ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 26 mei 2022 15:55

misschien kun je die jonge bijter al eens appel geven ofzo.
kan die zich daar mee bezighouden...
en eens dat ze kunnen gaan grazen,dan zal het inderdaad ook beter/minder worden.
het bijtgedrag van het jonge ganse kan 2 dingen zijn volgens mij :
of verveling en plaatsgebrek tesamen.
of het al HEEL vroeg laten gelden dat hij baasje wil zijn. (vermoedelijk een jonge gent)

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 27 mei 2022 01:28

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Ongelezen berichtdoor jantien » 26 mei 2022 11:26

Kun je Isodoor niet even apart zetten en dan de kuikens bij de andere 2 ganzen?
Waarom de oudste gans zoveel lawaai maakt als je jonkies weer weggehaald worden is dat ze erover wilt moederen. En dat mag ze elke dag eventjes en dat is in mijn ogen niet goed.
Ja, de volwassenen zitten met de snavel aan de kuikens, maar dat is volledig normaal.
Ik denk dat het probleem met het bijtende jonkie ( nog nooit meegemaakt maar alles kan) dan ook voorbij zal zijn als ze met de volwassenen mogen leven.
Kun je eens filmpje maken en plaatsen hoe de ontmoetingen er uit zien met de volwassenen en hoe jonkie de andere treitert?
Groetjes van Jantien en het hele dierenspul,

Nog maar 48 kippen van alles wat,2 boerenganzen, 2 muskuseenden en 1 rustige bejaarde geit
http://www.mijnalbum.nl/Album=GUXQLCMQ#QQ3VBUWY Nieuwe foto's!
http://www.mijnalbum.nl/Album=SSUDPL7X
http://www.mijnalbum.nl/Album=FCKSNKRO
http://www.mijnalbum.nl/Album=J86VGE3I
http://www.mijnalbum.nl/Album=8VLE3DO7


Dag Jantien,
ik heb filmpjes gemaakt van eerste -en ook de volgende ontmoeting- van de Ganzekuikens met de volwassen ganzen, maar ik zie geen mogelijkheid om hier filmpjes te plaatsen, enkel foto's. Anders graag.
Van hoe Loki de andere drie kuikentjes treitert, heb ik nog geen filmpje. Ik probeer meestal onmiddellijk tussenbeide te komen. Maar zal er eens aan denken om er eentje te maken. Het is trouwens niet moeilijk om Loki te onderscheiden van de rest, alle drie de andere hebben natte plukken op hun vacht van Loki in te bijten (als ze binnen samen zitten). Buiten, op de ganzenweide is het geen probleem, daar valt ie ze niet lastig, en kunnen ze gerust -zoals vandaag- een ganse namiddag samen zitten zonder bijtincidenten. Is het omdat er daar andere afleiding (gras, zon, wind, etc.) is, meer te beleven en te zien is ?
De vijf volwassen ganzen -stamoudste Polydoor, + twee aangekochte om Polydoor gezelschap te brengen: Isidoor (de vader) en Eufrasie (de moeder), en sinds 2 jaar Oberie en Clovis (2 zonen van Polydoor en Eufrasie, met 1 maand verschil in leeftijd)-heb ik sinds paar maanden als volgt apart moeten steken omdat Polydoor aangevallen wordt door andere mannetjes (ook door zijn zonen (wreed toch)): omdat Polydoor niet voortdurend helemaal alleen zou moeten zitten wisselde ik elke halve dag af dat Eufrasie halve dag bij Polydoor zat, en halve dag bij Isidoor, Oberie en Clovis. Sinds enkele weken, laat ik Polydoor & Eufrasie gewoon voortduren samen zitten. Eén enkele keer heeft Isidoor eens over/ of langs de afsluitdraad een toegang geforceerd om Eufrasie te gaan dekken. Maar nu niet meer, en blijft die gewoon samen met Oberie & Clovis.
De ren zet ik in het gedeelte bij Polydoor en Eufrasie. Polydoor legt zich dan meestal zo dicht mogelijk er tegen en 'waakt' als het ware over de vier. Blaast naar mij als ik in de buurt kom. De andere ganzen slaan alles van andere kant van afsluitdraad gade en blijven daar ook ganse tijd in de buurt van de kleintjes. Eufrasie komt ook wel beetje in de buurt, maar is schuchter als altijd.
Als ik er bij ben laat ik de kleintjes ook wel eens los uit de ren. Ze hebben geen schrik van Polydoor, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die daar van geniet. Hij probeert er dan ook steeds zo dicht mogelijk bij te zijn, hoewel zich verplaatsen hem grote inspanning kost. Hij mankt hevig (artrose? ) en het valt me ook op dat hij 'kraakt' als hij zich verplaatst. Je kan het niet beter vergelijken als het geluid van een pak sneeuw dat je samenduwt, dat geluid maakt zijn lichaam als hij zich verplaatst. (ik denk eigenlijk dat hij een beetje 'op' is). Maar is duidelijk dat hij nog geniet van de kleintjes.
Dus ja, sneu voor hem dat ik ze dan ook wegneem, maar ze zijn nog maar 7 dagen oud, en is te koud volgens mij om ze al buiten te laten. Dus ja, hij kan er elke dag maar eventjes (vandaag ganse namiddag) bij zijn, maar het is voorlopig nog niet zo dat ze van de moeder de warmte krijgen, en ze onder hem gaan schuilen zie ik ze ook niet doen. Dus neem ik ze voorlopig nog binnen, zal zien als ze 14 dagen zijn...

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 27 mei 2022 01:39

normaal vanaf een week of 3 a 4 en snachts de temperaturen niet te laag,dan kunnen ze zonder lamp buiten.
volledige vrijheid zonder al te veel problemen en genoeg uitloop,dan volledig los bij de grote ganzen op een week of 6.
zo heb ik het de laatste keer gedaan.
ze kunnen dan al snel genoeg rennen als 1 van de grotere ganzen zou gaan klieren.
vooral de genten zijn dikwijls eikels.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 27 mei 2022 01:57

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2022 12:56

Maar het gaat blijkbaar voor het moment bij de volwassen ganzen (spreek mij tegen indien nodig) over 3 mannetjes, 1 vrouwtje en dan nog een oudere mannelijke gans die momenteel apart zit omdat hij aangevallen wordt door de andere mannetjes. 1 (Isidoor) van die 3 mannetjes bijt en die oude gans apart is die die wil moederen.
Denk je niet dat als je Isidoor apart zet, 1 van de andere 2 mannetjes zijn rol overneemt, evt met hetzelfde gedrag?

Ik vind het een heel onrustige situatie, en niet ideaal om dan jonge ganzen waarvan er al eentje duidelijk een karakter heeft om bijterig te worden, in te laten opgroeien. Je zou toch een stabiele, tolerante situatie willen hebben in de hoop dat hij het dan afleert. Ipv hem al meteen te leren dat het normaal is om zo te bijten en nog eens extra te bevestigen dat hij voor zichzelf moet opkomen. Dan gaat het volgens mij echt niet overgaan. Ze nemen natuurlijk voorbeeld aan de volwassenen.

Is het geen optie om het vrouwtje bij het oude mannetje te zetten en de jonge ganzen daarbij? Die 2 kunnen dan permanent moederen en de jonge gansjes een rustige, liefdevolle situatie te bieden.
De 3 andere mannetjes dan voor het moment bij elkaar laten. Dat gaat toch goed nu?



Hallo Pearlsofpassion,

ja dat klopt, zoals je beschrijft, 3 mannetjes (vermoed ik, vrijwel zeker) 1 vrouwtje (ben ik zeker, ze legt eieren), en dan nog bejaard mannetje.
Isidoor apart zetten heb ik nog niet geprobeerd, maar zou idd wel eens kunnen dat zoals je schrijft, een van de andere die rol overneemt dan.

Is het geen optie om het vrouwtje bij het oude mannetje te zetten en de jonge ganzen daarbij? Die 2 kunnen dan permanent moederen en de jonge gansjes een rustige, liefdevolle situatie te bieden.
De 3 andere mannetjes dan voor het moment bij elkaar laten. Dat gaat toch goed nu?


Ja, dat doe ik zo momenteel. En aangezien ik voorlopig geen mogelijkheid zie om alle volwassen ganzen weer opnieuw samen te laten lopen, zal het wellicht volgens deze verdeling behouden worden. Wel mss sneu dat de drie volwassen mannetjes geen vrouwtje bij zich hebben dan...

Is het iemand van jullie overigens al opgevallen dat ganzekuikentjes, als die rustig zijn, soms precies aan het 'puffen' zijn?

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 27 mei 2022 02:07

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor danielb » 27 mei 2022 01:39

normaal vanaf een week of 3 a 4 en snachts de temperaturen niet te laag,dan kunnen ze zonder lamp buiten.
volledige vrijheid zonder al te veel problemen en genoeg uitloop,dan volledig los bij de grote ganzen op een week of 6.
zo heb ik het de laatste keer gedaan.
ze kunnen dan al snel genoeg rennen als 1 van de grotere ganzen zou gaan klieren.
vooral de genten zijn dikwijls eikels.
5 ganzen,2 eenden,13 zijdehoeners,10 brahmas (met plofkipbloed),een aangekomen boskrielhennetje,9 kruising kippen.



Dag danielb,

dat is hoopvol nieuws. Week twee is nu begonnen.

Het is nu al heel koddig om zien hoe ze van hun vrijheid genieten als ze eens vrijuit in het gras kunnen loslopen. Ze krijgen soms een 'kuur' waarbij ze plots razendsnel met hun fladderende minivleugeltjes pijlsnel kriskras heen en weer schieten, bijna te snel om met het oog te volgen.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 27 mei 2022 02:29

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor danielb » 26 mei 2022 15:55

misschien kun je die jonge bijter al eens appel geven ofzo.
kan die zich daar mee bezighouden...
en eens dat ze kunnen gaan grazen,dan zal het inderdaad ook beter/minder worden.
het bijtgedrag van het jonge ganse kan 2 dingen zijn volgens mij :
of verveling en plaatsgebrek tesamen.
of het al HEEL vroeg laten gelden dat hij baasje wil zijn. (vermoedelijk een jonge gent)
5 ganzen,2 eenden,13 zijdehoeners,10 brahmas (met plofkipbloed),een aangekomen boskrielhennetje,9 kruising kippen.


Dag danielb,

Goed idee van die, daar had ik nog niet op gedacht om eens te proberen. Zal ik doen.
Hoewel ze nu binnen in een grote doos zitten '1meter80 op halve meter, ben nog genoodzaakt Loki af te scheiden door middel van metalen gaas dwars in de doos te plaatsen. vanmorgen was ie er blijkbaar in geslaagd het te verduwen, en ben ik wakker geworden van paniekerig gepiep van de getormenteerde andere kleintjes die belaagd werden. :cry: :shock: :?

Aangezien het bijtgedrag in de buitenren niet voorkomt, denk ik dat verveling, en ja, beperkte ruimte hieraan ten grondslag ligt. Maar ook inderdaad het zich laten gelden, ik meen dat beetje te zien hoe ie op de andere afstapt om vervolgens doodleuk zijn snavel in hun vacht te planten, en dan écht heel krachtig te gaan schudden.

Wat gebruiken jullie anders nog als speeltjes om de kuikens mee bezig te houden?

ik heb ook nog een ander vraagje: bij poging om eens te kijken naar geslacht van gansjes telde ik vast dat ze precies een soort van zwart kroetje hadden op plek waar volgens mij geslacht zit?

groeten

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 27 mei 2022 03:26

het zich laten gelden komt meestal sneller voor bij het mannelijk geslacht.
is bij kippen ook zo.
wil daarom niets zeggen,maar kans is groot dat die ene wel een gent is.
om kuikens bezig te houden of ervoor te zorgen dat ze elkaar minder gaan belagen is ruimte geven het belangrijkste.

betreft het geslacht te herkennen op andere manieren :
je kunt ze seksen op bepaalde leeftijden,maar dit heb ikzelf nooit gedaan.
maar dit zie je niet zomaar.(je moet dus gaan cloaca sexen)
als je afgaat op uiterlijk is het bij bijvoorbeeld een knobbelgans sneller te zien dan bij een boerengans.
mannetjes van de knobbelgans groeien gemiddeld een stuk sneller dan de vrouwtjes.
bij de boerengans kun je dan weer gaan zien naar de dikte van de kop.
maar dan zit je ook weeral een paar weken/maanden verder.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten