ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mei 2022 20:04

Leuk!
Wat heerlijk dat het toch goed gelukt is. :duimop:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 19 mei 2022 21:24

en nu je ziet hoe klein en kwetsbaar ze zijn,ga je ze nog niet bij de grote ganzen loslaten denk ik he ;)

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 20 mei 2022 00:02

Pearlsofpassion
Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
19 mei 2022 20:04

Leuk!
Wat heerlijk dat het toch goed gelukt is. :duimop:


Inderdaad. Dank je.
Mede dank zij de tips en de ervaringen die hier op het forum gedeeld worden. 5 van de 7 uitgekomen. :duimop:

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 20 mei 2022 00:17

danielb
Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
19 mei 2022 21:24

en nu je ziet hoe klein en kwetsbaar ze zijn,ga je ze nog niet bij de grote ganzen loslaten denk ik he ;)
5 ganzen,2 eenden,13 zijdehoeners,10 brahmas (met plofkipbloed),een aangekomen boskrielhennetje,9 kruising kippen.


Inderdaad danielb! En bedankt om om je kennis te delen.
Maar ben toch zeer nieuwsgierig om de volwassen ganzen hun reactie op ‘hun’ kuikentjes te zien. Dus het rieten mandje met deksel, dat Jantien voorstelde, staat klaar. Sowieso denk ik dat ze best maar zo snel mogelijk aan elkaar wennen, maar zal eerst nog in afgescheiden rennetje zijn, toch tot ze 14 dagen zijn. Want er is 1 bazige kwaaie bij de volwassen ganzen die naar ik vermoed toch lelijk zou kunnen uitpakken (niettegenstaande hij de vader is)
Las ook eens ergens dat ze best zo snel als mogelijk gras leren eten, of er tenminste kennis mee maken.
Enfin, van hun reactie jegens de kleintjes te zien zal ik al veel kunnen leren denk ik.
Maar zal ook de kraaien en kauwen hier in het oog moeten houden (en ren bovenaan dicht maken).
Groeten

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 20 mei 2022 00:26

Pearlsofpassion
Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
18 mei 2022 22:33

In het vervolg toch niet zo lang wachten denk ik.. En de machine iets sneller dicht laten (en de magies eruit) zodat de luchtvochtigheid zeker hoog genoeg is bij het uitkomen.

Gelukkig heb je er toch nog 2 kunnen redden.
Want dit heeft niets met zwakke kuikens te maken. Bij uitdrogen hebben ze gewoon geen kans zonder hulp.


Bedoel je dan dat ze bijvoorbeeld de laatste drie dagen (van dag 27 tot en met dag 30) niet meer gekoeld worden (dat is 2-maal daags eieren 10 minuten uit broedmachine laten koelen, en deze vervolgens, voor terugleggen met lauw water besproeien), en dus in de plaats de broedmachine laatste drie dagen gesloten houden?
Wat bedoelt u met ‘magies’? Het rooster waar eieren in liggen?
Groeten

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 20 mei 2022 00:30

tuff cookie
Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
19 mei 2022 20:01

Uiteindelijk toch nog een mooi groepje van 5 kuikens geworden :-D


Ja hè! Het is inderdaad leuk dat ze in een groepje van 5 elkaar hebben!

(Ze trekken wel soms aan elkaars pluimen :?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 mei 2022 08:57

Qamil schreef:
Pearlsofpassion
Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
18 mei 2022 22:33

In het vervolg toch niet zo lang wachten denk ik.. En de machine iets sneller dicht laten (en de magies eruit) zodat de luchtvochtigheid zeker hoog genoeg is bij het uitkomen.

Gelukkig heb je er toch nog 2 kunnen redden.
Want dit heeft niets met zwakke kuikens te maken. Bij uitdrogen hebben ze gewoon geen kans zonder hulp.


Bedoel je dan dat ze bijvoorbeeld de laatste drie dagen (van dag 27 tot en met dag 30) niet meer gekoeld worden (dat is 2-maal daags eieren 10 minuten uit broedmachine laten koelen, en deze vervolgens, voor terugleggen met lauw water besproeien), en dus in de plaats de broedmachine laatste drie dagen gesloten houden?
Wat bedoelt u met ‘magies’? Het rooster waar eieren in liggen?
Groeten


Euhm ja, de latjes wilde ik typen.

Nu, ik ken dat koelen niet, maar eens ze kunnen aanpikken lijkt het toch beter om de machine dicht te laten zodat de luchtvochtigheid hoog genoeg blijft en je niet het risico loopt dat de vliezen verdrogen.
En ik bedoelde ook dat als dat wel gebeurt ik geen 2 dagen zou wachten met de vliezen terug nat te proberen maken. Als ze er niet uit raken kunnen ze zo sterven en dat is gewoon zonde.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 24 mei 2022 23:37

Weet iemand raad?:
Er zijn nog 4 ganzekuikentjes. Ze zijn nu 6-tal dagen. Eentje is wat groter; was dagje eerder uit ei. Een ander is wat kleiner; heeft wat hulp behoefd bij het uit het ei komen. Bij de overige twee is er eentje dat de andere kuikentjes voortdurend in de vacht bijt. Het is sinds een paar dagen begonnen.
Wanneer ze in de doos zitten (Ik houd ze nog binnen in een doos met zagemeel op de bodem, en onder broedlamp, met eten en drinken uiteraard), bijt dat een kuikentje te pas en te onpas in de vacht van de andere, meestal op de rug of flank, lost niet en trekt en schudt heftig. De andere protesteren daar uiteraard op door luid te piepen. Vanavond heb ik nu moeten vaststellen, nadat ik even weggeweest ben, dat er bij eentje een ganse plek op de rug helemaal nat is van in te bijten, en begint de huid eronder ook geïrriteerd te raken. bij een ander zijn er ook natte plekken in het dons op de rug, minder groot maar toch...
En de onverlaat leert het niet af. Wanneer ik ze bij mij heb doet ie het niet, enkel wanneer ik ze in de doos zet. Nu zou ik morgen voor eerst ze dagje alleen moeten laten omdat ik naar werk moet, maar vrees dat ik de ene in een doos apart ga moeten zetten, omdat ie de andere zo toetakelt. Het lijkt me nogal sneu en frustrerend voor de ene, maar zie geen andere oplossing.
Iemand die dit herkent? en/of daar raad mee weet?

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2022 01:30

Misschien te weinig ruimte? Hoe groot is je doos?
Wil ie niet met een knuffeldier of wc rolletje of zo gooien..
Ik ken niets van ganzen, misschien zeg ik iets heel doms. Ik probeer alleen maar mee te denken.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 25 mei 2022 02:26

meer ruimte geven.
een doos is wat klein voor ganzen hoor.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten