Hollandse Kuifhoenders

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Jan Sch » 13 dec 2014 23:25


Gebruikersavatar
Robb
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 21:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Robb » 23 dec 2014 07:17

Zo... na ongeveer 60 pagina's en een paar dagen later ben ik helemaal bij. Erg leuk om dan de link te zien naar aviculture-europe. Door dit artikel over kuifhoenders ben ik verder gaan kijken en enthousiast geworden over dit ras. De cirkel is rond.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 26 dec 2014 11:16

Ha Dieter,
sorry voor de late reactie. Mijn oude hennen ga ik volgend jaar nog een jaar gebruiken voor de fok. Ik ben van plan om met 6 trio's te fokken en voornamelijk zwart met choco te kruisen om de kleur wat donkerder te krijgen van de choco's. Ik denk dat ik 1 toom zwart x zwart doe en 1 toom choco x choco. Eventueel zou ik je wat eieren kunnen toe sturen van het voorjaar als de bevruchting op pijl is, of kan je later in het jaar zelf een mooi trio uit komen kiezen als je nog geïnteresseerd bent. Aangezien ik met verschillende tomen ga fokken moet het wel mogelijk zijn om een mooi onverwant toompje samen te stellen. :)

Wat leuk om te horen, Rob! Bent u er al uit welke kleur u wilt gaan houden?

Ik heb zelf nu nog 6 jonge hanen (3 zwarte en 3 choco) over en mijn oude choco fok haan. 1 van de jonge zwarte hanen ga ik na een ronde weg doen, en daarna een ronde met mijn oude fokhaan broeden. Wat betreft de hennen heb ik nog 4 oude choco hennen over en 3 jonge choco's. Verder heb ik 5 jonge zwarte hennen en 2 oude zwarte hennen. Ik ben erg benieuwd wat het komende jaar gaat brengen. In ieder geval ben ik over de dieren die ik dit jaar gefokt heb zeer tevreden, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Gebruikersavatar
Robb
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 aug 2013 21:53
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Robb » 28 dec 2014 21:58

daannyyy schreef:Wat leuk om te horen, Rob! Bent u er al uit welke kleur u wilt gaan houden?


Ik vind choco wel erg mooi. Dus dat heeft mijn voorkeur. Verder vind ik het ook leuk dat daar ook nog khaki uit kan komen. Ik hou wel van een beetje kleurvariatie.

kuifhoender koning
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2015 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor kuifhoender koning » 24 jan 2015 20:56

Goede avond ik fok ook met kuifhoenders
Zowel kriel.als groot in diverse kleuren oa
Khaki buff zwart witkuif choco bont koekoek vuilwit

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 25 jan 2015 13:50

Leuk om hier nog een fokker te hebben!
Ik ben erg benieuwd naar foto's van uw dieren, met name de buffs. Misschien dat ik op termijn ook wel met deze kleurslag aan de slag wil gaan, of ik wil weer terug gaan beginnen met blauwe dieren. Momenteel heb ik ze alleen in choco en zwart lopen.

kuifhoender koning
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2015 17:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor kuifhoender koning » 25 jan 2015 14:23

Ik zal binnenkort wel wat fotos plaatsen

Mannie
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2014 09:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor Mannie » 12 feb 2015 19:40

Heb een jonge hollandse kuifhoenderkrielhaan. ZWart met witte kuif.De haan is geboren juni 2014. Het is een mooie, sterke haan.
IK wil gaan fokken, maar de hennetjes en de haan komen uit hetzelfde nest. Omdat ik inteelt wil voorkomen, zou ik de haan graag ruilen voor een haan met vers bloed.
Is er iemand die met mij zou willen ruilen?

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 22 mar 2015 21:06

Beste Mannie,

U kunt best een keer met broer x zus fokken. Zolang u dit niet keer op keer doet, zal dit geen problemen geven.
Waar komt u vandaan? Misschien heb ik binnenkort een haan voor u over.

daannyyy
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:58
Land: nederland
M/V: M

Re: Hollandse Kuifhoenders

Berichtdoor daannyyy » 10 apr 2015 19:26

Inmiddels lopen de eerste kuikens er al weer en wil ik volgende week weer gaan sparen. Tot nu toe alleen nog maar choco en zwart, maar in de volgende broed wil ik ook een aantal khaki's gaan fokken.
Hierbij enkele foto's van mijn fokhanen. Ik ben erg benieuwd naar welke haan jullie voorkeur uit zou gaan. Persoonlijk vind ik mijn choco haan van 2013 en de donkerste uit 2014 het best.
De kuiven zijn geknipt, dus op het moment niet heel goed te beoordelen.

Zwarte haan nummer 1. Een stuk kleiner dan nummer 2. Goed type, maar ben niet helemaal tevreden over zijn kuif.
Afbeelding

Zwarte haan nummer 2. Redelijk forse haan. Goed type, maar wat lang in de rug en laat de vleugels hier wat hangen. Bovendien vind ik dat de kuif wat vaster zou mogen. Wel een zeer mooi ontwikkelde staart.
Afbeelding

Choco haan nummer 1. Ik ben erg trots op deze haan. Vind hem een zéér mooi type en kuif hebben. De kleur is bovendien mooi donker. Nadeel is dat deze wat vouwen heeft in de kinlellen.
Afbeelding

Choco haan nummer 2. Iets te licht van kleur en zou van mij zijn staart wat hoger mogen dragen. Wel een zéér fraaie kuif en erg goede oogkleur. Ik wou dat ik zo'n kuif had op al mijn dieren.
Afbeelding

Choco haan uit 2014. Dit blijf ik toch een prachtig beest vinden. Weinig op aan te merken volgens mij, op een paar onregelmatigheden in de kinlellen (Mede door vechten met andere hanen) :)
Afbeelding


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten