Eendenei thuis broeden

Gebruikersavatar
Indigo
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 apr 2013 19:21
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Indigo » 18 mei 2013 16:51

nyckle schreef:
Indigo schreef:
Hoezo kunnen Eendjes niet alleen?
En wat nu als de eend maar één kuiken krijgt?


Dan heeft het kuiken een eend als voorbeeld. En prent zich eenden dingen in. Met een mens als "stiefmoeder", kun je je afvragen, of dit dier ooit met soortgenoten kan communiceren op een eenden manier. Maakt dus aardig uit. Dat heeft te maken met inprenting. Speciaal voor jullie er een topic over gemaakt. Voor mij is dat het zelfde als dierenmishandeling.
Ik weet het, jullie doen dit uit onkunde, maar vooral jij Indigo, dacht ik dat jij toch wel een lesje hebt gehad. Dat zijn dan ook echt mijn laatste woorden over deze voor mij echt zielige jonge dieren.


Die eenden "dingen(?)" leert de eend vroeg of laat toch wel. Eenden kunnen net als meer jonge dieren zelf eten en drinken. Ik hoef mij niet af te vragen of dat beest ooit met soortgenoten kan communiceren, ik weet dat het dat kan.
Het zelfde als met de kuiken die ik heb, het mag zielig lijken dat het tijdelijk alleen is maar dat kuiken weet op het moment niet beter. Ik heb het kuiken niet van een groep alleen gezet, maar mijn kuiken is alleen uit het ei gekomen. Krijgt aandacht en vooral liefde, eten en drinken, spiegeltje, een mooi hok, is nieuwsgierig, en heeft het zichtbaar naar zijn zin.Ik zal niet ontkennen dat een moeder of soortgenoot erbij het kuiken sneller doet leren. Maar ik ben het niet eens dat een kuiken alleen zielig is en dat ze allemaal gedragsstoornissen gaan krijgen. Dat we een kuiken alleen zielig vinden zit vooral bij ons tussen de oren. Kippen kennen Hiërarchie en zijn intelligent en passen zich beter aan dan je denkt..
Ik heb jaren geleden van een vriend via Schiphol een kriel kuiken gekregen die anders dood gemaakt zou worden. Binnen 6 weken binnen groot gebracht en daarna naar buiten. Ik vond dat zo leuk dat ik na een paar dagen maar gelijk 3 brahma's kuikens van 4 weken oud heb gekocht en dat ging dus prima met elkaar. Het krielkipje was het tamst van allemaal, sprong ook zo op je arm/schouder.
Ik heb niet het gevoel dat ik les van je gehad heb, in tegendeel. Maar leren we doen wel allemaal en elke dag....

Afbeelding

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor viefpief » 18 mei 2013 17:04

kippenloverken schreef:Als ik jou was zou ik het naar een vogelopvang brengen als het uitkomt,
daar hebben ze vast nog meer wilde eendjes. ;)


Hele slimme optie!

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor nyckle » 18 mei 2013 17:41

Indigo schreef:
nyckle schreef:
Indigo schreef:
Hoezo kunnen Eendjes niet alleen?
En wat nu als de eend maar één kuiken krijgt?


Dan heeft het kuiken een eend als voorbeeld. En prent zich eenden dingen in. Met een mens als "stiefmoeder", kun je je afvragen, of dit dier ooit met soortgenoten kan communiceren op een eenden manier. Maakt dus aardig uit. Dat heeft te maken met inprenting. Speciaal voor jullie er een topic over gemaakt. Voor mij is dat het zelfde als dierenmishandeling.
Ik weet het, jullie doen dit uit onkunde, maar vooral jij Indigo, dacht ik dat jij toch wel een lesje hebt gehad. Dat zijn dan ook echt mijn laatste woorden over deze voor mij echt zielige jonge dieren.


Die eenden "dingen(?)" leert de eend vroeg of laat toch wel. Eenden kunnen net als meer jonge dieren zelf eten en drinken. Ik hoef mij niet af te vragen of dat beest ooit met soortgenoten kan communiceren, ik weet dat het dat kan.
Het zelfde als met de kuiken die ik heb, het mag zielig lijken dat het tijdelijk alleen is maar dat kuiken weet op het moment niet beter. Ik heb het kuiken niet van een groep alleen gezet, maar mijn kuiken is alleen uit het ei gekomen. Krijgt aandacht en vooral liefde, eten en drinken, spiegeltje, een mooi hok, is nieuwsgierig, en heeft het zichtbaar naar zijn zin.Ik zal niet ontkennen dat een moeder of soortgenoot erbij het kuiken sneller doet leren. Maar ik ben het niet eens dat een kuiken alleen zielig is en dat ze allemaal gedragsstoornissen gaan krijgen. Dat we een kuiken alleen zielig vinden zit vooral bij ons tussen de oren. Kippen kennen Hiërarchie en zijn intelligent en passen zich beter aan dan je denkt..
Ik heb jaren geleden van een vriend via Schiphol een kriel kuiken gekregen die anders dood gemaakt zou worden. Binnen 6 weken binnen groot gebracht en daarna naar buiten. Ik vond dat zo leuk dat ik na een paar dagen maar gelijk 3 brahma's kuikens van 4 weken oud heb gekocht en dat ging dus prima met elkaar. Het krielkipje was het tamst van allemaal, sprong ook zo op je arm/schouder.
Ik heb niet het gevoel dat ik les van je gehad heb, in tegendeel. Maar leren we doen wel allemaal en elke dag....

Afbeelding



wat denk je? Ga ik daar nog op in?

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 18 mei 2013 20:26

Nog niet aangepikt. Heb ik mischien verkeerd de dagen geteld? 20 april, rond 17.00 uur in het zand gevonden, er was een hele koude wind. Later op de avond onder de lamp gelegd. Volgens mij duurde het 5-6 dagen tot dat ik heel licht een adertje ergens zag. Tel ik dan goed vanaf 21 april? Kan het mischien door de kou allemaal wat later van start zijn gegaan? Ik vraag me dat af vanwege de LVH die ik nou al 2 dagen op 70 heb, maar mischien te vroeg?

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jack de Mos » 18 mei 2013 21:01

Pikken kan pas over twee dagen beginnen, het zal allemaal wel goedkomen joh :)

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 18 mei 2013 21:12

Ja, ik weet dat ik best bezorgd ben, sorry, maar wat bedoel je daarmee? "Pas over twee dagen"?
Klopt er iets in mijn berekening niet? Want als dat zo is, dan moet ik toch de LVH weer omlaag brengen.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor nyckle » 18 mei 2013 21:45

Gedicht

Ik vind een ei in 't zand
Zal ik een kuiken redden
ik neem het ei mee
achtentwintig dagen,
vragen en ontreddering.

Een ei in 't zand
Nu bij me thuis.
beslissing, komt het uit
komt alles goed.
vragen en ontreddering.

Het ei.
Had ik het moeten laten liggen
ontreddering
Als het uitkomt wat dan.
Als het niet uitkomt.
Ontreddering.

Nyckle

Jackyduck
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2013 20:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Jackyduck » 18 mei 2013 22:55

Nyckle, .... geestig. Best knap. Het zal wel sarcastisch bedoeld zijn, maar geestig.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor nyckle » 18 mei 2013 23:08

Het is waar. Niet geestig.

Thomas en Maarten C
Berichten: 167
Lid geworden op: 26 nov 2010 18:06
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eendenei thuis broeden

Berichtdoor Thomas en Maarten C » 18 mei 2013 23:16

Het is inderdaad normaal dat het enkele dagen duurt voor er een gaatje in het ei komt.
De luchtvochtigheid mag vanaf nu al rond 70% gebracht worden, dan is ze zeker goed op peil tegen dat er een gaatje in het ei komt.
Aan die 28 dagen moet je niet al te veel vasthouden hoor. :-)


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten