Haan klem gezeten graag advies

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Scbgoossens
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2013 16:36
Land: NEderland
M/V: V

Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Scbgoossens » 09 sep 2013 22:26

Beste mensen, heb me speciaal aangemeld op dit forum met het volgende.

Wij zijn druk aan het verbouwen waardoor onze 13 kippen en 2 hanen met wat extra jong grut in een tijdelijk verblijf zitten. Echter dit accepteren ze niet. Ze liggen iedere avond weer trouw voor de ingang van hun te renoveren hok te slapen. We verslepen ze getrouw naar hun nieuwe hok vijf meter verderop waar ze braaf blijven tot ze wakker worden en de volgende avond weer trouw naar de ingang van hun oude hok gaan. Ze laten zich compleet natregenen en ga me nu toch zorgen maken.

We misten onze haan al een dag of twee en konden hem nergens vinden. Tot we tot onze schrik ontdekte dat hij klem zat tussen een nieuw gebouwde muur en een houten schot. Hij lag half op zijn zij/rug met poten te spartelen. Nadat we hem bevrijdt hebben, compleet onder de poep hebben we hem drinken gegeven met een pipet. Nu drinkt hij na 1,5 dag zelf en eet hij ook. Maar helaas geen verbetering. Hij heeft de volgende verschijnselen: allebei de poten liggen ongecoördineert schoppend zijlings van hem. Zijn vleugels zijn slap en liggen wijduit. Zijn hoofd kan hij omhoog houden om te drinken en te eten wat we in de buurt van zijn hoogd zetten. Zijn ene poot voelde na bevrijding erg koud maar is nu toch warm. We willen hem zo graag een kans geven, maar is dit dierwaardig en heeft het nog hoop? Iemand ooit zoiets meegemaakt. Wat gebeurd er met de kip als hij zo lang op zijn rug/zij heeft gelegen?

Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.
De haan is een mooie egaalgrijze bramahaan met een gouden kraag en 1 jaar oud.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor nyckle » 09 sep 2013 22:30

Sluit je kippen eventueel tijdelijk op. Kippen zijn gewoontedieren en zullen naar hun oude "hok"gaan.

Een ander verhaal is je haan. Zo te horen maakt ie het zo slecht, dat hij moet worden afgemaakt.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor viefpief » 09 sep 2013 22:41

Wat een apart verhaal :| Iets zegt me dat deze verschijnselen er eerst waren en dat hij daardoor vast is komen te zitten. Tenminste, ik kan me niet zo goed voorstellen hoe je dit kan krijgen door alleen ongelukkig klem te zitten. Het kan wel, maar dan moet er toch iets flink beschadigd zijn geraakt. Kan hij helemaal niet meer rechtop staan? Heb je hem overeind proberen te helpen? Misschien heeft ie wel een harde klap op zijn kop gehad en is zijn evenwichtsorgaan beschadigd. Het komt me in ieder geval niet bekend voor..
Dat van die slappe vleugels, zouden die niet gebroken of uit de kom kunnen zijn? Of kan hij ze wel nog fladderen?

Ik denk dat ik persoonlijk het dier uit zn lijden zou verlossen als blijkt dat het goed mis is (en dat is het denk ik wel, maar dat kan alleen jij bepalen). Je kan natuurlijk ook naar een dierenarts gaan, liefst met verstand van vogels. Die kan je dan misschien vertellen wat er scheelt maar geeft ook geen garantie dat de haan herstelt.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor José » 09 sep 2013 22:56

Heb je enig idee hoe hij daar beklemd is geraakt? Je kan nog een dierenarts proberen maar ik vrees dat die niet veel kan uitrichten. Je kan het ook nog een hele tijd aankijken of eventueel beknelde zenuwen herstellen (wat ik niet zou aanraden!!!) of je kan het dier inderdaad uit zijn lijden verlossen. Dit klinkt niet goed. Aan jou de keuze: DA of verlossen.

Overigens welkom op het forum, jammer dat het met zo'n probleem moet starten. Succes en sterkte met je besluit.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Martine M » 09 sep 2013 23:00

Wat een verhaal inderdaad.
Ik vraag me ook af hoe die beklemd geraakt is.
Ik zou er in elk geval mee naar een dierenarts gaan.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Fryske » 09 sep 2013 23:09

Och wat sneu! Zou er even naar laten kijken want dit klinkt niet goed, sorry!

Scbgoossens
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2013 16:36
Land: NEderland
M/V: V

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Scbgoossens » 09 sep 2013 23:22

Nee ik kan helaas niet vertellen hoe hij klem is geraakt. Voor ons ook een raadsel. Zijn vleugels kan hij niet fladderen. Heb hem inderdaad geprobeerd overeind te helpen, zijn spieren gemasseerd hem in de warmte gelegd. Niets helpt, bij het overeind helpen kan hij echt niets, alleen zijn poten spartelen zijwaarts zonder doel. Ik ben zelf ook bang dat het niet goed kan komen, maar heb wat meer ruggesteun nodig om die moeilijke beslissing te maken. Iedereen in ons gezin is aardig gehecht aan onze trotse haan!

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor nyckle » 09 sep 2013 23:30

Hoelang mag deze eens zo trotse haan nog met zijn poten zwaaien en met zijn vleugels niet meer staan?
Ik begin me aardig kwaad te maken merk ik. Morgen vroeg een spuitje gaan halen als het DA belieft?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor José » 09 sep 2013 23:34

Sorry, ik ben het eens met Nyckle. Als je het zelf durft te doen: scherpe bijl en 1 goede slag. Als je het niet zelf durft of kan dan morgen direct naar de DA en er een einde aan laten maken. Spijtig! Maar dit is voor het dier geen leven meer. Sterkte!

Scbgoossens
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2013 16:36
Land: NEderland
M/V: V

Re: Haan klem gezeten graag advies

Berichtdoor Scbgoossens » 09 sep 2013 23:52

Kwaad maken is geen oplossing. Ik vraag om hulp, wil geen beslissing maken terwijl er misschien nog hoop is omdat zijn zenuwen gezwollen zijn en kunnen slinken of wat dan ook! De haan maakt absoluut niet de indruk pijn te hebben, anders zou het een stuk simpeler zijn!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten