Eendenei thuis broeden

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 04 mei 2013 09:16

Hoi,
2 weken terug hebben wij bij een grintgat een ei gevonden, op het zand, nergens een eend te bekennen. Aanvankelijk dacht ik zelfs dat het een nep ei was, vanwege de kleur (lichtgrijs-groen-bruin) maar toch mee naar huis genomen, en naar het schouwen gezien dat het een echt ei is. Er was verder niets te zien. We wilden hebben het toch onder een lamp gelegd, in een doos een soort nestje gemaakt, met een bakje water, thermometer erbji, een gewone bureaulamp maar wel een stuk rood plastik ervoor gedaan dat het geen wit licht meer is, maar rood dus.
Nu zijn we 2 weken verder en er gebeurt een hele boel in het ei, zo mooi om te zien.

Ik maak me wel zorgen om het volgende: de eerste dag dat ik het schouwde zag ik al dat de dooier helemaal aan een kant van het ei was, en nu ontwikkeld zich de embryo ook aan de helft van het ei. Als het ei dus rechtop is zie je een duidelijke onderdeling tussen links en rechts. Betekend dit dat de dooier is uitgezakt (of hoe het genoemd word) en kan dit kwaad voor het kuikentje?
Ik weet natuurlijk niet hoe lang het ei er all lag, in de wind en in de zon. Zo bijzonder dat er überhaupt iets begint te groeien....

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor brenda17 » 04 mei 2013 09:23

Heb je het ei 3 keer per dag gedraaid?
Hoe doe je het met het vocht?
Wat ga je dadelijk met het eendje doen? Eendjes kunnen niet alleen.
Wat als het dadelijk een soort eend is wat je niet mag hebben, zoals een meerkoetje?

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 04 mei 2013 09:37

Ik heb heel veel op het internet gezocht naar afbeeldingen en het lijkt op een eendenei. Zijn de eieren van een meerkoet vergelijkbaar? Maar die heb ik er trouwens ook nergens gezien, alleen een eenzame zwaan. De temperatuur schommelt wat en is meest tussen de 36-37 graden, de luchtvochtigheid rond de 45. Het is moeilijk om het konstant te houden, omdat het in een doos is, die maar gedeeltelijk is afgedekt. Ik doe het ei inderdaad 3 keer per dag draaien en 2 keer licht bevochtigen.
Is het wel normaal dat zich alles aan een kant van het ei ontwikkelt?
Verder ziet het goed uit, het beweegt en de luchtzak is ook al wat groter geworden. Als het inderdaad een eendenei is, zijn we nu op de helft.
Ik weet dat het een risiko is om het op deze manier te doen, maar ik denk dat de eieren in de natuur ook met schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid te maken hebben. Als het kuikentje uitkomt dan willen we het graag aan de Kinderboerderij geven, kunnen we het ook nog bezoeken.

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 04 mei 2013 09:41

Heb trouwens net naar meerkoet eieren gezocht, maar dat is het niet, want die zijn gespikkelt. Ons ei is gewoon licht grijs-groen-bruin...een ondefineerbare kleur, het lijkt wel qua kleur op een zwanenei, maar heeft de grote van een kippenei.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor José » 04 mei 2013 14:40

Kan een eendenei zijn. De ontwikkeling aan 1 kant in het ei is volkomen normaal, zie www.broedpagina.nl
En dan links 'embryo' of 'embryo animatie' aanklikken.

Niet te veel besproeien, pas op de laatste dagen proberen de luchtvochtigheid wat omhoog te krijgen. De meeste eenden broeden 28 dagen, sommige soorten 35 dagen. 3 x daags keren is voldoende. En het ei af en toe even een paar minuten onder de lamp uit halen zodat het even afkoelt. Kwartiertje is voldoende. Het rode folie onder een bureaulamp geeft geen meerwaarde, een infraroodlamp is iets anders dan een rood gemaakte lamp.

Heeft die kinderboerderij direct opvang voor een eendje? Het is anders nogal een klus om 1 eendenkuiken als eend te laten opgroeien.

Maar ik vind het kunstig als het je lukt op deze manier. Succes! En laat even weten of het lukt en wat er nou uiteindelijk uit het ei komt. (Een dodo zal het niet zijn ;) )

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jack de Mos » 05 mei 2013 13:27

Hallo,

je hebt je er goed in verdiept, dat is fijn. En het klinkt inderdaad als een wilde eend.

Eén kuiken is niet de gewenste situatie, dus als het voor je mogelijk is om een tweede kuiken erbij te halen nadat je ei is uitgekomen, zou dat goed zijn.
Als het echt niet anders mogelijk is, kun je het eendenkuiken ook alleen opvoeden. Ik heb dit ook eenmalig moeten doen en dat is prima afgelopen. Het was als kuiken een 'huiseend' en was erg tam. Toen ze bijna volwassen was heb ik haar bij de andere eenden gezet en ze gedraagt zich nu prima als een wilde eend. Na een paar dagen wilde ze al niets meer van mensen weten.

Maak je maar geen zorgen over de ontwikkeling. Het kuiken ontwikkelt zich aan één kant van het ei, het andere gedeelte is de luchtzak, waar het kuikentje zuurstof vandaan haalt.

Gr. Jack

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor lalala » 05 mei 2013 13:28

Ben erg benieuwd, veel succes en laat weten hoe het gaat!

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jack de Mos » 05 mei 2013 13:37

Sorry, ik heb over de tekst heengelezen van de kinderboerderij. Prima!

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 05 mei 2013 21:00

Bedankt voor jullie reacties! Ben blij dat de ontwikkeling normaal is! Is reuze spannend, best veel werk ook, dit hele process. Maar, het is voor een goed doel....ik hou jullie op de hoogte. De 17de moet het gebeuren!! Oh, nog een vraag erover: ik heb gelezen dat het 1-2 dagen kan duren voordat het eendje eruit is, begint het dan op de 26ste dag, of kan het vanaf dag 28 nog 1-2 dagen duren? Alvast bedankt, groetjes!!

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 05 mei 2013 21:09

José, ik heb de keuze uit 2 kinderboerderijen en wilde wachten tot een week voor de uitgetelde datum. Dan zal ik daar eens bespreken. Maar ze hebben al vaker kuikens gehad, en hebben ook voldoende eenden, dus aansluiting is er gelukkig ook.
Het rode plastik heb ik voor de lamp gedaan omdat ik het licht maar zo fel vondt, dacht dat kan ook niet echt fijn zijn voor het groeiende kuikentje, onder mam's buik is't lekker donker! :bril:


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten