loopeenden

loopeend
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2019 18:27
Land: Belgische
M/V: M

loopeenden

Berichtdoor loopeend » 22 feb 2019 20:51

hallo allemaal,

ik wil misschien loopeenden halen, maar heb een paar vragen.
1: hebben ze een (grote) vijver nodig?
2:kunnen ze goed over weg met ganzen?
3: maken ze gras kapot?
4: broeden ze goed?

alvast bedankt!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: loopeenden

Berichtdoor danielb » 22 feb 2019 21:00

ikzelf heb voor mijn eenden geen vijver.
ze moeten wel een drinkpot hebben waar ze helemaal met hun kop inkunnen.
zelf bied ik meerdere drinkpotten aan....
ganzen en eenden gaat meestal heel goed.
hier lopen/zitten ze snachts altijd allemaal samen.
in de dag lopen ze de meeste tijd hun eigen weg,maar als ze rusten is dat meestal ook bij elkaar.
genten en woerden kan wel eens voor (zware) problemen zorgen.
bij mij was het zo dat mijn gent geen witte woerden kon uitstaan.
momenteel heb ik geen woerd omdat die vorig jaar gedood was door een bunzing.

vraag is wel....:
welke ganzen heb je??? aantal vrouwen en mannen???

loopeend
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 feb 2019 18:27
Land: Belgische
M/V: M

Re: loopeenden

Berichtdoor loopeend » 22 feb 2019 21:08

2 witte ganzen. we hadden ze als koppel gekocht als kuiken, maar dat bleek dus niet te kloppen. Ze zijn agressief naar mensen niet heel erg, maar ze komen toch. Als er nieuwe kippen zijn zullen ze die altijd wel pikken en op hun plek wijzen. Met andere woorden ze zijn de baas van de wijde.

Loopeendje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mei 2019 15:25
Land: Nederland
M/V: M

Re: loopeenden

Berichtdoor Loopeendje » 31 mei 2019 13:23

Leuke forumnaam! :P

1: hebben ze een (grote) vijver nodig?
Nee. Indische loopeenden prefereren voeding van het land te halen i.p.v. water. Ze hebben ten aller tijden water nodig waar ze hun hoofd in kunnen stoppen om hun neusgaten te reinigen. En een vijver/bad (kinderbadje) waar ze hun lichaam dagelijks in kunnen reinigen en wat in kunnen ronddobberen waarderen ze enorm! Een (grote) vijver om te overleven is dus niet nodig; maar voor hun plezier en geluk wél waterbronnen waar het hele lichaam in kan gewenst.

2:kunnen ze goed over weg met ganzen?
Ja. Beste vrienden zullen het niet worden. Maar ze maken elkaar doorgaans niet af zeg maar. Ligt uiteraard ook een beetje aan het karakter van alle individuen, zowel loopeend of gans.

3: maken ze gras kapot?
Ja en nee. Echt kapot niet; ze zullen het hoogstens kort houden. Bij voldoende aangeboden voeding zullen ze niet zo snel gras eten.

4: broeden ze goed?
Nee. Het zijn goede ei-leggers. Maar niet echt de beste moeders. Naar mijn eigen ervaringen kijkende doet zo 1 op de 4 een poging om broeds te zijn; de rest heeft niet zoveel interesse om eieren uit te broeden. Ook halverwege het nest verlaten of de eieren opeten komt voor. Om die reden heeft mijn voorkeur dan ook de broedmachine.

DtheSmile
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2018 11:25
Land: Nederland
M/V: M

Re: loopeenden

Berichtdoor DtheSmile » 07 mar 2020 14:23

Ik heb zelf ook 8 indische loopeenden,

1. Indische loopeenden hebben minder water nodig dan andere eenden maar zeker wel wat, wat mij opviel toen ik mijn eenden alleen een bak met water (50cm x 30cm x 15cm) dat de vetlaag erg achteruit gaat. Dit is voor een warme zomerdag niet zo'n probleem maar in de winter wel.

2. Hier kunnen de indische loopeenden overweg met alles, kippen, honden, paarden dus ik denk dat als de eenden en ganzen een tijdje samen zijn het wel goed komt. Misschien bij voeren opletten dat de ganzen niet alles afpakken of de eenden wegjagen.

3. Gras lopen ze niet echt stuk, misschien in de winter wel, ik omhein mijn eenden vooral in de zomer/lente tijdens het broedseizoen. Er ontstaan altijd wel kale plekken maar dat hersteld ook weer na een maandje ofzo.

4. Mijn eenden zijn juist hele goede broedsters, ze leggen erg veel. Hier lopen ze nu nog los over het erf maar ik heb in de struiken al 4 nesten gevonden met een hoop eieren. Hoewel het misschien even duurt voordat ze beginnen met broeden als je de eieren met rust laat gaan ze hier vanzelf er op zitten (uiteraard als je gaat schouwen de giereieren weghalen).


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten