Eendenras gezocht

DtheSmile
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 apr 2018 11:25
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor DtheSmile » 09 mar 2020 22:19

Hoi Sayenna,

Ik heb ook 8 indische loopeenden, en ik denk dat dit het meest in de buurt komt van jou eisen.

- Ze kunnen niet vliegen

- Ze maken helaas weleens herrie, vooral tijdens voedertijd kwaken ze hier erg hard. Ik denk echter dat de buurvrouw hier niet over zou mogen klagen omdat er zomaar een paar wilde eenden de tuin in kunnen vliegen en dan heeft ze dezelfde hoeveelheid overlast. Eenden gekwaak is niet te vergelijken met dat van ganzen of een kraaiende haan qua volume en hoeveelheid.

- Hier leggen de loopeenden hun eieren in gaten die ze zelf graven (op verstopte plekken) dit is niet altijd hygiënisch, ik heb echter geen nachthok en ken mensen waarbij de eenden braaf hun ei leggen in een legkist in een nachthok. De eieren zijn ook eetbaar maar wel minder lang houdbaar dus wees hier voorzichtig mee.

- Indische loopeenden staan er om bekend om veel slakjes e.d. uit de tuin te eten, ook door hun lengte komen ze op plekken waar andere eenden rassen niet komen.

- Hier broeden ze erg goed hoewel dit erg afhankelijk is van andere omstandigheden naast ras, ze zijn overigens niet altijd de beste moeders vooral omdat Indische loopeenden wel stressgevoelig zijn en vooral met jongen dan erg in paniek kunnen raken (en mogelijk jongen vertrappen) dus wees hier voorzichtig mee.

- Hier hebben de eenden toegang tot de sloot, zonder een grote vijver gaat hun vetlaag erg achteruit indien je geen goede vervanging hebt. Een idee als vervanging zou zijn een zandbak (zo'n schelp voor kinderen) en deze vullen met water. Veel mensen zeggen dat de eenden alleen hun kop in het water moeten kunnen krijgen maar ik denk dat ze zichzelf helemaal in moeten kunnen dompelen.

Ik hoop dat ik je verder heb geholpen, je eisen lijken erg op kippen. Ooit over nagedacht om kippen te nemen ipv. eenden?

Sayenna
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jan 2019 17:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenras gezocht

Berichtdoor Sayenna » 22 mar 2020 16:10

Bedankt voor je reactie! Ik zie het wel pas nu, excuses.
Fijn om ervaringen te lezen, neem ik mee!

Ik heb zelf kippen, dus het was bedoeld als uitbreiding, een extra diersoort naast de kippen :)


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten