Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Yamatonis » 16 jan 2015 23:44

Vandaag zijn de eerste 20 eieren in de broedmachine gelegd.
Benieuwd hoe de bevruchting zal zijn :gna:

Greetz,
Yamato

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor lorre82 » 17 jan 2015 09:57

nieuwsgierig naar de groei van deze kuikens.

KevinAndMe
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jan 2015 20:04
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor KevinAndMe » 17 jan 2015 11:46

Je kan ook een Poul de Bresse x Leghorn, als je dan een haan hebt, die kruis je dan met jou hennen.
Dan zouden het prima vlees kippen en leg kippen worden.
Alvast veel succes gewenst, met het fokken van je kippen!

Groetjes Kevin.

Gebruikersavatar
inaDGK
Berichten: 174
Lid geworden op: 12 mei 2014 18:33
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Hasselt

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor inaDGK » 17 jan 2015 18:05

Ik ben wel benieuwd of door de kruising de algemene gezondheid van de vleeskippen erop vooruitgaat.
Is er je trouwens bij het grootbrengen van die plofkippen iets opgevallen qua gezondheidsproblemen?
Want op de foto zien ze er allemaal vrij gezond uit. :-D

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Wyandodo » 17 jan 2015 19:10

inaDGK schreef:Ik ben wel benieuwd of door de kruising de algemene gezondheid van de vleeskippen erop vooruitgaat.
Is er je trouwens bij het grootbrengen van die plofkippen iets opgevallen qua gezondheidsproblemen?
Want op de foto zien ze er allemaal vrij gezond uit. :-D


Als ik het goed heb begrepen zijn de hennen in kwestie moederdieren van 'plofkippen'.
De moederdieren in combinatie met een welbepaalde haan leveren de plofkip op, maar de moederdieren zelf vallen niet onder de noemer 'plofkip'.
Althans , dat is wat ik ervan begrepen heb! ;)

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Yamatonis » 17 jan 2015 23:29

inaDGK schreef:Ik ben wel benieuwd of door de kruising de algemene gezondheid van de vleeskippen erop vooruitgaat.
Is er je trouwens bij het grootbrengen van die plofkippen iets opgevallen qua gezondheidsproblemen?
Want op de foto zien ze er allemaal vrij gezond uit. :-D

De moederdieren zijn speciaal geselecteerd op gezondheid en weerstand.
zie de filmpjes op onderstaande link over de wetenschappelijke aanpak van dit alles
https://www.youtube.com/results?search_query=aviagen+ross
De plofkippen die ik uit de eerste eieren kweekte waren kerngezond tot en met de laatste dag :-)

Wyandodo schreef:Als ik het goed heb begrepen zijn de hennen in kwestie moederdieren van 'plofkippen'.
De moederdieren in combinatie met een welbepaalde haan leveren de plofkip op, maar de moederdieren zelf vallen niet onder de noemer 'plofkip'.
Althans , dat is wat ik ervan begrepen heb! ;)


Dat heb je inderdaad goed begrepen ;)

Greetz,
Yamato

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor lorre82 » 18 jan 2015 17:03

Ik heb deze topic nog eens doorbladert maar geraak er niet aan uit. Wat zou nu de kostprijs geweest zijn per kip ?

Ik zou dit jaar een deel mechelse willen opkweken voor de slacht. Maar heb totaal geen ervaring op dit vlak. Wat moet ik ze precies geven van eten. (niet bedoelt voor reclame) Ik geef altijd voer van het merk Versele-laga. Had gedacht ze op te kweken met de serie Farm van dit merk. Maar hoe pak ik dit het best aan ? Dit is wat ik ervan denk kuikens binnen houden tot temp en weer het toelaat dan kunnen ze buiten wat scharrelen tot een leeftijd van 4 a 5 maanden . Maar op die manier zullen ze niet vet worden hè. Wat is de volgende fase die ik moet toepassen, voor mooie vette smakelijke dieren.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Dieter » 18 jan 2015 21:35

Ik kan je verzekeren dat het je een fortuin aan voeding zal kosten vooraleer je Mechelse een mooi slachtgewicht hebben, maar de smaak en stevigheid van het vlees zal vele malen beter zijn dan die van vleeshybriden.

De beste "oefening" zou zijn om bv. 10 vleeshybriden en 10 Mechelse onder dezelfde omstandigheden op te fokken. Apart van elkaar, zo kun je ook de voeropname per soort berekenen.
Welk merk je kiest is niet zo belangrijk: de kwaliteit is vergelijkbaar. Geen enkel merk kan het zich permitteren om minderwaardig voer op de markt te gooien.

lorre82
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 nov 2014 07:53
Land: belgie
M/V: V

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor lorre82 » 19 jan 2015 08:07

[quote="Dieter"]Ik kan je verzekeren dat het je een fortuin aan voeding zal kosten vooraleer je Mechelse een mooi slachtgewicht hebben,


Daar was ik al bang voor. Daarom dat ik zocht in deze topic hoeveel ze juist gekregen hebben om er een gedacht van te hebben. Maar ik vind het niet onmiddellijk terug. Laats staat er ca 43000kg maar dat is maar kleine 5kg per kip. Aan de andere kant ken ik iemand die Mechelse kweekt en ze verkoopt aan 9euro geslacht komt er iets bij.

Maart/april eens een klein aantal haantjes anders opkweken maar gericht naar de slacht toe.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Geschikte rashaan voor kruising met vleeshybridehennen

Berichtdoor Yamatonis » 19 jan 2015 19:48

lorre82 schreef:Ik heb deze topic nog eens doorbladerd, maar geraak er niet aan uit. Wat zou nu de kostprijs geweest zijn per kip ?


Kostprijs per kip kan ik moeilijk correct bepalen.
Voederverbruik heb ik wel bijgehouden: totaal 52,7kg voor de 9 kippen dit komt op 5,85 kg voer per kip
De bedoeling is om straks een tiental kuikens van de kruising vleeshybride moederdieren X Mechelse witte haan op identieke wijze op te kweken als in de voorgaande proef. Ik zal uiteindelijk alle waarden naast mekaar plaatsen om een zo objectief mogelijke vergelijking te maken. De kostprijs is niet echt belangrijk voor mij, want ik weet zeker dat plofkip in de Makro in reclame, stukken goedkoper zal zijn.
Het gaat mij in deze proeven meer over de rasvergelijking op vlak van groeisnelheid, vleesaanzet en smaak.

lorre82 schreef:Ik zou dit jaar een deel mechelse willen opkweken voor de slacht. Maar heb totaal geen ervaring op dit vlak. Wat moet ik ze precies geven van eten. (niet bedoeld voor reclame) Ik geef altijd voer van het merk Versele-laga. Had gedacht ze op te kweken met de serie Farm van dit merk.


Voor raszuivere Mechelse zal je inderdaad minstens 5 maanden nodig hebben en een veelvoud aan voer van wat ik voor de plofkippen nodig had. De Farm voedingslijn van Vesele is zeker OK, maar wel opletten dat je de laatste week voer zonder coccidiostaticum gebruikt.


lorre82 schreef: Maar hoe pak ik dit het best aan ? Dit is wat ik ervan denk kuikens binnen houden tot temp en weer het toelaat dan kunnen ze buiten wat scharrelen tot een leeftijd van 4 a 5 maanden . Maar op die manier zullen ze niet vet worden hè. Wat is de volgende fase die ik moet toepassen, voor mooie vette smakelijke dieren.


Het scharrelen op zich is geen probleem, maar je moet gewoon zorgen dat de kippen volop eiwitrijk voer ter beschikking hebben.

Greetz,
Yamato


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten