Wat is er mis met mijn kippen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor sjoeke » 19 mei 2015 17:42

Luizen wijzen er meestal op dat je kippen een slechte weerstand hebben.Dit kan zijn omdat ze in een nieuwe omgeving zijn en door de stress wat verzwakken.Ze zijn nu nog ook veel vatbaarder voor ziektes.Hoe waren de omstandigheden bij de vorige eigenaar?soms heb je pech en worden de kippen direct ziek als je ze net hebt.Hou ze voor nu gewoon goed in de gaten, en als je het idee hebt dat ze vermageren en terug dunne poep hebben kun je het beste even naar de dierenarts gaan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor Trea » 19 mei 2015 18:22

[am]rockchickies schreef:De kippen zijn een kleine maand bij ons. Hoezo?

Gisteravond zag ik inderdaad toch luizen. Nou heb ik een paar dagen geleden al kiezelaarde besteld dus daarmee ga ik het hok en de kippen maar mee behandelen.

In hun bekjes zit geen gele aanslag. Was trouwens nog een hele klus! Ze zijn ook niet echt mager maar dik zou ik ze ook niet durven noemen. Toch zaten de kroppen wederom vol. De lel van de haan ziet er nu ietsjes beter uit. Meer als een korst ipv uitslag. Ik heb er gisterenavond een klein beetje calendulazalf opgesmeerd om het eventueel wat te verzachten.


Ik heb nog veel vragen (post jouw verhaal maar openbaar voor reacties van anderen, ik post alleen pb-tjes op dit moment):
Kunnen ze een gewoon zandbad nemen? Doe daar ook wat van die diatomeenaarde in.
Geef je ze kippenmeel/korrel of volledig voer met granen? Geef ze evt. maar een weekje kuikenvoer, dan kunnen ze aansterken.

En geef je ze ook groenvoer. Kippen knappen vaak op als ze lekker veel groenvoer kunnen eten en veel zon krijgen voor de vitamientjes heel belangrijk.

Geef je ze extra grit (kiezel en schelpstukjes), kiezelsteentjes zijn nodig om gras e.d. te vermalen. Het grit is voor de kalk als je hennen eieren leggen.

Wat je kippen hebben weet ik niet. Al komt het me wel bekend voor.

[am]rockchickies
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2015 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor [am]rockchickies » 19 mei 2015 20:22

Hoi Sjoeke,

De kippetjes komen van een zorgboerderij. Ik weet niks van hoe je op die schaal goed kippen kan houden maar het zag er zo op het eerste gezicht best goed schoon en ruim uit. Denk je dat die stress echt een paar weken duurt? Ze zien er zo relaxed uit. Lopen niet meer weg als je ze voorbijloopt. Sterker nog vandaag hadden we een enorme stroomstoring compleet met graafwerk, joekels van kabels en mannen met schoppen en ander gereedschap en daar gingen ze gewoon bij staan. Stoer he!

Hoi Trea,

Uh ik dacht dat ik dit ook openbaar had staan. :gutgut: en heb geen idee wat een PBtje is :oops:. Zal eens gaan zoeken hoe het dan wel moet.
Ik geef de kippen nu gewoon graanvoer maar als jij zegt dat kuikenvoer helpt dan krijgen ze dat morgen. Geen idee waarom maar het enige wat ze verder eten is brood. Groenten en dergelijke motten ze niet. Ze kijken me dan aan alsof ik helemaal gek ben geworden. Ze scharrelen natuurlijk wel de hele dag in een goed gevulde tuin. Dus ook zonlicht krijgen ze genoeg, als ze tenminste schijnt.

Grit enz staat altijd klaar en die kiezelaarde gaat overal op en nu ook op het zandbad!

Reuze bedankt voor jullie tijd :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor Fryske » 19 mei 2015 22:25

Trea schreef:Ik heb nog veel vragen (post jouw verhaal maar openbaar voor reacties van anderen, ik post alleen pb-tjes op dit moment):


:blond:

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor Lieve » 20 mei 2015 07:56

Zou je ze niet tijdelijk in een ren kunnen houden tot ze genezen zijn, zodat je weet wat ze binnen krijgen? Goed kippenvoer en zuiver water.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: Wat is er mis met mijn kippen?

Berichtdoor sjoeke » 20 mei 2015 15:54

De stress zal niet weken duren ,maar het kan dat stress (bijvoorbeeld verandering van omgeving)de kip verzwakt en is vatbaarder maakt voor ziektes.ook verandering van voeding kan wat dunne ontlasting bij de kip veroorzaken.kijk het voor nu gewoon even af.mischien komt het gewoon wel goed.

[am]rockchickies
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mei 2015 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is er mis met mijn kippen? UPDATE

Berichtdoor [am]rockchickies » 28 mei 2015 11:15

Met de kippen gaat het hier inmiddels beter. Geen dikke oogjes meer. En de korst op de lel van de haan is er af. Ze zijn er nog niet helemaal want de poepjes zijn af en toe te dun (ik weet van de 1x per dag dunne poep).

Ze hebben ook al twee eitjes gelegd! Hoe bijzonder een eitje kan zijn :gulzig:

Ehen de haan probeert af en toe te kraaien, zo grappig. Gaat tie bovenop iets hoogs staan en krast iets wat half op kukeleku lijkt, kukelt vervolgens wel van z'n opstapje af. :lol:

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Wat is er mis met mijn kippen? UPDATE

Berichtdoor Swoentje » 28 mei 2015 11:53

[am]rockchickies schreef:
Ehen de haan probeert af en toe te kraaien, zo grappig. Gaat tie bovenop iets hoogs staan en krast iets wat half op kukeleku lijkt, kukelt vervolgens wel van z'n opstapje af. :lol:


Moet hier om lachen :-D Zooooooo herkenbaar ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten