Haan chronisch verkouden????

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Quibus
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2013 11:32
Land: Hongarije
M/V: V

Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Quibus » 10 sep 2013 14:47

Hallo.
Mijn haan lijkt verkouden te blijven na twee antibioticakuren, hiertussen heeft wel drie maanden gezeten maar hij blijft maar proesten en soms lijkt het echt of zijn keel vol slijm zit. Heeft iemand hier ervaring mee, blijft hij besmettelijk voor de anderen, die er overigens geen last van hebben tot nu toe, ook de kuikens niet. Hij maakt geen zieke indruk, ontlasting is goed en eet en drinkt normaal. Wie heeft er goede tips.
En kan iemand mij uitleggen hoe ik er een filmpje aan toevoeg?

Groet,
Annelies

Denice
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2013 09:36
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Denice » 10 sep 2013 21:38

mijn haan is ook ineens verkouden en moet steeds niesen en heeft een loopneus maar ik heb ook gaan idee wat het is.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Lies » 10 sep 2013 23:24

Welke antibiotica's heeft de haan gehad Annelies?

@Denice: Snot!! Lees svp de faq's daarover (over Snot, IB en Coryza). Ook als je zoekt op snot of mycoplasma kun je goede informatie vinden op dit forum. Wat je beschrijft heeft een behandeling met antibiotica (ab) nodig. Veel dierenartsen (da's) geven dan baytril maar dat is niet altijd het beste geneesmiddel bij deze klachten. Ab's als tylosine (tylan) of docycycline werken vaak beter.

Quibus
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2013 11:32
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Quibus » 11 sep 2013 10:17

De eerste kuur was baytril, de tweede Compomix V Neostarter. Aangezien beide niet zijn aangeslagen en hij er al zo lang mee loopt vraag ik mij af of hij er uberhaupt nog vanaf kan komen.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor gonda » 11 sep 2013 10:52

Quibus schreef:De eerste kuur was baytril, de tweede Compomix V Neostarter. Aangezien beide niet zijn aangeslagen en hij er al zo lang mee loopt vraag ik mij af of hij er uberhaupt nog vanaf kan komen.

Probeer te analyseren waarom hij continu verkouden is
welk is het symptoom van verkouden?
Hoe wonen ze? hok grootte ? rengrootte

eigenlijk heeft het allemaal geen zin om ab te geven bij een verkoudheid, je moet nagaan waarom is hij verkouden, op welke manier kun je ervoor zorgen dat hij meer weerstand opbouwt tegenover dergelijke ziektes

Quibus
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2013 11:32
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Quibus » 11 sep 2013 11:02

Het nachtverblijf is niet zo groot, ca 4 vierkante meter met een vrije uitloop van 600 m2. Het betreft een brahma en daar dit ras goed bestand is tegen verschillende weertypen is het hok eigenlijk altijd open. Ik probeer op dit moment de weerstand te verhogen dmv knoflook in het water. Overdag zitten ze graag in de geitenstal met slecht weer en extreme hitte.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor gonda » 11 sep 2013 11:22

Quibus schreef:Het nachtverblijf is niet zo groot, ca 4 vierkante meter met een vrije uitloop van 600 m2. Het betreft een brahma en daar dit ras goed bestand is tegen verschillende weertypen is het hok eigenlijk altijd open. Ik probeer op dit moment de weerstand te verhogen dmv knoflook in het water. Overdag zitten ze graag in de geitenstal met slecht weer en extreme hitte.

knoflook doet echt niets aan verhoging van weerstand, dat is dus een heel groot fabeltje....

extra vitamines bijgeven onder de vorm van kruiden, of chemisch gemaakt spul

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Jan Sch » 11 sep 2013 11:25

Quibus schreef:Het nachtverblijf is niet zo groot, ca 4 vierkante meter met een vrije uitloop van 600 m2. Het betreft een brahma en daar dit ras goed bestand is tegen verschillende weertypen is het hok eigenlijk altijd open. Ik probeer op dit moment de weerstand te verhogen dmv knoflook in het water. Overdag zitten ze graag in de geitenstal met slecht weer en extreme hitte.

Dan moet je je afvragen waarom ze liever in de geitenstal zitten. Hok is altijd open ?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor José » 11 sep 2013 11:31

Wat op dit moment een optie is: stop met geven van AB want elke AB stoot maakt dat de weerstand daarna veel minder is. En ga eens op zoek naar vlierbes. Zeer goed voor de weerstand. Staat bijna overal en is nu rijp. Je gooit gewoon een paar trosjes rijpe bessen in een pan, kookt ze even een paar minuten tot ze stuk zijn en dan als voer geven, dagelijks. Je kan ze desnoods invriezen om voor langere tijd een voorraadje te hebben. Vlierbessensap kan je ook maken, maar is niet lang houdbaar. Vlierbessensiroop zou ik afraden vanwege het suikergehalte.
http://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbessensap/
Natuurlijke weerstandsverhoger zonder bijwerkingen.

Quibus
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2013 11:32
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Haan chronisch verkouden????

Berichtdoor Quibus » 11 sep 2013 13:05

Allen hartelijk dank voor de reacties, vlierbes is voor mij een goede optie want daar staat het hier vol mee. Alles rijpt hier wel sneller dan in Nederland, dus moet ik opschieten om nog een voorraadje aan te leggen. En dan maar hopen dat hij er toch bovenop komt. @Jan, ik denk dat ze graag in het geitenhok zitten vanwege het stro, en het heeft een zandbodem. 's Nachts gaan ze gewoon op stok in hun eigen nachthok en ja, het luik staat altijd open. Filmpje volgt nog zodra ik weet hoe ik die moet plaatsen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast