Voor het eerst naar een tentoonstelling

Over de tentoonstelling. Resultaten en tips. Dus GEEN aankondigingen!
Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 19 nov 2014 19:58

Volgende week ga ik voor het eerst naar een show. Ik heb twee Cochins ingeschreven. Hebben jullie tips? Ik moet ze in ieder geval een beetje schoonpoetsen, ze zitten meestal onder de bagger :gutgut: . Het lijkt me leuk om een keertje mee te maken, maar heb ook wel wat last van mijn geweten. Ik hoop dat de kipjes het allemaal niet al te erg vinden. Ze zitten van donderdagavond tot zaterdagmiddag in een kooitje. Best wel sneu, alleen maar omdat ik wil weten of ik goede fokhennetjes heb. Nou ja, misschien maak ik het erger dan het is.

Gr. Vivian

Gebruikersavatar
jefkekip
Berichten: 216
Lid geworden op: 24 mar 2013 19:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Brecht

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor jefkekip » 19 nov 2014 20:06

Ik zou willen dat ik het ook mag Maar ja ouders he

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Els71 » 20 nov 2014 15:28

Geen tips maar wens je wel veel succes!

Gebruikersavatar
K3-
Berichten: 427
Lid geworden op: 19 jun 2014 19:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor K3- » 20 nov 2014 20:05

Ik hoop dat de shows doorgaan voor je ivm vogelgriep.
Succes :duimop:

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor brenda17 » 20 nov 2014 20:10

Hoop het inderdaad ook voor je, want alle shows zijn afgelast dit weekend.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 23 nov 2014 09:10

Mijn tentoonstellingsdebuut vindt niet plaats. Natuurlijk is de show afgelast en dat is maar goed ook. Ik probeer zo min mogelijk andere kipenhouders tegen te komen en heb mijn kippen goed afgeschermd. Ik ben er helemaal niet gerust op nl. Vooral omdat ik bang ben voor onze onvoorspelbare overheid, die uit voorzorg zomaar al je beestjes kan afmaken. Lees dat rare verhaal maar eens van die vrachtwagen die in Kamperveen was geweest en daarna in Barneveld. Hup, 8000 eenden afgemaakt, preventief.

Maar dat was even off topic. Ik vind het echt jammer dat ik mijn mooie porseleintjes nu niet kan showen. Ze zien er prachtig uit en zijn tegen de leg aan. Aan de andere kant, de kipjes zelf zullen het helemaal niet erg vinden. Die scharrelen liever hier rond dan dat ze twee dagen in een hokje moeten zitten.

In Veenendaal zitten die kippen vanwege het vervoersverbod, al een week opgehokt bij de Valleishow. Daar moet je toch ook niet aan denken.

Gr Vivian

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Martine M » 23 nov 2014 09:40

Dat is spijtig voor jou natuurlijk, het was je eerste show.
Spijtig dat de vogelgriep roet in het eten gooit.
Hopelijk is alle ellende snel voorbij.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Trea » 23 nov 2014 15:31

Vivian schreef:Mijn tentoonstellingsdebuut vindt niet plaats. Natuurlijk is de show afgelast en dat is maar goed ook. Ik probeer zo min mogelijk andere kipenhouders tegen te komen en heb mijn kippen goed afgeschermd. Ik ben er helemaal niet gerust op nl.


Je mag ze hier wel showen! Schrale troost natuurlijk. ben nieuwsgierig naar de mooie beeestje die jij hebt om op een TT te laten zien. Of staan ze al op het rassenforum?

tukker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 apr 2008 20:21
Land: ned
M/V: M
Locatie: twente

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor tukker » 02 dec 2014 19:20

ik heb zelf jaren op tentoonstellingen meegedaan.
Dit was altijd met sebright zilver maar ook met andere rassen.
Sommige fokkers wassen de kippen helemaal, dit heb ik zelf nooit gedaan omdat de kans dat ze te veel stress daar van krijgen ook vrij groot is.
Ik zou alleen de poten wassen en een beetje insmeren met iets olie dan glimmen ze net iets meer.
De veren alleen plaatselijk iets wassen.
Als je witte kippen houd doet men er wel eens wat blauwsel door het wit word dan wat mooier.
en leer uitsluitings fouten herkennen van je ras. Ik zag vaak dat men een onvoldoende had alleen omdat men iets over het hoofd had gezien.
Denk aan scheve snavel of een eende voet.
Daarnaast vergeet niet dat de echte fokkers makkelijk meer dan 100 kuikens fokken en alleen daar van de beste opsturen.
Jaren geleden kan ik me herinneren dat er in de buurt een fokker was die alles won.
Bleek dat hij zijn kip voor 500 euro had gekocht.
Is ook een reden dat ik er mee gestopt ben ik schat dat ongeveer 10% het echt als status doet.
zie onderzoek mombach ( houden van kippen een historische -sociologische analyse van de georganiseerde raspluimveeteelt).
En als je succes wilt dan neem een ras met een enkele kleur.
Vaak heb je dan eerder resultaat.
Maar laat je er niet door afschrikken gelukkig zijn de meeste gewoon liefhebbers.
En de keurmeesters vond ik altijd heel redelijk, al werd er binnen de club ook nog wel eens over geklaagd.
Als je de kippen rustig vervoerd en rustig in de kooien plaatst gaat het normaal gesproken altijd goed.
Ik zelf heb nooit mijn kippen laten vervoeren door een lijndienst, en dat ze dan door anderen werden in gekooid.
Maar stuur ze gerust mee met een tentoonstelling het is altijd weer spannend wat de keurmeester er van maakt.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst naar een tentoonstelling

Berichtdoor Vivian » 03 dec 2014 15:40

Bedankt voor je goede adviezen Tukker. Ik was eerlijk gezegd ook niet van plan om de kipjes helemaal in de 7 kruiden shampoo te zetten hoor :gulzig: Bij ons lopen ze buiten op een grote dierenweide, dus ze zijn wel vaak modderig. Het is dus voldoende als ik alleen de pootjes was en olie? Goed plan. Ze hebben trouwens een prachtige gele pootkleur ( hopelijk geen eendenvoet) die nog mooier uitkomt in de olie dus.

500 euro voor een kip???? Die is gek. Haha, als ik mooie beestjes fok word ik misschien ook nog eens rijk ipv arm van de kippies. Nee hoor Tukker, ik vind het gewoon leuk om een keertje mee te doen. Ik ben benieuwd wat de keurmeester van ze vindt, ik hoef niet te winnen voor de eer, want ik heb geen ambities op dat vlak. Ik wil bijvoorbeeld graag weten of er niet teveel wit in de porseleinkleur zit. Snaveltjes zijn recht, kammetjes mooi regelmatig en echt een prachtige pootkleur. Ze zijn misschien nog niet bol genoeg, maar dat kom ik dus voorlopig allemaal niet te weten. Jammer genoeg zijn er voorlopig geen tentoonstellingen die doorgaan denk ik. Oh ja, het zijn Cochins kriel. Ik heb ook zijdehoenders groot gebaard. Toch is mijn allermooiste zelfgefokte kip, Mini Sofie. Zij is een kruising dubbelgezoomde barnevelder gr. x groot gebaarde zijdehoen platenbont. Volgend seizoen ga ik daar zeker mee verder.
Wat jij vertelt over showen, herken ik van de hondenshows. Wat ik daar heb meegemaakt is met geen pen te beschrijven. Daar heb ik absoluut geen behoefte aan.

Ik hoop dat je nog steeds geniet van je kippen.

Gr. Vivian


Terug naar “Tentoonstellingen en resultaten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten