‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week’

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Sylph
Berichten: 992
Lid geworden op: 13 apr 2011 19:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord-Brabant

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Sylph » 16 nov 2014 00:13

Particuliere kippenhouders kunnen maatregelen treffen om de dioxinegehaltes in eieren van eigen kippen te verlagen. Zij kunnen de grond in en rond de ren vervangen door schone grond of zand.


Bij ons lopen ze grotendeels op gras, klei, bladeren en zand (al dan niet dioxinehoudend, ik heb er nog nooit bij stil gestaan en zij volgens mij ook niet....) en een paar 'crimineeltjes' scharrelen ook in de moestuin (daar ga ik de vruchtbare kleigrond echt niet van vervangen....) :mrnono: .

Ook kunnen er tegels aangebracht worden


Onder het afdak van de kippenstal liggen tegels, daar verblijven ze soms als het regent of als ze en masse naar binnen willen gaan maar meestal zijn ze daar dus niet :gutgut:

en zou het kippenhok regelmatig verschoond moeten worden


Uhmmm...dat lijkt me inderdaad verstandig, ongeacht het dioxinegehalte van de grond.... :?

Verder is het raadzaam om dieren te voeren vanuit een bak in plaats van het voer uit te strooien op de grond


Nuuuhhh, dat vinden onze kippen helemaal niet prettig en ik overigens ook niet.

In de winter baal ik als de kippen minder eieren leggen dan wij consumeren: eieren uit de winkel zijn gewoonweg niet zo lekker :nuffig:

Kortom, wij (kippen en mijn man en ik) gaan gewoon vrolijk door zoals we doen en eten met plezier de gelegde eieren, waar we de kippen voor bedanken, ondanks dat bericht :-)

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Martine M » 16 nov 2014 00:28

jantien schreef:Dat gedram ook steeds van dit is niet goed en dat is niet goed.....


Daar wordt je toch niet goed van hė. :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Trea » 16 nov 2014 09:20

@sylph
ik moet voorlopig mijn eitjes ook nog kopen en heb ontdekt dat de rondeel eieren erg lekker zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor jantien » 16 nov 2014 09:26

Martine M schreef:
jantien schreef:Dat gedram ook steeds van dit is niet goed en dat is niet goed.....


Daar wordt je toch niet goed van hė. :gutgut:



Daar wordt je juist doodziek van :gna:

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor caprille2 » 17 nov 2014 05:25

Onze meiden zijn slim. :gulzig:
2 jonge meiden zijn een beetje in de rui en nog niet aan de leg. 1 oudere is net vreselijk in de rui geweest en stopte met leggen(deze gaat bijna weer leggen). De laatste zorgde voor 6 eitjes in de week, en gaat nu de rui in(stopt waarschijnlijk met leggen).

6 eitjes per week - we zijn met z'n tweeën - dussss........

:mrgreen:

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor inaDGK » 17 nov 2014 13:47

Dat ze die dikke zever nog kunnen verkocht krijgen aan de mensen ...
Zo komt er elke dag wel iets in het nieuws wat je niet mag/moet eten en drinken.

Trouwens, het is sowieso niet aangewezen om meer dan 3 eieren te eten, in het kader van gezonde voeding :lol:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Trea » 17 nov 2014 18:49

Dat van die drie eieren per week dat vind ik nou echte zever.

3 eitjes per week is Inmiddels al lang achterhaald. Het gaat niet om de hoeveelheid eieren maar om de cholesterol. Iemand die bijvoor veel vette happen en varkensvlees eet doet er goed aan zeer te matigen met eigeel. Wie vergetarier is kan rustig elke dag een of twee eitjes eten.
Laatst gewijzigd door Trea op 17 nov 2014 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor inaDGK » 17 nov 2014 19:20

Trea schreef:3 eitjes per week is Inmiddels al lang achterhaald

Mijn diëtiste beweert anders van niet. En ik eet ook geen verwerkte voedingsmiddelen, enkel puur natuur.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Trea » 17 nov 2014 20:22

Dioxine in eieren - niet alleen spookverhalen en onzin:
Dioxine en pcb's in eieren is bij sommige hobbyboeren is wel degelijk te hoog om nog gezond te kunnen noemen.
Hierbij gegevens van een zeer beperkt onderzoek (geen goede steekproef) uit 2013. Mogelijk hebben juist hobbyboeren die twijfelden over de kwaliteit van hun eieren meegedaan aan dit onderzoek.

http://www.harlingen.nl/portal/nieuws_3 ... 18165.html

Er wordt met name gewaarschuwd dat veel dioxine en pcb's ongezond is voor kinderen en jonge vrouwen.
Dit onderzoek is niet gedaan door de kippensector. En uiteindelijk moet ieder natuurlijk zelf weten wat hij eet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: ‘Eet niet meer dan drie eieren van eigen kippen per week

Berichtdoor Trea » 17 nov 2014 20:26

Even opgezocht van voedingscentrum (nl)

Fabel: “Elke dag een ei eten is gezond”

Niet waar. Maar hierbij hoort wel direct een nuance: eieren bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten. Echter, in de eidooier zit ook cholesterol en verzadigd vet. Beide verhogen het cholesterolgehalte van je bloed. En dat verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet in je voeding verhoogt het cholesterolgehalte van je bloed meer dan het cholesterol in je voeding. Pas dus vooral op met voedingsmiddelen die rijk zijn aan verzadigd vet, zoals koekjes, snacks en vette kaas- en vleesvarianten.

Of een ei iedere dag gezond of ongezond is, hangt af van wat je verder iedere dag eet. Het Voedingscentrum adviseert om te variëren in vis, vlees, ei en/of vleesvervangers. Het eten van drie eieren per week past in een gevarieerde voeding. Wil je meer eieren eten, eet dan minder vet vlees, kaas en leverproducten. Omdat vegetariërs over het algemeen minder verzadigd vet binnen krijgen, kunnen ze meer eieren per week eten dan vleeseters: 4 tot 5 stuks per week.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast