Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Pumi » 17 jul 2015 22:19

Wie kan me hier bij helpen, vanavond zag ik voor de 2de keer dat er een toulouse gans (vrouwtje) bovenop een muskuseend stond en haar vol in de nek beet. Ik moet er echt helemaal heen rennen om de gans te verjagen zodat de eend weg kon lopen.

Nu lag er gisteren ineens een kip dood in het lampje, een hele grote (groter dan een brahma hen) niets aan te zien, nek leek gebroken en alleen achter op de nek drupje bloed en duidelijk zichtbaar net veren uit getrokken. dit was gewoon overdag en vlak daarvoor was mijn zoon (15 tot 30 minuten) er nog geweest appelschillen brengen, toen leefde de kip nog. Ik heb sterk het vermoeden dat dit door 1 van de ganzen komt, misschien voedernijd. Waren maar schillen van 1 appel en 2 ganzen, 3 eenden een ruim 20 kippen. Dus al gezegd niet meer zo voeren doe het maar in de bak voor de ganzen krijgen die het samen met hun brok.

rond 18 uur ganzen gevoerd erbij gebleven geen agressief gedrag naar elkaar of naar kippen etc, ganzen stoppen even met eten, gaan wat drinken, er duiken 10 kippen op hun voerbak, daarna nog steeds geen nijd. Ik heb de voerbak gepakt en weer bij de ganzen gezet. totdat ze weer uitgegeten waren en heb de bak weg gehaald. Nu loop ik net over de oprit en zie ik weer een gans (volgens mij het vrouwtje) vol op een eend staan en volgens mij probeerde ze haar te vermoorden, moest er echt heelmaal naar toe lopen om haar weg te jagen zodat ze eend weg kon komen. Nek behoorlijk kaal en lijkt wat rood, maar ja kan nu even niet dichterbij komen om goed te kijken.

Dit gebeurde vlak voor de ingang van ons kippenhok, waar ook de eenden regelmatig de nacht doorbrengen. Deurtje gaat automatisch dicht. In dit hok hangen voersilo's met kippenvoer, daar eten de kippen, eenden en parelhoender van. De ganzen kunnen er niet in die zijn te groot. Ook vond ik nu ineens 3 jong kippen buiten die niet naar binnen op stok zijn gegaan wat ze anders altijd doen, lijkt wel alsof ze niet durfden.

Verder liggen er naar mijn idee erg veel veren in het kampje, maar of dit nu paranoia is?

heb eimand enig idee wat dit gedrag kan veroorzaken? En uiteraard wat er aan te doen??

Want dit is niet leuk, ik wil niet dat de verschillende dieren elkaar hier lopen te vermoorden om wat voor reden dan ook. Grootste gedeelte van mij kippen zijn cochin krielen en dan ook nog veel klein jong spul, die overleven dit soort aanvallen echt niet.


HELP !!!!

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor brenda17 » 18 jul 2015 09:54

Zeker dat de gans een dame is? Heb het wel eens meegemaakt, vorig jaar in het broedseizoen. Toen viel ook de man van de toulouse gans de muskuseend aan. Wij dachten eerste instantie dat gewoon om het voer ging (was bij de voerbak). Ik was niet altijd op de kinderboerderij, maar paar dagen later las de muskuseend dood in de vijver. Vermoedelijk verdronken door de toulouse ganzen man. Hij viel toen steeds de loopeenden man aan. We hebben ze toen uit die weide gehaald en apart gezet.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Swoentje » 18 jul 2015 10:39

Apart zetten zou ook mijn advies zijn. Als je het nu al twee keer gezien hebt, en een dode kip met duidelijke sporen van een gelijke aanval.......

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Pumi » 18 jul 2015 12:19

Inmiddels terug met een kar vol materiaal, kampje gaat in tweeën. Ganzen aan de ene kant en de kippen, eenden en parelhoender aan de andere kant.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor jantien » 20 jul 2015 14:37

Ik heb dit ook meegemaakt, maar dan altijd met mannelijke exemplaren.
Gans pakt kip bij nek en...dood :cry:
Om die reden dan ook geen mannetjes ganzen en eenden meer :mrnono:
Blijft toch vreemd dat het bij jou om een vrouwelijk exemplaar ging die boven op die eend zat.....

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Pumi » 20 jul 2015 22:27

Zo alles hier weer in rust, zaterdag meteen kampje in orde gemaakt. Ganzen zijn het er nog niet helemaal mee eens dat ze aan de andere kant van het hek horen, maar dat went wel. Kippetjes weer blij en gisteravond zat alles voor het sluiten van het deurtje binnen, zelf de parelhoender zat binnen op stok :gulzig:

Ik gaf aan dat ik dacht dat het het vrouwtje was, maar weet ik ook echt niet zeker. Ik keek op dat moment meer naar het slachtoffer dan naar de gans. Het zal dus waarschijnlijk het mannetje wel geweest zijn. :frown:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Swoentje » 20 jul 2015 22:57

Fijn dat je zo snel actie ondernomen hebt. De ganzen wennen er wel aan, en de rest van je dieren heeft weer rust!

Meisje123
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Meisje123 » 25 aug 2023 19:38

Hier ook zo'n verhaal,
Iedere keer vond ik dode muskuseendjes.
12 heb ik er dood gevonden.
Ik heb 2 ganzen en een normale eend uit de broedmachine,
Ze zijn nu 5 maanden oud .
Eergisteren had hij een kuiken in de bek ! .
Ik had er helemaal genoeg van!! aangezien ik dacht dat er iets in de grond zat wat ze ziek maakte .
Ik heb m gisteren achter een hekwerk gezet .
Schreeuwen dar ie doet .
En vanmorgen was zn nek helemaal kasl geschuurd .
Ook weer zielig !! .
Zn zusje heeft een maag darm infectie en daar ben ik erg druk mee , ze heeft geen kracht om te eten ,
De rust is terug op de boerderie, maar de gans "Stripe " ik vind het moeilijk om hem zo te zien .
Heb Duck Duck de eend maar bij m gezet .
Datvie niet alleen is .
Echt een moordenaar.
12 muskuseendjes dood doir hem .

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor jantien » 26 aug 2023 11:29

Heb je alleen die ene Toulouse gans?
Ik weet wel van toen ik nog ganzen en muskuseenden en van alles had dat mijn mannetje gans ook bijterig werd als vrouwtje eieren ging leggen. Pakte ook zo een kip bij de nek en kip dood :crazyeyes: stond erbij en keek er naar..
Daarna wilde ik nooit meer mannetjes ganzen en muskuseenden, veel heibel tijdens de eileg periode..

Andere vraag, heb je nog muskuseenden voor de verkoop?

Meisje123
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 mei 2020 09:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Toulouse gans valt muskus eend aan, HELP :'(

Berichtdoor Meisje123 » 27 aug 2023 04:43

Hoi Jantien ,
Ten eerste mijn excuses , ik zag net twee berichtjes van jou.
Wat fijn dat het beter gaat !!.
Ik heb 9 ganzen , waarvan ik 2 Eieren van de vrouwtjes gans , (het zijn boeren ganzen, geen toulouse ganzen) , in de broedmachine heb uit laten komen, eigenlijk 3 , één eenden ei is met hun uitgekomen.

Echt 12 muskuseendjes heeft Stripe het mannetje van 5 maanden doodgemaakt.
Stoffel een grotere gans denkt dat hij de vader is van de al wat grotere ganzen .dus houdt hij ze goed in de gaten.
Ik baal zo dat hij opgesloten moet worden .
Binnenkort komen er hokken.
Ik heb er niet veel meer over Jantien .
Nog maar 7 kleine muskuseendjes.
Van de 19 .
Om op jouw vraag terug te komen, sorry ik heb er van de week al aardig wat verkocht.

Lieve groet Mira


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten