Windei?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Windei?

Berichtdoor Guinevere » 08 dec 2013 00:46

Mijn jonge hen van bijna 7 maanden is nu sinds zo'n twee weken aan de leg. Eerst om de dag twee gezonde eitjes en toen was ze een dag even niet lekker, wat duidelijk was te merken. Ze zat bol, wilde niet echt eten en kwam de ren niet uit (en dit gebeurt echt nooit). Toen ik haar toch buiten zette bleef ze zitten waar ik haar had neergezet. Ik liet haar maar met rust en na een paar uur ging het plots weer beter met haar en leek er niks aan de hand. In de ren vond ik vervolgens een kapot ei; het leek een halve, niet erg stevige schaal met een beetje eiwit en dooier te zijn.

De vijf dagen die volgden had ze weer om de dag een eitje, maar gisteren was er weer een dag dat ze een paar uur echt niet lekker was. Ik heb toen goed op haar gelet en ze legde weer zo'n raar windei, maar daar was het niet mee gedaan. Daarna had ze nog ongeveer een uur waarin ze af en toe een soort eiwit-achtig water uitpoepte, maar ze liep wel lekker te scharrelen alsof er niets aan de hand was.

Omdat ze zich zo even zo ziekelijk gedroeg maakte ik me zorgen, maar na het inlezen over dit onderwerp leek dat dit 'erbij hoort' als een kip een windei legt en zich niet zo lekker voelt. En het feit dát ze windeieren legt zou enkel te wijten zijn aan dat alles rondom de leg net op gang begint te komen en nog niet perfect werkt?

Maar... Gisteren had ze een windei, maar vandaag weer! Dat zijn dus drie windeieren (als dat het inderdaad is) tegenover vijf goede eieren. Wat me zorgen baart is dat ze zich zo'n twee uur echt niet lekker voelt en maar een soort eiwit blijft spuiten (want het komt er echt met een vaart uit), en dat gebeurt zo'n vijf keer in die paar uur. Is dit normaal? Het gekke is dat wanneer al die beetjes ei er eenmaal uit zijn, ze zich weer helemaal normaal gedraagt. Een verschil van dag en nacht, in een vrij korte tijd.

Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niks, maar ik wil toch even polsen wat de ervaringen zijn op dit forum.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: Windei?

Berichtdoor buldog » 08 dec 2013 07:56

Het leggen van windeieren is niet zo normaal als je doet voorkomen.
Het komt wel vaker voor maar is zeker zo dat het er gewoon bij hoort.
Sommigen leggen nooit meer goede eieren en blijven windeieren leggen.
Het leggen van een een windei kan verschillende oorzaken hebben.
Het kan bijvoorbeeld een tekort aan calcium zijn. Maar ook een tekort aan magnesium welke weer zorgt voor de calcium opname.
Het kan bijvoorbeeld ook een ontsteking ergens in haar legapparaat zijn.
Ik schrijf express legapparaat omdat het op verschillende plaatsen in het legtraject voor kan komen.
Het is zeker niet onschuldig, omdat het het hennetje erg veel moeite kost om het ei uit haar lichaam te krijgen.
De peristaltiek van de darm heeft namelijk weinig grip op het zachte ei om het uit het lichaam te werken.
Ze zijn er dan ook vaak echt ziek van en kunnen er zelf dood aan gaan.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Windei?

Berichtdoor Guinevere » 08 dec 2013 10:09

Bedankt voor de reactie. Dat is schrikken! Is wat ik beschrijf wel het fenomeen 'windei'? Ik zal morgen de DA bellen voor een afspraak. Vandaag gedraagt ze zich overigens weer volledig normaal...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Windei?

Berichtdoor Isabel » 08 dec 2013 10:28

Zoals Buldog al schreef, kan het meerdere oorzaken hebben.
Ikzelf heb een hen die ook "iets" aan haar legapparaat heeft en een paar keer per jaar een slechte periode heeft. Ze heeft nooit een ei gelegd, maar in die periodes komt er van alles uit wat lijkt op een eiwit/ -geel. Totnutoe komt ze die periodes goed door met AB en extra vitamines. Zodra ik zie dat het echt niet meer gaat, dan is het einde oefening.

Ik weet niet of jouw DA verstand van kippen heeft, hieronder een link van goede DA's. Ik zag dat er ook eentje in Den Haag zit.

viewtopic.php?f=28&t=27498

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Windei?

Berichtdoor Jan Sch » 08 dec 2013 13:18

Een kip die in afwijking van andere kippen windeieren legt; is toch niet goed. Je kunt ze misschien met ander voer meer calcium weer goed aan de leg krijgen. Maar of dit dan zin heeft. Zou er niet mee fokken

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Windei?

Berichtdoor sjoeke » 08 dec 2013 17:26

Zwakke eieren kan duiden op een slechte weerstand en ziekte.ik zou persoonlijk een mestonderzoek laten doen op wormen en coccidiose om te beginnen.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Windei?

Berichtdoor Guinevere » 16 dec 2013 18:38

Bedankt voor de reacties. Aldus de DA vooralsnog niets om zorgen over te maken, uiteraard wel goed in de gaten houden. Geen wormen, coccidiose of reden voor uitbundig onderzoek naar legapparaat; kipje is supergezond! Volgens hem komt het omdat Guinevere pas net is begonnen met leggen en alles nog niet geheel soepel verloopt. Ze heeft de dag naar het DA bezoek weer een goed ei gelegd en doet dit nu met regelmaat, om de dag een prachtig ei. En ze smaken heerlijk! Hopelijk blijft dit zo, anders weer terug naar de DA. Nogmaals bedankt voor de reacties. :-D

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Windei?

Berichtdoor viefpief » 16 dec 2013 19:22

Mooi dat het beter gaat! Ik heb ook een hen die zo'n periode heeft gehad, meer dan een jaar geleden, alleen die was toen al een jaar of 4 a 5 dus dat had niks met opstarten te maken. Op een avond vond ik een heel vreemd, extreem mislukt windei, Ik heb daar toen nog een topic over geopend viewtopic.php?f=10&t=59908&p=961512&hilit=Lintworm#p961512 .
Ze heeft daarna nog een paar windeieren gelegd, maar na een pauze was er ineens niks meer aan de hand. Ze legt tot de dag van vandaag gelukkig nog normale eieren. Ik weet niet wat er met haar was, maar ze is er zelf bovenop gekomen. Ik hoop dat jouw kip ook gezond blijft nu!

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Windei?

Berichtdoor Guinevere » 17 dec 2013 10:48

Inderdaad Vivian, dat van jouw kipje lijkt hetzelfde! Een kapot gegaan windei, vandaar die deddelige, uitgerekte schaal en die waterpoepjes; de inhoud van het kapotte ei. Alleen zal het voor jou helemaal schrikken geweest zijn, omdat ze het plots ging doen! Guinevere heeft er als beginneling in totaal drie of vier gehad, vreemd hè? Het is afschuwelijk om te zien dat ze het er even moeilijk mee hebben om het eruit te persen, arme beestjes, maar daarna zijn ze weer helemaal zichzelf... Net als bij Toffie gaat het nu weer helemaal goed, we gaan er maar van uit dat dat zo blijft! :duimop:

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Windei?

Berichtdoor Guinevere » 24 dec 2013 11:48

Gisterenavond toch weer zo'n gek ei gevonden. Kipje had in de ochtend nog een prachtig normaal ei gelegd, maar vlak voor het op stok gaan merkte ik dat ze zich weer even niet zo lekker voelde. Ze liep wat onrustig rond en ging uiteindelijk op het legnest zitten en vrij snel, niet zoals voorheen dat het wel een tijdje duurde, legde ze een 'ei', zie foto.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4878_n.jpg

Het lijkt er bijna op dat ze teveel eieren wil leggen in een te korte periode. DA zei dat het allemaal nog op gang moet komen... Zal ik een second opinion vragen?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten