Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Babyduck
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2015 22:26
Land: Nederland
M/V: V

Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor Babyduck » 24 mei 2015 00:16

Mijn zoontje van vier heeft eergisteren drie eieren van een muskuseend uit onze buurt van de kraaien gered, nadat hij ze met z'n vieren al een paar keer met eieren had zien vliegen en mama-eend nog niet in zicht was (denk dat ze het nest ook heeft opgegeven, er is geen eend meer in de buurt van het nest geweest voor zover wij vanaf balkon hebben kunnen zien.
Het nest was sowieso erg onhandig, onder de glijbaan in de speeltuin, geplaatst.
Anyway..de eieren waren nog lauw toen hij ze meebracht, heb ze gelijk geschouwd en blijken alledrie bevrucht te zijn, alledrie bewoog wat in en vanavond ook nog.
Uiteraard houden we ze warm in een kist met een verwarmingselement van m'n oude waterbed, dat op 36 graden kan, maar hoeft nu natuurlijk geen 1000liter water te verwarmen ;)
Over het element liggen een droge handdoek en een licht vochtige handdoek zodat de eieren niet uitdrogen en over de eieren nog een wollen sjaal.
Ze blijven goed warm en ik heb ze eergisteren, gisteren en vandaag een paar keer gelucht en gedraaid, vandaag dus weer geschouwd om te kijken of het nog goed ging en ze bewogen nog allemaal..maaaaaar...nu is 1 van de eitjes aangepikt lijkt het wel..en als ik in het ei kijk, lijkt het me nog te vroeg om nu al uit te moeten komen..
Wat nu?!

Afbeelding
Afbeelding

Het lichte vlak onderaan het ei is overigens echt heel duidelijk de luchtzak, de bolle kant van het ei hebben we op een wcrolletje bovenop de zaklamp nl en er komt geen licht langs het rolletje..

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor lnge » 24 mei 2015 21:46

Verplaatst naar juiste forum en titel aangepast. Hopelijk gaat dat reacties opleveren.

Babyduck
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2015 22:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor Babyduck » 24 mei 2015 21:56

Dankjewel Inge :duimop:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor jantien » 24 mei 2015 22:06

Probeer iemand in je buurt te vinden die een broedse eend of kip heeft.
Ik weet niet waar je ongeveer woont?

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor muskuslove » 24 mei 2015 22:15

Hoi! Persoonlijk denk ik dat de moeder nog wel terug had gekomen. De eieren waren nog warm zoals je al aangaf. De vrouwtjes gaan één á twee keer per dag hun nest af om te eten en wassen. Soms blijven ze wel een uur weg. Genoeg tijd voor de kraaien en eksters om er met hun eieren vandoor te gaan. Maar dat even terzijde. De manier waarop je de eieren nu warm en vochtig houd zou kunnen werken indien de kuikens al op het punt staan om uit te komen. Je kunt dit vooral merken wanneer ze in het ei beginnen te piepen. Dit doen ze zo'n 24 uur voor het uitkomen. Of het ook lukt wanneer ze nog een week in het ei moeten zitten weet ik niet. Ik heb het wel eens gehoord dat het lukte zonder broedmachine, maar het is geen makkie. Je zult ook moeten slapen en hoe wil je de eieren dan op temperatuur houden? Ik zelf heb veel ervaring met kuikens maar die worden allemaal door de eenden zelf uitgebroed, dus echt goed advies geven over hoe je de eieren nu verder moet helpen kan ik niet echt. Ik zou het waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan als jij nu al doet. Afwachten dus maar. Advies over kuikenvoer, huisvesting, geestelijk welzijn van de dieren en al het andere heb ik genoeg voor je, maar daar heb je pas wat aan als ze er eventueel zijn :duimop:

Babyduck
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mei 2015 22:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor Babyduck » 24 mei 2015 22:28

Muskuslove, de moeder hebben we tot op heden niet meer bij het nest gezien (we komen regelmatig in de speeltuin en kijken op de glijbaan vanaf ons balkon).
Ik heb geen waterbed meer en gebruik het verwarmingselement nu dus voor de eieren, in een platgelegd kastje, dus wellicht kan het een broedmachine nabootsen op deze manier..
Vorig jaar heeft er ook een eend onder de glijbaan gebroed, maar die ging er niet zolang vanaf, veel gras rondom de speeltuin dus ze hoeft ook niet ver weg.
Maar de kraaien hebben hier sowieso veel eieren om te jatten, ik geloof dat er hier in de buurt wel een stuk of 20 muskuseenden rondlopen en elk jaar zie je ze met een stuk of acht kleintjes lopen en binnen een paar dagen mogen ze blij zijn als ze er nog 1 of twee over hebben, m'n zoontje heeft vorig jaar gezien hoe vier kraaien een kuikentje aanvielen en meenamen om um vervolgens op het fietspad dood te laten vallen en eraan te plukken, dus hij moest en zou deze kuikentjes redden..
Ik hoop alleen dat het ei dat aangepikt lijkt het ook redt, er zat gisteren nog leven in, maar als ik het zo zie is het nog lang niet groot genoeg om uit te komen, dus misschien dat toch een kraai deze al wat heeft aangetikt en beschadigd..
Kan ik daar nog iets aan doen?
Vind het zo sneu als ie daardoor het niet zou overleven..

Gebruikersavatar
muskuslove
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 apr 2013 10:52
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zoetermeer

Re: Help!! Mijn zoontje heeft eenden eieren "gered"

Berichtdoor muskuslove » 24 mei 2015 22:51

Het enigste wat je kan doen is duimen. In principe is er op die manier een grote kans op infectie, maar je weet maar nooit. Misschien een idee om een heel minuscuul stukje van een pleister af te knippen en er overheen te plakken zodat het toch weer dicht is? Net groot genoeg om het stukje wat nu open is te bedekken...


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten