ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor danielb » 17 mei 2022 20:02

als het uitkomen echt te lang duurt,dan zou ikzelf de eieren nog eens eenmalig goed met lauw water besproeien. (ook waar het ei is aangepikt)
kan zijn dat het vlies toch iets te taai is....
broedmachine zachtjes/traag opendoen en deksel op een platte tafel zetten (afhankelijk van wat voor broedmachine je hebt natuurlijk),zoals ze op de broedmachine zou staan.(dus opening naar beneden)
eieren besproeien en deksel terug traag op broedmachine zetten. (om zo weinig mogelijk luchtcirculatie te veroorzaken)

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 00:23

Bedankt tuff cookie, het stukje schaal was weg uit het bekje, dus heb de broedmachine (OVO-Lux 100, vrij oud denk ik) nog niet opengedaan.
Intussen zijn de drie er al in geslaagd de opening een ietsje groter te maken, maar er is nog geen uit het ei geraakt. intussen is dag 32. Ga ze vannacht en morgenvroeg nog even laten voortdoen. Indien dan nog niet gelukt overweeg ik om inderdaad -mits jullie voorzorgen in acht te nemen- nog eens met warm water ze te besproeien. Bedankt danielb voor de verduidelijking.
Heb wel de indruk dat ze actiever aan het worden zijn. Voorlopig kan ik maar -voor zover het venstertje bovenaan het toelaat- 4 aangepikte eieren ontwaren, waarvan 3 dus al met een opening. Er is weinig vordering in het vierde dat beetje aangepikt is. En van de overige 3 van de 7 bevruchte zie ik geen barstjes of beweging.
Inderdaad, misschien zijn er wel wat 'over tijd'..?
wordt vervolgd

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 09:58

kleine update: vanmorgen was het vierde ei waar er weinig vordering in was, en ten opzichte van de drie andere nog niet ver stond, als eerste uit het ei gekomen en kruipt nu rond in de broedmachine.
Bij de drie andere die reeds een opening hadden is er in feite niets veranderd..

Ook baar ik me toch nog beetje zorgen over het 'blootstellen' van kuikens aan de volwassen ganzen, en diens hun reactie naar de kuikens toe. Ik zal inderdaad eerst de kuikens in een gesloten rieten mand in de ganzenwei zetten, zodat ze eerst al wat aan geluid kunnen wennen, maar vorige week was er een voorval in kippenhok: er waren drietal kuikentjes van nog geen week oud ontsnapt uit de bubbel van de moeder-kloek, terwijl ik bezig was met deze te proberen vangen om terug bij de moeder te zetten was er een kip die een ontsnapt kuikentje in het oog gepikt had, met fataal gevolg. Zoiets gebeurde in een fractie van een seconde. Ganzen kunnen nu wel niet 'pikken', maar hebben heel sterke bek

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor jantien » 18 mei 2022 10:43

Een kip reageert anders dan een gans..
Hoop dat er nog meer kuikens komen, hou ze dan nog een week of als je het wat eng blijft vinden 2-3 weken apart en zet ze dan bij de ganzen. Mag geen probleem zijn.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 mei 2022 13:16

Hoe lang zijn die eieren nu al aangepikt en bezig?
En dat gebeurde toen ze uit de broedmachine waren ?
Begint het niet erg lang te duren? :?
Ik ken niets van ganzen, maar gevoelsmatig zou ik toch denken dat het geen dagen moet duren...

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 13:40

Dag Pearlsofpassion, vandaag is het dag 32, en de eerste 2 waren aangepikt toen ik op dag 30, na 10 minuten koelen ze terug in de broedmachine legde. Sindsdien broedmachine niet meer geopend. En er is nog maar eentje uit ei, en drie andere hebben opening in de schaal.

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 18 mei 2022 13:47

Ja, dat dacht ik al.
Ik kan me vergissen, maar ik zou denken dat het te lang duurt. :|
Misschien zijn de vliezen te droog omdat ze aanpikten uit de machine.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 18 mei 2022 14:24

oei, zou het 'uit' de machine dan beter voor ze zijn?
vochtigheidsgraad is nochtans tegen 60% daarin, en glaasje van deksel is toch constant beetje bedampt.
Ik zie wel dat de de drie die nog in het ei zitten, maar wel al een opening in de schaal is, bewegen, en zelfs soms piepen...
Intussen is het kuiken dat nu toch al paar uren (denk van vannacht) uit ei is, ver droog.
Omdat er in de handleiding van de machine staat: "Bij het uitbreken DE BROEDMACHINE NIET OPENEN". Staat zo in drukletters in de handleiding.
Net gezien dat de opening bij een van de drie resterende aangebroken eieren nu toch wel al iets groter gemaakt is. Maar bij de overige twee nog hetzelfde als gisteren. Zijn ze te zwak?/Is schaal te sterk? nu, helpen wordt ook afgeraden.
Ik ga nu een 'huisvesting' buiten de broedmachine (kartonnen doos met doeken/ stro, water, etc en warmteplaat en/of broedlamp in orde brengen, en indien ze over paar uurtjes nog niet uit ei zijn, ga ik de tips van tuff cookie en danielb toch opvolgen en voorzichtig wat warm water sproeien.
Zou filmpje of foto van toestand plaatsen maar zie daartoe hier op forum geen mogelijkheid..?


Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 18 mei 2022 14:42

Misschien heb je hier iets aan, zie link onder. Vooral het de laatste post op de link.

https://www.levendehave.nl/vraag/kunnen ... oed-worden


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten