ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 25 mei 2022 03:08


Bedankt danielb. Ze groeien idd zeer snel, ganzekuikens.
Ik zorg voor grotere behuizing.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 25 mei 2022 11:22

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor Pearlsofpassion » 25 mei 2022 01:30

Misschien te weinig ruimte? Hoe groot is je doos?
Wil ie niet met een knuffeldier of wc rolletje of zo gooien..
Ik ken niets van ganzen, misschien zeg ik iets heel doms. Ik probeer alleen maar mee te denken.

Nee hoor Pealsofpassion, goeie tips. Had vannacht al grotere behuizing voorzien. (Was vandaag papierophaling, dus vannacht effe rondgekeken en doos van amerikaanse koelkast kunnen voorzien. Hebben zo voorlopig eersta dagen toch wat meer plaats in, voor de tijd dat ik ze niet buiten in de ren kan laten).
En dacht idd ook dat het mss wat met verveling (naast te dicht op elkaar zitten) te maken zou kunnen hebben.
Vooral het metaaltje van rond een champagnefles vinden ze wel leuk, en het TicTac-doosje :-) , heb wat mini-kerstballetjes onder de broedlamp gehangen, maar daar hebben ze niet zo aandacht voor. en ook het wc-rolletje had ik hen al toegeworpen :-D , alsook een kurk, en nog zo wat dingetjes waarmee ik hoop dat ze wat verstrooiing kunnen vinden.
Maar dan nog blijft de snoodaard zijn broertjes/zusjes(?) keihard in de vacht bijten en schudden. Hem afzonderen, of corrigerende tik verkopen lijkt niet te helpen.
Ik heb er nu al eentje met verband afgeplakt op rug, omdat de vochtige plek van in te buiten donkerder is, en blijkbaar de aandacht trekt, waar ie dan ongemeen hard gaat aan bijten, schudden en trekken :roll: , waardoor het erger wordt, en huid dus ook al irriteert.
Hopen op warmer en beter weer, zodat ze meer in het gras kunnen.
groeten

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 11:45

Ik zou dit toch niet als maar tolereren omdat de andere kuikens stuk gaan en ze daar ook traumatisch van kunnen worden om als maar gepikt te worden.
Zodra je ze in de nieuwe doos hebt zou ik daar een afscheiding in zetten van gaas zodat elkaar wel kunnen zien. Het is niet goed dat er één is die de andere belaagt. Vooral als ze het leven nog moeten beginnen en dat ze dan zo behandeld worden.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 25 mei 2022 12:28

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 11:45

Ik zou dit toch niet als maar tolereren omdat de andere kuikens stuk gaan en ze daar ook traumatisch van kunnen worden om als maar gepikt te worden.
Zodra je ze in de nieuwe doos hebt zou ik daar een afscheiding in zetten van gaas zodat elkaar wel kunnen zien. Het is niet goed dat er één is die de andere belaagt. Vooral als ze het leven nog moeten beginnen en dat ze dan zo behandeld worden.


Ok, bedankt tuff cookie, meer had ik niet nodig.
Ik had gisteren reeds een afscheiding van gaas in de doos gezet, omdat ik het niet langer kon aanzien. Ik had eerst een tijd geprobeerd om telkens ik hem zag bijten, eerst eruit te nemen en effen af te zonder in doos apart. Maar buiten heel luid gekrijs van protest heeft dit weinig opgeleverd. Ook consequent corrigerende tik telkens hij een ander beet, brengt niet gewenste gedragsverandering.
Dus had ik idd in hun doos een afscheiding van gaas gezet, maar omdat de behuizing dan wel heel krap werd op zoek gegaan naar die grote (koelkastverpakking-)doos, waar ze dan heel veel plek hadden, en dacht dat het -samen met wat speelgoed dat voor verstrooiing kon zorgen- wel ging over gaan.
Maar niets is minder waar.
Dus na u te lezen meteen een rooster van gaas ook in de nieuwe grote doos geplaatst waarbij de snoodaard (Loki) nu afgescheiden van de rest zit, maar ze elkaar wel nog kunnen zien.
Bedankt.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 25 mei 2022 12:45

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 11:45

Ik zou dit toch niet als maar tolereren omdat de andere kuikens stuk gaan en ze daar ook traumatisch van kunnen worden om als maar gepikt te worden.
Zodra je ze in de nieuwe doos hebt zou ik daar een afscheiding in zetten van gaas zodat elkaar wel kunnen zien. Het is niet goed dat er één is die de andere belaagt. Vooral als ze het leven nog moeten beginnen en dat ze dan zo behandeld worden.


Bedankt tuff cookie, ik heb de indruk dat het nu vooral véél rustiger is. Damn!, wat een asociaal en ergerlijke gedrag Loki vertoont door zijn soortgenootjes zo voortdurend te koeioneren en pijn te doen...
hoe zou dit toch komen? Zelfde genen, samen uit broedmachine gekomen..

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 13:49

Wat fijn dat het zo goed geholpen heeft :-D :duimop:
Hopelijk is het gekomen door te weinig ruimte en niet door het karakter.

Qamil
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 mei 2022 14:20
Land: Belgie
M/V: M

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Qamil » 25 mei 2022 14:33

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?
Ongelezen berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 13:49

Wat fijn dat het zo goed geholpen heeft :-D :duimop:
Hopelijk is het gekomen door te weinig ruimte en niet door het karakter.


Wel, het is nu rustiger omdat ze gescheiden van elkaar zitten met een metalen gaas ertussenin. Loki -de bijter- gescheiden van de andere 3.
Van zodra ik Loki terug bij de rest laat begint hij terug met ze in de vacht te bijten en heel hard te trekken en schudden...
Weet niet hoe dat op te lossen.
Hoop dat het over gaat eens ze permanent buiten in gras kunnen lopen. Dan hebben ze het te druk met grazen.
Voorlopig (eerste 14 dagen) breng ik ze nog maar gecontroleerd naar buiten, in apart rennetje in ganzeweide, afgescheiden van de rest door gaas, en met een warmteplaat in de ren.
Heb ze al eens laten kennismaken met volwassen ganzen buiten het rennetje ook. Die bijten er dan wel naar, maar dat is precies meer om ze aan te raken en eens te voelen, en niet doorbijten, behalve Isidoor :evil: dan, die heeft er al eens eentje een knauw gegeven, met druppeltje bloed als gevolg.. :cry:
Loki heeft het precies niet van vreemden... (Isidoor is de bevruchter van de eieren, ergo de vader dus. )
Polydoor, de manke hoogbejaarde stamoudste (ergens tussen 23 & 30 jaar) leeft er als het ware beetje van op, en legt hem er steeds heel dicht bij, en maakt voor en na hun korte bezoekjes meer kabaal dan anders op een ganse maand!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor tuff cookie » 25 mei 2022 17:05

Nou ja, dan zal het wel zijn karakter zijn om te bijten. Maar ja, dat kun je eigenlijk niet permanent toelaten dan hebben de anderen geen leven.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor jantien » 26 mei 2022 11:26

Kun je Isodoor niet even apart zetten en dan de kuikens bij de andere 2 ganzen?
Waarom de oudste gans zoveel lawaai maakt als je jonkies weer weggehaald worden is dat ze erover wilt moederen. En dat mag ze elke dag eventjes en dat is in mijn ogen niet goed.
Ja, de volwassenen zitten met de snavel aan de kuikens, maar dat is volledig normaal.
Ik denk dat het probleem met het bijtende jonkie ( nog nooit meegemaakt maar alles kan) dan ook voorbij zal zijn als ze met de volwassenen mogen leven.
Kun je eens filmpje maken en plaatsen hoe de ontmoetingen er uit zien met de volwassenen en hoe jonkie de andere treitert?

Pearlsofpassion
Berichten: 4352
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: ganzenkuikens uit broedmachine bij volwassen ganzen brengen?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 26 mei 2022 12:56

Maar het gaat blijkbaar voor het moment bij de volwassen ganzen (spreek mij tegen indien nodig) over 3 mannetjes, 1 vrouwtje en dan nog een oudere mannelijke gans die momenteel apart zit omdat hij aangevallen wordt door de andere mannetjes. 1 (Isidoor) van die 3 mannetjes bijt en die oude gans apart is die die wil moederen.
Denk je niet dat als je Isidoor apart zet, 1 van de andere 2 mannetjes zijn rol overneemt, evt met hetzelfde gedrag?

Ik vind het een heel onrustige situatie, en niet ideaal om dan jonge ganzen waarvan er al eentje duidelijk een karakter heeft om bijterig te worden, in te laten opgroeien. Je zou toch een stabiele, tolerante situatie willen hebben in de hoop dat hij het dan afleert. Ipv hem al meteen te leren dat het normaal is om zo te bijten en nog eens extra te bevestigen dat hij voor zichzelf moet opkomen. Dan gaat het volgens mij echt niet overgaan. Ze nemen natuurlijk voorbeeld aan de volwassenen.

Is het geen optie om het vrouwtje bij het oude mannetje te zetten en de jonge ganzen daarbij? Die 2 kunnen dan permanent moederen en de jonge gansjes een rustige, liefdevolle situatie te bieden.
De 3 andere mannetjes dan voor het moment bij elkaar laten. Dat gaat toch goed nu?


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten