Dode dwergkwartels in ei !!

HarryP
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:23
Land: Nederland
M/V: M

Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor HarryP » 30 mei 2015 09:07

Beste mensen,
Ik heb een setje chinese dwergkwartels. 1 haantje en drie hennetjes in een buitenvoliere.
De haan is drie jaar en de hennen ongeveer een half jaar.
Ik heb 35 eitjes verzameld en uitgebroed in een broedmachine.
De eitjes elke dag geraapt en op zilverzand bewaard in de (donkere) garage. Ca. 15 graden. Elke dag gedraaid.
Punt naar boven, punt naar beneden.
Vervolgens uitgebroed in een R-Com King Suro automatische broedmachine.
Eerste dag niet gekeerd. Vervolgens op automaat gekeerd tot op de 15e dag.
Temperatuur, volgens het apparaat 37.7 graden C. Vochtgehalte 51% tot 15e dag. Daarna 70 %.
Uitkomst:
Einde 15e dag 4 kuikens. Een met krom pootje.
Einde 16e dag 4 kuikens. Helemaal in orde.
Einde 17e dag 4 kuikens. Helemaal in orde.
Op de 20e dag geen nieuwe kuikens meer. De eieren gecontroleerd.
Bleken 15 eieren onbevrucht. Snap ik misschien wel. Jonge hennetjes en één haantje op drie hennetjes.
Bleken 8 dode kuikens in het ei. Bijna of helemaal volgroeid.
De 11 kuikens die uitgekomen zijn (met krommetje poot helaas moeten laten inslapen) doen het uitstekend. Ze groeien als kool.
Als kunstmoeder gebruik ik een grote plastic bak en een warmhoudplaat. Begonnen op laagste stand. Inmiddels twee standen hoger. Krant op de bodem. Kanarie waterflesje en kuikenopfokvoer.
Mijn vraag:
Heeft iemand een idee hoe het zou kunnen komen dat er acht kuikens bijna/helemaal volgroeid dood in het ei zaten. De eitjes waren niet aangepikt.
Hartelijk bedankt.
Harry

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor Swoentje » 30 mei 2015 15:08

Ik heb niet echt een idee waardoor het komt, maar een zinnetje in jouw verhaal over het bewaren van de eitjes viel me wel op: puntje omhoog, puntje naar beneden.

Een ei moet je altijd op de punt bewaren. Ik bewaar ze in een eierdoos (is met kwarteleitjes wat lastiger, dat begrijp ik) en die kantel ik een klein stukje naar rechts, en eind van de dag weer een stukje naar links. Net zoals ze in zo'n keersysteem van de broedmachine liggen eigenlijk.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor Swoentje » 30 mei 2015 15:09

En 51% luchtvochtigheid is ook vrij hoog. Aangeraden wordt rond de 40%.

HarryP
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor HarryP » 31 mei 2015 09:59

Hoi Swoentje,

Dank voor je reactie.

Dit is mijn eerste broedsel met een broedmachine. Dus zoeken naar de ideale manier.

Eitjes moeten gekeerd worden. Dus ik dacht puntje omlaag, puntje omhoog. Kun je goed zien of je alles gehad hebt elke dag. Ik bewaar ze in een bakje op zilverzand. Natuurlijk is in een eierdoosje gemakkelijker en zoals je aangeeft half links en dan half rechts, is wat de broedmachine ook doet. Ga een eierdoosje of iets anders op de kop tikken.

Vocht gehalte wordt nogal verschillend over gedacht. Zijn veel verschillende meningen over. Vandaar de 51%.

Ik ga nog eens verder zoeken.
Dank je wel.
Harry

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor Swoentje » 31 mei 2015 10:38

Kijk een bij de FAQ broeden hier op het forum. Daar staat heel veel in. Yamatonis (een ervaringsdeskundige) heeft een heel stuk toegevoegd over het broeden met de machine. Ik heb op het moment ook 15 bevruchte eieren (van de grote brahma, dus een heel verschil met jouw eitjes ;) )in de machine liggen.
Als je in een eierdoosje de cups een beetje opvult met toiletpapier (is soepeler dan keukenrol) en vormt naar de eitjes, kun je die steeds gebruiken. Heb je het bewaarprobleem opgelost. En het is een stuk minder arbeidsintensief dan alle eitjes met de hand draaien :-D

HarryP
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:23
Land: Nederland
M/V: M

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor HarryP » 31 mei 2015 14:04

He Swoentje,

Ik ga een normaal kippenrekje veranderen en daar mijn kwarteleitjes in bewaren.

Mooi en duidelijk verhaal van Yamatonis. Dank je wel.
Ga in ieder geval wat met de vochtigheid doen. In ieder geval wat lager dan 51% en bij uitkomst ook nog wat lager dan no 70%.

Dan nog een vraagje over de stand van het ei in de broedmachine.

Ik heb ze nu liggend, omdat dat het gemaakelijkste is in mijn broedmachine. Er zitten geen kommetjes in. Alleen strips in de lange weg. Hiertussen liggen de eitjes.

Is het verstandiger om de eitjes verticaal te leggen met de punt naar beneden. Kan ik alleen creeeren door de eitjes tegen elkaar aan te zetten. Anders ga ik op zoek naar een kwartelrekje uit een ander merk broemachine, welke ik op maat kam maken.

Alweer bedankt.
Harry

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Dode dwergkwartels in ei !!

Berichtdoor Swoentje » 31 mei 2015 16:08

ik zou voor een kwartelrekje gaan denk ik. Dan weet je zeker dat ze goed staan. Ik heb zelf een electrisch rekje erin zitten, wat continu beweegt. Dan kun je ook niet vergeten te draaien. ;)


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten