Jong eendje zeiknat

peter 31
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 feb 2012 15:38
Land: belgie
M/V: M

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor peter 31 » 13 nov 2013 19:17

maar op het eerste zich t is dat verenkleed goed in orde, en ze zakt toch niet diep weg in het water een echte lekke eend zal niet vrijwillig op het water gaan, en zou ook trappelen, gelukkig dat het een vrouwtje is, twee woerden zou niet goed komen

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 14 nov 2013 07:02

Swoentje schreef:Geweldige foto's weer!


Dank je wel Swoentje!

Peter, ik weet niet zeker of het een meiske is hè... Maar als ik naar de pootjes kijk, die staan dicht bij elkaar. En dat koppie is ook zo vrouwelijk. Mijn vorige eendje kon je echt duidelijk zien dat het een mannetje was, veel grover.
Ik heb het idee dat het verenpakje langzaam maar zeker vooruit gaat. In ieder geval is het sneller droog en niet meer zo gerimpeld. Je weet wel, net als wanneer je lang in bad heb gezeten en je vingertoppen gerimpeld zijn, zo was ook haar verenpak. Ze is nu echt de hele dag buiten en vind het ook niet leuk om binnen te slapen. Tenminste, zodra je haar in de bench zet met het licht uit gaat ze net als de eenden die buiten wonen slapen.
Maar het liefst slaapt ze buiten. Ik streef ernaar om haar binnen een week fulltime naar buiten te doen.
Is dat te snel?
Ondanks het feit dat er veel hokken staan buiten, maken alleen mijn kippen er dankbaar gebruik van. Dus de gedachte dat ze s`nachts lekker in het hok uit de wind gaat liggen kan ik ook wel op mijn buik schrijven...
Ik heb daarintegen wel een grote berg hooi op de steiger onder de loopplanken gelegd. Daar ligt ze graag op. Wanneer je dan onder haar buikje voelt, voel je dat het hooi daaronder lekker warm is van haar lichaamstemperatuur.
Gisteren hoorde ik haar zwaar door de neus ademen en begon me al een beetje zorgen te maken. Vanochtend vond ik in haar waterbakje twee grote bloedzuigers. Dat kwam dus daardoor.
We hebben hier prachtig kristalhelder water voor de deur. En een hoop dieren gedijen er goed in. Onder andere eenden-bloedzuigers. Op sommige dagen in de zomer vind ik wel 20 van die krengen in hun water-andijvie bak!
Ze blijven hun neus maar snuiten in het water...

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor Swoentje » 14 nov 2013 07:55

Dus die gaan dan door de "neus" naar binnen? Die bloedzuigers??? Jeetje..... En zuigen zich dan vol en dan laten ze los en kunnen ze uitgesnoten worden? Moet ik het me zo voorstellen? Beetje teek-achtig, maar dan aan de binnenkant van het lijfje? Brrrrrrr.......

Enne.....jij maakte je in het 2e berichtje nog zo druk over geen reacties krijgen, en moet je nu zien: je bent al op blz 7 met dit draadje :lol:

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 14 nov 2013 08:50

Ja, kan verkeren... :gutgut:

Maarruh, die bloedzuigers zitten op waterplanten te wachten tot er een eend komt knabbelen aan de plant en werkt zich dan via de neusgaten een weg naar binnen. Over het algemeen snuiten ze deze weer uit, al dan niet volgezogen, maar er zijn ook gevallen bekent waarbij eenden overlijden omdat hun longen vol zitten met bloedzuigers.
Vervelend beestje is dat en ik zou niet weten hoe ik hun ervoor kan beschermen.
Ik hoopte eigenlijk dat het water inmiddels te koud zou zijn voor deze parasiet, maar ik heb eigenlijk geen idee of deze in de winter ook nog actief is...

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor marvin2985 » 14 nov 2013 16:22

2 muskus mannen kan vaak goed gaan hoor, zolang ze maar genoeg ruimte hebben en je niet een al te ijverig mannetje heb.
2 woerden in een hok zal nooit gaan maar met de ruimte die jij heb zou het goed moeten komen.

van kippenvoer bij opgroeiende watervogels kunnen ze hele raar vergroeide vleugels krijgen omdat er veel te veel eiwitten in zitten, ik heb er een foto van gehad maar die kan ik zo niet vinden, wij hadden dit gehad bij een grauwe gans.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor Swoentje » 14 nov 2013 16:31

o jakkie......lijkt me voor een eend (of welke watervogel dan ook...) geen pretje, zo'n bloedzuiger. Kunnen ze ook bij mensen naar binnen schuiven...per ongeluk of zo?

WammesWaggel
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 01:06
Land: nederland
M/V: V

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor WammesWaggel » 14 nov 2013 18:29

Gatver, die bloedzuigers..... ik heb er wel eens eentje bij een zieke wilde eend uit zijn neusgaten gehaald.... zo vies...zal op mijn werk eens navragen of ze ermee bekend zijn en of het kwaad kan /er wat tegen te doen is...
Fijn te lezen dat het verenpak er al beter uit gaan zien...en dat ze het verder zo goed doet ! Stoer beestje....
Gisteren met dat mooie weer dacht ik de hele tijd "wat heerlijk voor Wammes" ipv wat heerlijk voor ons " :-D.
Klinkt lekker, die hooiberg waar ze op kunnen liggen !

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 14 nov 2013 18:33

marvin2985 schreef:van kippenvoer bij opgroeiende watervogels kunnen ze hele raar vergroeide vleugels krijgen omdat er veel te veel eiwitten in zitten, ik heb er een foto van gehad maar die kan ik zo niet vinden, wij hadden dit gehad bij een grauwe gans.


Ik denk dat jij Angelwings bedoelt, of ook wel steekvleugel.
Ja, beetje lastige situatie. Hij is zo op eten gefixeerd, dat ik blijf rennen om die kippenvoertoren op tijd weg te trekken. Hij krijgt wel iets binnen, niet veel. Moet even een weg vinden in hoe ik zowel mijn kippen als mijn eenden van het juiste voer kan voorzien. Tot nu toe eten ze uit elkaars bak. Maar nu is dat voor beidde partijen afgelopen, omdat ik een opgroeiend dier ertussen heb zitten. Dus eten moeten ze doen waar ik bij sta en de volwassenen krijgen nu ook vaak opfokkorrel. Beter zo als andersom.
Maar toch, hij heeft al aardig wat op de grond gevallen graan weg gepikt.
Inmiddels is mij verteld dat het een woerd is naar alle waarschijnlijkheid.
Niemand weet het 100% zeker, maar ze neigen die kant op.
Ik dacht echt een meisje. Maar nu weet ik het ook niet meer zeker. Nou ja, maakt ook niet uit. Ik vind die woerden wel lief. Deze word sowieso een kanjer. Als het maar goed gaat in de groep. Mijn wens voor een blauwe eend is met dit opvangeendje komen te vervallen. Word te druk. Maar die wens is zo groot dat ik nog niet van plan ben hem op te geven :gutgut:

Beetje wazige foto`s. Gemaakt met mijn telefoon.
Kan iemand zien of dit een mannetje of vrouwtje is...? De woerd is in elk geval gek op hem/haar... :ilove:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de meest recente
Afbeelding

Wammes geniet echt met volle teugen Nienke!!

peter 31
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 feb 2012 15:38
Land: belgie
M/V: M

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor peter 31 » 14 nov 2013 18:38

dat is een hangvleugel, als de vleugels nog niet volgroeid zijn kan je dat behelpen met de vleugel 10 dagen met plakbland op te plakken, dat is inderdaad als ze teveel eiwitten krijgen als ze opgroeien, op het eerste zicht lijkt het mij een vrouwtje, ik heb ook is 2 muskuswoerden gehad, en ik heb ook heel veel plaats, maar de pluimen stoven toch in het rond ,en niet zo een beetje, dat heb ik nog nooit voorgehad bloedzuigers op eenden

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Jong eendje zeiknat

Berichtdoor muskuslove » 14 nov 2013 18:41

Swoentje schreef:o jakkie......lijkt me voor een eend (of welke watervogel dan ook...) geen pretje, zo'n bloedzuiger. Kunnen ze ook bij mensen naar binnen schuiven...per ongeluk of zo?


Hahaha, ik weet wel dat niemand meer hier in het water wil zwemmen nu ze weten wat er allemaal nog meer in woont behalve eenden.
Er zat laatst zelfs een zoetwaterkreeft op mijn strandje!

Meen je dat Peter, heb jij daar bij jou geen last van? Mmm, apart. Ik dacht dat ze in elke vijver(tje) zaten. Laat staan daar bij jou! Is toch best groot!


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten