als ik eraan kom en begint een beetje te klokken/sissen (of hoe noem je dat?), kammetje omhoog...
DUS..... moeilijk moeilijk.... Ik zat al op een tweesprong van "zal ik hem langer buiten laten of niet?'"
Als jullie zeggen dat het best kan, dan doe ik het. Is voor die kleine namelijk in alle opzichten beter.
Bijvoorbeeld: Wanneer het niet regent buiten laten? Ook als hij net uit het water komt? En s`nachts binnen.

Thanks Isabel! Ik vond dat ook wel een geslaagde foto... :-D

marvin2985
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor marvin2985 » 10 nov 2013 09:27

een beetje regen kunnen ze wel hebben, alleen als het echt hard regent nog effe lekker binnen halen. en voor de nacht, waarschijnlijk kan hij de nacht ook wel hebben maar toch voor de zekerheid lekker naar binnen, en dan niet bij de kachel maar ergens in de schuur waar het niet erg warm is zodat hij goed aan de kou kan wennen en niet te veel temp verschillen heeft.

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 10 nov 2013 09:50

Bedankt voor je snelle reactie Marvin!
Hij zit nu al sinds 08.00 uur buiten. Ben blij dat de groep zich zo over hem/haar ontfermt.
Ik laat jullie weten hoe hij/zij zich ontwikkeld.
Bedankt voor al jullie reacties!

Vivian

Berichtdoor Vivian » 10 nov 2013 10:39

Schattig eendje zeg. Wat een leuke foto's. Ik vind het jammer dat je zo geraakt bent door het gebrek aan commentaar. Ik heb onvoldoende kennis van Muskuseenden en daarom lees ik wel (om te leren), maar reageer ik niet. Op leuke foto's reageer ik wel (hint hint hint). Dus blijf aub lekker posten op het forum.

Dat eendje zit bij jou goed. Ik heb zelf wilde eenden en een gekke gans die vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen, maar die blijven bij ons wonen omdat ze 2 keer per dag eten krijgen :-) .

Gr. Vivian

WammesWaggel

Berichtdoor WammesWaggel » 10 nov 2013 11:58

Hoi Muskuslove ;-)

Hier "Kwatta" .....Wallies vroegere mama.....wat heerlijk dat ze al van 8 uur af op het water is,ben zo blij voor haar !!
Gisteren eindelijk tijd gehad om de de badkamer nog maar eens extra goed uit te schrobben.....er kwam zelfs eendenpoep onder de wasmachine vandaan ;-)
Gelukkig valt het weer tot nu toe wel mee hè? Dat ze 's nachts nog veilig binnen slaapt vind ik wel een fijn idee..
Ik bedacht opeens dat ik hier op het forum natuurlijk ook het wel en wee kan meelezen.
Ze wordt nog steeds gemist hoor, maar dat ze het bij jullie zo fantastisch heeft maakt een boel goed!
Binnenkort komt er weer een stukje op Rolo's facebook over haar met de door jou gemaakte foto's !
Geef Wammes/Wallie maar een dikke knuffel van me.

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 10 nov 2013 17:53

Hé Kwatta! Wat leuk je hier weer tegen te komen.
Ja, de kleine heeft zich goed vermaakt vandaag. Het is zo`n lief eendje! Nou vind ik dat van al mijn eenden, maar deze is toch wel speciaal hoor. Je kan echt merken dat hij ook veel menselijk contact gewend is. Zodra die me ziet begint ie te tjirpen zoals normaal een kleine bij zijn moeder doet. Hoe kun je daar nou niet van houden...?

Vandaag gebeurde er iets "geks" ; Vanaf 08.00 was de kleine buiten. Dat ging prima. Hij zwom lekker met de groep mee, heerlijk aan het scharrelen. Om een uur of 11.00 begint de eerste rustpauze. Dan gaan mijn eenden lekker op de steiger liggen en dat houden ze wel een uur of twee vol. De kleine lag ook lekker op de steiger en plotseling rent het oudste vrouwtje op hem af en klimt er letterlijk bovenop. Alsof ze een woerd was zeg maar. Ze probeerde hem echt te grijpen en uiteindelijk viel hij in het water. Het was alsof ze ineens een ingeving kreeg; "jij bent helemaal niet van mij...!"
Daarvoor bemoederde ze hem juist. Ik heb hem toen maar even binnen gehaald. Het begon ook te regenen. Een uur later mocht hij weer naar buiten en alles was koek en ei.
De kippen tonen nauwelijks nog interesse, dus hij heeft vandaag vrij lang in de tuin kunnen liggen zonnen. Tussen de buien door ;)
Morgen weer wat foto`s als ik tijd heb...

Hij eet trouwens als een paard! Drie stronken witlof per dag, een hand watervogelvoer, meelwormen, meloen en ik heb hem ook al een vlugge dip in de kippensilo zien nemen. Geen idee wat ie allemaal in het water vind, maar ze hebben het er maar druk mee met zijn allen...
Ik denk dat ik maar even op de rem moet trappen, of mag dit gewoon?

WammesWaggel

Berichtdoor WammesWaggel » 11 nov 2013 02:34

Hoi Muskuslove !!

Beetje late reactie van mijn kant, sorry...

Vreemde actie inderdaad van jouw vrouwtjeseend :frons: ...verstandig dat je Wallie even mee naar binnen hebt genomen...en gelukkig dat alles nu weer koek en ei is !!

Wat een hoeveelheden eet ze, ze mag d'r eigen krantenwijkje wel gaan lopen....ik zou het groenvoer wel onbeperkt geven,maar het watervogelvoer en de meelwormen niet....in beide zit veel energie en Wallie moet wel gestaag maar ook rustig groeien.
Wat grappig dat ze ook meloen eet ! (daar zou ik nou nooit opgekomen zijn)

Wordt ze al wat minder "lek"? Slaapt ze nog binnen op die vette wol?

Was vandaag op een verjaardagsfeestje en ze was weer onderwerp van gesprek ...nee, vergeten is ze nog lang niet hoor ! Iedereen vindt het geweldig dat ze nu bij jou woont, ik ben je nog steeds heel erg dankbaar.

Kan niet wachten op de foto's :-D ...maar snap het ook als je er geen tijd voor hebt hoor, voel je niet verplicht.
(ik zit steeds weg te smelten achter mijn computer !!)

Dikke knuf voor het kleintje..ben blij dat de kippen haar niet meer proberen te killen !

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 11 nov 2013 07:26

Vorige week heb ik speciaal watervogelopfokkorrel besteld bij de Diervoeders. Je zou denken dat dat een gebalanceerde korrel is die alles bevat voor zo`n kleintje in de groei. Je kan het geven vanaf 6 weken.
Ik ga beginnen met de meelwormen te schrappen. Iemand had me gezegd dat dat juist goed was op deze leeftijd,
maar ik begin te twijfelen daaraan.
Dit is wat ie vanaf nu gaat krijgen:
3 stronken witlof per dag (hij laat de andijvie links liggen, maar het ligt wel op zijn bord)
Erwtjes (heeft ie ook bijna geen interesse in)
Klein handje opfokkorrel over de dag verdeeld
Meloen ligt s`ochtends op zijn bord en buiten in de schil, dus kan die naar believen pakken
4 geweekte visjes per dag (3 cm groot)

Thats it.
Vandaag nog even op zoek naar silicea D.
Ik weet dat goede voeding een absolute noodzaak is voor de groei van een gezonde jonge eend, dus een ieder die hier iets ziet wat anders kan, graag feedback!

Helaas is ze nog steeds niet minder lek..:-(
Maar ze blijft overdag wel langer buiten nu. Ik vind dat echt eng, maar het is belangrijk aangezien ze veel van het poetsgedrag overneemt van mijn oudere eenden.

peter 31
Land: belgie
M/V: M

Berichtdoor peter 31 » 11 nov 2013 08:28

Wat die eend deed was van dominantie

muskuslove

Berichtdoor muskuslove » 11 nov 2013 09:33

Ja dat dacht ik al Peter. Maar ik vond het raar omdat ik dacht dat ze hem/haar al hadden geaccepteerd.
Vanochtend toen het nog donker was kwam er ook een hoop herrie van buiten. Toen ik ging kijken bleek het èèn van de vrouwtjes te zijn die achter de andere vrouwtjes aan zat. Vorig jaar was zij echt rustig en stil aanwezig. De woerd mocht niet in haar buurt komen. Maar nu is ze echt het alfa-vrouwtje aan het worden. De woerd heeft ook alleen nog maar intresse in haar en niet meer in zijn "oude" vrouwtje. En het is dus het oude vrouwtje die bovenop die kleine klom. Ik denk dat ze wil laten zien dat ze echt niet onderaan de ladder staat.

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”