mag mijn hen weer broeden ?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor rickskwartels » 23 jul 2013 00:05

Hallo Hallo

ik heb serama s 1 hen van 1 jaar oud ze heeft 1 nest gehad de kuikens zitten apart en zijn 4 weken maar de hen zit al weer de hele dag op het nest

ze lijkt weer broeds mag dit ? is dit slecht ? graag info :mrgreen:

is dit slecht voor een serama het lijkt natuurlijk gedrag.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor José » 23 jul 2013 00:08

Waarom zitten de kuikens niet bij de kloek??????
Tot een week of 6-8 horen die bij hun moeder. Dan zit ze er ook niet broeds bij, maar als kloek op haar kroost te letten. Apart zetten is helemaal verkeerd, sorry.

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor rickskwartels » 23 jul 2013 00:22

Jose dit is jou mening sorry maar hier heb ik niks aan. maar toch de rest van de kippen ging niet goed met kuikens om.

is er iemand die WEL een antwoord kan geven op mijn vraag mag mijn serama hen zo vaak broeden als ze wil. ?

graag reactie

jonass
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jul 2013 21:31
Land: Belgie
M/V: M

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor jonass » 23 jul 2013 00:38

Ik weet niet zoveel van broeden af, maar volgens mij kan het geen kwaad. Ik denk dat broeden de hen niet echt vermoeid. Tegen over bij zoogdieren vergt de bevalling en het produceren van melk veel energie, en dus slecht is voor het dier als dit te vaak gebeurd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor José » 23 jul 2013 01:06

Jammer dat je vindt dat je er niets aan hebt. Dan antwoord op je vraag: als je eind juli nog eieren laat uitbroeden zijn de kuikens pas in november/december een beetje stabiel en goed genoeg in de veren. Als het in oktober al zou gaan vriezen (en dat is niet onmogelijk), heb je dus een probleem. Ik zou haar broedsaf maken. En geloof me, ik ben een ervaren kippenhouder. Ik snap wel dat je het nog wil proberen maar het is beter om tot volgend voorjaar te wachten.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor viefpief » 23 jul 2013 01:32

Broeden vraagt wel degelijk wat van het lichaam van de kip, ookal is het geen bevalling (die heeft een kip iedere dag als ze een ei legt..). Ze zit niet zomaar stil, ze moet wel haar lichaamstemperatuur op pijl houden en elke dag die eieren omdraaien.

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor Beun » 23 jul 2013 07:32

Broeden vraagt heel erg veel energie omdat een kip dan haar eieren net zo warm moet maken als haar lichaam. Dat betekent dus dat ze weinig eet, weinig drinkt, niet beweegt en toch heel veel energie moet verbranden. Een broedende kip wordt ook mager. Sommige mensen voeren een kip op het nest maar dat zorgt er alleen maar voor dat ze teveel moet poepen en steeds van het nest moet.

Jouw antwoord op de opmerkingen dat je haar kuikens bij haar had moeten laten is niet helemaal fair. Dat is nl de hele reden dat ze alweer op eieren zit. Ze mocht haar cyclus niet afmaken en daarom wil ze opnieuw beginnen. Haar vorige nest is biologisch gezien mislukt. Als ze haar kuikens nog had gehad was ze nog gewoon kloeks en werd ze pas over een maand weer rijp om haar eerste ei te leggen. Dan nog 2 weken leggen en dan pas evt weer broeden. Ze zou met de kuikens dus 6 weken later broeds zijn geworden als ze dat al geworden was gezien het dan september wordt. Ik vind het persoonlijk te laat voor serama's nu. Dan komen ze pas over een 3 weken uit en dan zitten we al op half augustus. Eer ze 2 maanden zijn is het half oktober. Meestal niet het lekkerste weer om kuikens bij de moeder weg te hebben. Dus nee, zou het niet doen. En ja, het heeft wel degelijk iets te maken met het feit dat je de kuikens bij de moeder hebt weg gehaald. Gewoon apart zetten volgende keer. Kloek met kuikens apart en dan gaat dat prima. :duimop:

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor rickskwartels » 23 jul 2013 11:09

Kijk Bedankt hier heb ik wel iets aan

De rede dat ik de kuikens heb weg gehaald is omdat de andere kippen de kuikens naar de tenen pikken en echt hard pikte. de kuikens hebben het nu allemaal overleefd. (was het anders geloof ik dat niet) vaak lees en hoor je dat alles bij elkaar zit en dit goed gaat .Dus dit was een nood greep. sorry het was voor mij voor het eerst. :mrgreen:

mijn eerste Serama s zijn in januari geboren uit eieren via de post dit gaat goed omdat ik voor mijn kwartel een speciale of fok ruimte heb binnen in huis. dit doe ik al jaren met veel succes.

ik weet veel over kwartels maar over Serama s niet ik denk dat hier op het forum een hoop mensen zijn die aandacht willen en maar op elk bericht reageren JUISTE OF ONJUISTE INFO LIJKT BIJZAAK denk even na voor dat je iets typt we hebben het hier over dieren niet over speelgoed

:!:
Laatst gewijzigd door lnge op 23 jul 2013 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overdreven hoeveelheid onnodige smilies verwijderd!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor Kip La La » 23 jul 2013 11:34

Pardon, je kreeg in dit topic van iedereen goede informatie, niks wat er niet toe deed.
Het is niet gepast zo te reageren rickskwartels.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: mag mijn hen weer broeden ?

Berichtdoor brenda17 » 23 jul 2013 13:00

rickskwartels schreef:
ik weet veel over kwartels maar over Serama s niet ik denk dat hier op het forum een hoop mensen zijn die aandacht willen en maar op elk bericht reageren JUISTE OF ONJUISTE INFO LIJKT BIJZAAK denk even na voor dat je iets typt we hebben het hier over dieren niet over speelgoed


Was denk ik handiger als je moeder en kuikens samen had verplaatst.

Zou haar zeker niet meer laten broeden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten