loopeenden houden

leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

loopeenden houden

Berichtdoor leona » 22 jul 2023 09:36

Goededag allemaal,

Ik heb 'n week geleden 4 loopeenden kuikens aangeschaft. Beetje onverwachts, ik had één kipkuikje over van 'n slecht broedsel en 'n slechte kloek. Dit arme hoopje zat dus in z'n pukje bij mij binnen in huis, ik ben maar op zoek gegaan naar wat broertjes en zusjes voor hem. Ik vond bij mij in de buurt alleen loopeendenkuikjes. Ik ben gaan kijken en was meteen verliefd, wat 'n schatjes! En omdat 't 'n broedsel van 4 was heb ik ze alle 4 maar meegenomen.
Ik heb ruimte genoeg om ze te houden, dat is 't probleem niet, alleen dit is voor mij helemaal nieuw! Ik heb al ruim 20 jaar kippen, die ken ik van binnen en van buiten, maar loopeendjes.......??
Ik heb wel begrepen dat ze niet moeilijk zijn om te houden, ze kunnen los, scharrelen graag, willen graag wat water om te poedelen, en dat kan allemaal geregeld worden. Maar mijn erf grenst met sloten aan mijn buren!
Mijn vraag (vragen) aan jullie; zijn loopeenden honkvast?? Ik ben bang dat ze bij mijn buren belanden, wat op zich niet heel erg is (nou ja,hondengevaar misschien...),als ze maar weer thuis komen. Ik weet dat kippen ieder avond hun vertrouwde hok opzoeken, maar doen eenden dat ook?? Daarnaast heb ik nog gedacht om ze bij mijn kippen te houden in de grote ren (moet kunnen heb ik begrepen), maar die is helemaal kaalgevreten, wat ik niet leuk vind voor de eendjes, en ik heb vrije ruimte genoeg op m'n erf.
Of moet ik dan misschien toch 'n aparte ren voor ze maken met "zwembad"??

Graag hoor ik van jullie hoe ik dit 't best aan kan pakken, en wat jullie ervaringen zijn met loopeenden.

Alvast bedankt,
Groet, Leona

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: loopeenden houden

Berichtdoor tuff cookie » 22 jul 2023 11:20

Zelf heb ik niet veel verstand van loopeenden. Volgens mij zijn ze wel honkvast en poepen erg veel en nat. Leuk zijn ze zeker. Voorlopig is het wel gezelschap voor het kuiken. Later denk ik toch minder want dan gaan de eenden zwemmen en is het alleen. Misschien is het verstandig voor het kipkuiken om toch 1 of 2 andere kuikens erbij te zetten van die leeftijd zodat de kuikens een eigen groepje kunnen vormen.

leona
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jun 2015 11:40
Land: nederland
M/V: V

Re: loopeenden houden

Berichtdoor leona » 23 jul 2023 16:32

Ha Tuff,

bedankt voor je reactie. Ik wacht nog even af wat 't kipkuiken gaat worden, 'n haan gaat naar mijn buurvrouw en 'n hen zet ik uiteindelijk bij de rest van mijn kippen.De eendenkuikens (+kipkuik) heb ik net naar buiten verhuisd, ze zitten nu in 'n ren met nachthok. Dat zal uiteindelijk wel te klein voor ze worden, maar dat duurt gelukkig nog wel even.En daarna....?? Gewoon maar los gooien denk ik en hopen dat ze weer terug keren naar hun stek. Ik hoop nog wat meer reacties te krijgen, maar anders ga ik gewoon op m'n gevoel af! groet Leona

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: loopeenden houden

Berichtdoor tuff cookie » 23 jul 2023 17:52

Je krijgt vast nog wel een reactie van iemand met verstand van loopeenden.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast