Er worden ons loopeenden aangeboden :-)

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Er worden ons loopeenden aangeboden :-)

Berichtdoor Turbo mackwek » 14 aug 2017 16:27

Onze buren gaan verhuizen en kwamen polsen of wij enkele van hun loopeenden een plek in onze wei zouden willen geven. We vinden het erg leuke beesten om te zien, maar eigenlijk wisten we er zo goed als niks vanaf.

Toch even wat verder in verdiept. Op levende have word ik al een heel stuk wijzer, maar een paar specifieke zaken wil ik ook nog even hier navragen.

* in onze wei lopen nu vier kippen en twee dwerggeiten. Het is prima in balans met de hoeveelheid gras momenteel. Het weitje blijft mooi groen. Loopeenden veranderen dat niet toch?
* kunnen ze in het nachthok van de kippen erbij? Het is meer dan groot genoeg in ieder geval, maar misschien heel andere eisen? (zaagsel op de grond een probleem bijvoorbeeld?)
* Veelal wordt gesteld dat ze in een weitje kunnen rondlopen, 'en verder in de rest van de tuin hun maaltje bijeen scharrelen'.
Lijkt me prima, maar uhm... iemand een suggestie hoe ik ervoor kan zorgen dat de loopeenden wel de wei in en uit kunnen, en de kippen niet? (ook handig zodat we een waterbak voor ze buiten de wei kunnen plaatsen, zodat de kippen niet verdrinken)
* We hebben verder in een andere hoek van de tuin een kleine natuurvijver (600 liter, 1,5 m2 ) ik neem aan dat ze daar verder uitblijven toch?
* wat zijn jullie ervaringen met loopeenden in de moestuin? Worden op veel plaatsen aangeprezen als de beste slakkenbestrijders die ook nog eens de groentes met rust laten, maar ik hoor ook verhalen van mensen wier complete moestuin geplunderd is.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Er worden ons loopeenden aangeboden :-)

Berichtdoor danielb » 18 aug 2017 23:40

1 : geen idee hoeveel eenden je gaat nemen,maar bij een klein aantal zal er naar groen in de tuin niet veel veranderen.
hier en daar misschien een klein modderpoeltje,maar das vooral aan de plaatsen waar het water/drinkwater staat.
2 : naar ondergrond toe in het binnenhok mag gewoon hetzelfde zijn als de kippen oplopen.
of dat je eenden mee in het nachthok gaan weet je niet vantevoren.
hier slapen mijn eenden in ieder geval altijd buiten.
leggen doen ze wel in de binnenhokken.
3 : ook eenden moet je bijvoeren.
4 : als de eenden in de kleine vijver kunnen,dan is de kans er altijd dat ze dit zullen doen.
5 : tja.....afhankelijk van wat er in de moestuin staat,dan zullen ze daar ook van gaan eten ;)

Turbo mackwek
Berichten: 51
Lid geworden op: 24 jun 2014 20:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Er worden ons loopeenden aangeboden :-)

Berichtdoor Turbo mackwek » 22 aug 2017 12:29

Dank voor je reactie. Het zijn er twee, twee mannetjes en ze zijn er inmiddels. Wat een komische beesten zijn het. :)

Wel een probleem erbij. De geiten zijn wel erg geinteresseerd in het eendenvoer. Ben dus nog op zoek naar een manier om het voer aan te bieden waar de geiten er niet bij kunnen. Iemand nog tips?

Er is al een doorgang waar de kippen wel door kunnen, maar de geiten niet. Maar het lijkt erop dat de eenden daar niet door passen, of het in ieder geval niet zo snappen. (en als ik die doorgang groter maak, dan passen de dwerggeiten er al door)


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten