Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Chantalleke
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 jun 2010 20:38
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Breezand

Re: Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Berichtdoor Chantalleke » 28 sep 2012 16:05

Ik wilde persee zijdehoenders hebben. Had mij verdiept in het ras en vond ze zo "anders" en dat past wel bij mij. :)
Ik woonde toen nog in een rijtjeshuis met een doorsnee tuin. Daar hadden de twee pluisjes het goed naar hun zin. Nadat ik verhuisde en op een boerderij terecht kwam, was de haan gauw erbij gehaald!

Ik kies voor zijdehoenders, niet omdat ze veel eieren leggen, want dat doen ze niet. Ze zijn vaak broeds. De kleine eitjes die ze leggen zijn wel overheerlijk! :gulzig:
Ook de structuur van de veren (de "haren") zijn zo apart. Felle beestjes, dat wel, maar een genot om naar te kijken en van te houden. :duimop:

Gebruikersavatar
nielsie_b
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mei 2012 10:56
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: lede

Re: Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Berichtdoor nielsie_b » 28 sep 2012 17:49

Ik heb voor de cochin kriel gekozen omdat ZE ZIJN GEWOON ZALIG :gulzig: :crazyeyes: :gulzig: vind ik toch :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Berichtdoor susiepolletje » 28 sep 2012 21:48

7 jaar geleden buitenaf gaan wonen en meteen een oud schuurtje in het bosgedeelte opgeknapt en omgetoverd tot kippenhok. Eerst diverse kipjes gehad, mixjes, legkippen, toen las ik in het blad "Landleven" een artikel over Welsumer kippen. Een oudhollands ras, leggen bruine gespikkelde eieren. Alle kippen verkocht/weggegeven en Welsumerhennetjes en een onverwante haan gekocht. Ben nu helemaal gek van die mooie dieren.
Ze lopen vrij door de tuin, is een prachtig gezicht. Zoontjes van 6 en 2 jaar kunnen gewoon tussen de kippen lopen, de kipjes en haan blijven heel rustig (eerder een agressieve haan gehad daar moest je echt niet bij in de buurt komen). Nu heeft manlief zelfs een broedmachine voor me gemaakt en dit jaar heb ik al heel wat kuikens uitgebroed (gedeeltelijk verkocht, gedeelte houdt ik).

Ras heeft alles voor mij: behoorlijk formaat (de haantjes die overblijven smaken heerlijk en zit nog wat vlees aan), mooie grote heerlijke eieren, rustige aardige kip (kuikens kan ik gewoon na +/- 7 weken bij oudere dieren plaatsen, geeft geen problemen), sterke kip (in 3 jaar nog geen enkele afwijking/ziekte gehad, afkloppen), kortom voor mij persoonlijk alleen maar voordelen: mooi, lief, lekker (kip en ei) :duimop:

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Berichtdoor Nynke » 28 sep 2012 22:35

Ik ben gevallen voor het Ukkelse baardkrieltje. Klein en lief en ik heb ze in mijn favoriete kleur porselein. Ze zijn rustig en zachtaardig.

edith
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 jun 2011 00:26
Land: Nederlands
M/V: V

Re: Voor welk ras(sen) heb je gekozen, en waarom?

Berichtdoor edith » 29 sep 2012 11:38

Ik ben uit puur praktische redenen aan kippen begonnen. We hebben een heel grote tuin.(100m2) Een wilde bloementuin. Door mijn lichamelijke gebreken kon ik het niet meer aan om de tuin te onderhouden. Daarom besloten we om een stuk van ongeveer 3/400 meter af te scheiden, dan een tweede hands kippenhok er op, en kippen gekocht. Ik kocht ze via marktplaats bij een vrouw die zei dat ze allemaal zg, tweedehands kippen had. Ze had er 60 dus ik mocht kiezen. Daar een lakenvelder, 3 kruisingen een kruising Aracauna (die legde prachtige eieren) gekocht. De lakenvelder en de kruising heb ik nog steeds. Volgens mij is ze al erg oud, maar het is mijn lieveling. In het hok sliepen ze niet, alleen in de boom. , en die slapen nog steeds in de boom.
Daarna wilde ik raskippen, en heb vervolgens 2 barnevelder kriel (die ook in de boom slapen) (per ongeluk, want de fokker zei dat het grote kippen werden! ) , twee grote barnevelders wit, 3 marans, 1 aracauna, een sussex, een mechels hoen, en een Australorp. Een ratjetoe van kippen. Dat komt omdat ik ze allemaal leuk vind. Als ze maar groot zijn, en eieren leggen, en liefst niet vliegen. Ik heb vorig jaar een prachtige grote blokhut voor ze laten bouwen. Daar kunnen nog heel wat kippen bij, want ik ga nu nog een extra stuk ongeveer 2/300 meter afzetten. Houden ze hopelijk dat stuk tuin ook bij.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten