Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor yena » 31 mei 2017 16:32

Goedemiddag,
Ik ben hier weer met, voor sommigen misschien een wat rare vraag...

Even de voorgeschiedenis :
Misschien herinneren jullie zich nog dat ik enkele weken geleden 3 van mijn eenden (kuikens van 1 jaar oud) naar een natuurreservaat ben gaan brengen omdat ze hier op de baan gewoon in het midden gingen zitten, en al 1 overreden werd.
Dat kon ik niet aanzien, en ben hen (na goed geïnformeerd te hebben) in een gigantisch natuurdomein gaan plaatsen, met schitterende plassen water. In de hoop dat ze daar wat langer kunnen leven dan hier bij ons.

De eenden die niet kunnen vliegen (dat zijn er nog 3), die heb ik uiteraard bijgehouden en mogen hier oud worden. Deze komen niet op de baan, enkel bij de buren op wandel...

Maar probleem is dat ik echt geen eendenkuikens meer bij wil, uit schrik dat ze weer op die drukke baan gaan e.d. We hebben 1 siereendje (vrouwtje roodschoudertaling), samen met 1 vrouwtjes hollandse kwaker, en nog 1 heel oud mannetje (die eigenlijk niks mannelijk meer doet, als jullie begrijpen wat ik bedoel :gutgut: ).
Mannetje is een kruising hollandse kwaker en carolina eend.

Het roodschoudertaling eendje wordt niet gedekt want er zitten zo geen mannetjes van die soort, maar het vrouwtje hollandse kwaker, is al 4 weken eieren aan het leggen (dus ook nog in de periode dat zij wel gedekt werd door de andere woerden die hier nu niet meer zijn), en zit sinds gisteren fulltime op haar eieren. Probleem...., zij zit ergens in de tuin van de buren 2 huizen verder. Ik zie haar steeds naar daar wandelen, maar kan natuurlijk moeilijk bij de buren gaan zoeken (is zo geen aangename mens...).
Dus ik heb min of meer het plan om, als ik haar nog eens zie, te vangen en even in een afzonderlijk ren te houden zodat ze niet bij haar eieren kan. Wel een ren met een waterbad enzo hé.
Op die manier hoop ik dat de eieren niet uitkomen. Ik wil dit wel liefst asap doen, zodat er nog geen kuikens in zijn.
Iemand enig idee hoelang ik de moedereend af haar eieren moet houden, om te voorkomen dat de eieren uitkomen?
Misschien klinkt het wat raar voor jullie..., maar wil gewoon geen kuikens meer. Als ze uitkomen in de tuin van de buren, geraken ze sowieso al niet hier, want er zit een gracht tussen en als de kleintjes daar in sukkelen, geraken ze er niet meer uit.
Dus, liever voorkomen :oops: .
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor peertje » 31 mei 2017 21:26

Lijkt me dat het probleem van bebroede eieren die volledig afgekoeld zijn en blijven een vrij eenmalige zaak is, maar dat moeder eend daarna gewoon nog wel broeds is en zodra ze de kans krijgt weer vertrekt?
Dan zou je toch de buurvrouw het beste benaderen en aangeven dat het niet de bedoeling was dat moeder eend bij haar in de tuin kwam en verzoeken dat je ook de eieren daarom weg wilt halen...
Doe er een doosje eieren bij en een bosje bloemen ofzo ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor danielb » 01 jun 2017 00:09

gewoon nest leeghalen.
dan ben je zeker.
moet eend ook niet voor niets liggen broeden.

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor yena » 01 jun 2017 13:59

Oké bedankt voor de tips en raadgevingen.

Rond 6u 's morgens komt ze bij ons op de vijvers haar pauze nemen, ik zal haar dan eens tegoed volgen, in de hoop dat ik ongeveer kan zien in welk deel van de (heel grote...) tuin van de buurman ze zit :gutgut: .
Hopelijk kan ik het zo ontdekken en mag ik van hem de eieren komen weghalen.
Anders zal het plan B worden, de (broedse) eend even in de kippenren zetten (met vijvertje erin), en afwachten tot ze daar terug begint te leggen. Dan is de broedsheid voorbij.
Wordt vervolgd ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor danielb » 02 jun 2017 00:59

en anders houd je ze enkele dagen vast he.......
dan gaat die broedsheid ook wel over.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor danielb » 02 jun 2017 01:09

ik denk dat een eend na bijvoorbeeld 3 dagen opgesloten te zitten het al wel opgeeft naar broedsheid toe.
heb het nog ni zelf getest,maar zou in dit geval een goede test zijn als jij dat eens probeert he ;)
je hoeft ze echt niet vast te houden tot ze terug legt.
eenden en ook ganzen zijn veel gevoeliger in de verstoring van hun broedsheid ,dan bijvoorbeeld kippen of kalkoenen.

yena
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jul 2008 16:05
Land: belgie
M/V: V

Re: Hoelang kunnen eende-eieren zonder eend

Berichtdoor yena » 06 jun 2017 18:42

Ziezo, de eend net kunnen vangen. Ze zit nu hier bij ons in een stuk afgesloten tuin, met zo'n blauwe schelp als vijvertje :gutgut: .
Ik ga haar een 5-tal dagen laten zitten, zodat ze niet meer naar haar eieren kan, in de hoop dat de broedsheid overgaat.
Ik heb getracht haar te volgen tot aan de tuin van de buurman (waar haar eieren ergens liggen), maar eens ze doorheeft dat ik achter haar loop, draait ze zich om en legt zich ergens neer... Slimme beestjes zijn het :gna:
Deze middag kwam ik haar hier in de tuin tegen, en was ze haar dagelijkse pauze aan het nemen, dus het was het moment om haar te vangen. Ze zit nog maar een 5-tal dagen voltijds op haar eieren, dus best dat het nu gebeurde.
Spijtig dat het zo moet, maar misschien maak ik het erger dan het is :oops: . Enkele daagjes, en ze zal er wel door zijn.
Hopelijk lukt het, dan doe ik het in het vervolg steeds op die manier. Hoeveel uren ik hier al versleten heb aan achtervolgingen om de eieren te zoeken, pfffft. De buren zullen denken dat er iets scheelt met mij hahahahahahah :lol: :gutgut:
Ik hou jullie op de hoogte


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten