barberie/muskuseend

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

barberie/muskuseend

Berichtdoor danielb » 07 apr 2016 01:23

wie heeft hier deze eenden zitten met ander pluimvee?
en dan bedoel ik vooral samen met kippen en eventueel ook ganzen en kalkoenen.
maar vooral de verdraagzaamheid tegenover de kippen zou ik graag weten.
en dan eigenlijk de mannelijke versie van deze eend.
ik heb momenteel nog een mannelijke pekingeend,maar die zit nu al een tijdje apart omdat hij te hevig is ook al heeft hij 6 vrouwelijke eenden.
ben toch zwaar aant twijfelen dat ik deze nu uiteindelijk toch weg ga doen hoor.
dan zou ik achteraf ineens ook het projectje barberie/muskuseend x gewone eend eens kunnen uit proberen ook al was ik dat dit jaar niet van plan,maar als ik belsis om meneer peking weg te doen dan wel.
dit mannetje zou ook maar tijdelijk mogen blijven als ik uiteindelijk beslis om mijn mannelijke pekingeend weg te doen.
of iemand die dit projectje eens zelf wil toepassen,maar denk het niet,want die vraag heb ik al eens voorgesteld ;)
diegene die geen eend eten of zelf slachten kunnen hier al beter passen natuurlijk :gutgut:

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor KipjeBrecht » 07 apr 2016 02:23

Hier barberies bij de eenden/ganzen. 4 stuks. 1 man (David) en 3 vrouwtjes (Astrid, Bangka en Bokito).
David is de zoon van Astrid. Daarvoor had ik dus een ander mannetje (zijn pa dus, volg je nog? :puh2: ). Hij heeft hier 3 hanen vermoord. Enkel hanen, de hennen niet. Daarover waakte hij zelf! Tegen dames was hij dus een engel, maar tegen hanen ... Ik had toen ook een peking man, die 2 waren 2 handen op 1 buik! Al was de peking een schat van een vent tegen iedereen, wat niet van de barberie kon gezegd worden!
Nu heb ik zijn zoon, David. Hij durft er wel eens achter zitten, maar doet er niets naar. Hij snuffelt wel eens graag in die staarten :gutgut:
Afbeelding
Met de ganzen komen ze ook goed overeen. Al zullen ze niet samen in het bad gaan ofzo. De barberies zijn baas!
Het oudste vrouwtje, Astrid, heeft soms ook haar momenten. Zij heeft ook ooit een kip vermoord. Die kip was wel wat afgezwakt omdat ze toen ziek was geweest. Kip lag in eend haar weg en voor je het wist was kip dood. Ik heb het met men eigen ogen gezien en het ging ongelooflijk snel.

Ik heb nu 4 barberies, 1 peking vrouwtje en 2 rouaan eenden bij de 2 ganzen en bende hennen met 2 brahmaheren. En dat gaat zeer goed momenteel. Echt een topgroepje!
Normaal zit ook men koppel kleine wilde eendjes erbij. Maar meneer rouaan is zo zot van het kleine wilde eendje ... Tkleintje word gewoon niet met gerust gelaten door hem. Hij wil enkel dat vrouwtje precies :gutgut: Daarom zit het kleine koppeltje nu apart, anders houdt dat beest geen pluim meer over :mrgreen:
Na de zomer keren ze terug bij de andere eenden en dat gaat dan weer prima.

Nu, ik ben aan het afwijken :mrgreen: Ik denk dat het gewoon afhangt van het karakter van je barberieman :-)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor danielb » 07 apr 2016 03:04

weer een hele uitleg ;) ,maar zeker een meerwaarde dat je dit hebt gedeeld.
ik heb trouwens ook regelmatig een hele uitleg die wel eens afwijkt hoor wat ik in dit geval langs uw kant niet vind hoor,want soms heb ik liever te veel informatie dan te weinig en zeker als de vraag van mijzelf komt ;)
dus je hebt een barberie woerd gehad die je kippenhanen gedood had???
wat voor hanen of welk ras???
mijn peking man is ook redelijk gemakkelijk naar het ander pluimvee,maar de vrouwelijke eenden zien hard af en denk eraan om hem uiteindelijk weg te doen om dan projectje barberie x gewone eend te proberen.
de pekingman en barberieman komen zowiezo niet samen te zitten,want de barberie man komt er pas als ik beslist heb om de peking man weg te doen en dus hoef ik mij daar al geen zorgen over te maken.
maar de zijdehoenders was ik dus bang voor en mischien terecht ook.
ook al zit er verschil in karakter per barberieman (zoals elk dier in hun eigen ras wel een eigen karakter heeft) ben ik toch zeer tevreden dat je dit gedeeld hebt om mogelijke maatregelen te nemen dan.
de 2 zijdehoenhanen zijn wel slimme kerels die al heel wat gewoon zijn dus zou ikzelf mij daar eigenlijk niet direkt zorgen om maken,maar wat als ik zo een duivelse barberie woerd erbij zet,dan zijn MISSCHIEN in dit geval de dutskige hennen (en die zitten erbij) misschien wel de penarie.
dus je hebt 1 barberieman en 3 barberie vrouwtjes en 1 peking vrouw en de rouaan??? zijn dat ook vrouwtjes?

Gebruikersavatar
KipjeBrecht
Berichten: 10316
Lid geworden op: 09 aug 2011 01:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor KipjeBrecht » 07 apr 2016 03:21

Ik heb 1 barberieman, 3 barberievrouwen, 1 peking vrouw, 1 rouaan man en 1 rouaan vrouw samen met de ganzen/kips. En dan nog een koppel wilde eendjes die momenteel bij de zijdehoentjes verblijven.
De barberies doen het hier trouwens goed met zijdehoentjes. (In de winter staan alle rennen open en loopt alles door elkaar, dan komen ze ook de zijdehoentjes tegen :mrgreen: )

Ja, men vorige barberieman heeft enkele hanen hier gedood. Rasloze hanen (legkiphoogte). Ik heb die dan weggedaan, want ik hield nog maar 1 haan over.
Haha, men pekingman kon er ook wat van. De vrouwen zagen ook af. :lol: Soms denk ik er over na om er weer 1 te nemen. Van men peking is het het enigste waar ik geen koppel van heb. Maar ik weet het niet. Men vrouwtje komt geen aandacht te kort

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor danielb » 07 apr 2016 03:54

de pekingman die ik nu heb is het enige probleem dat 6 vrouwtjes er nog mee afzien.
het probleem is ook dat de vrouwtjes die ik heb heel het jaar door leggen en verschillende legnesten aanslagen/overhoop halen (ze stoppen hun eieren graag onder) waardoor ik steeds de eieren van het ander pluimvee moet liggen zoeken in de nesten.
en zoveelste meer vrouwtjes ik erbij neem en dat is wel nodig als ik deze peking kerel ga houden,dan word dat nog erger.
en dan zou ik de eenden al heel het jaar apart moeten gaan houden.
als je al een barberie woerd hebt en een rouaanwoerd kan je best geen extra pekingwoerd in huis halen.
zou te veel worden voor de 5 vrouwelijke eenden dat je nu hebt he ;)
maar een kruising van beide soorten heb je nog niet gehad???
barberie x peking of rouaan eend???
rouaaneend en peking is een ander ras tenopzichte van elkaar (dat wist je natuurlijk al ;) ),maar de barberie is een andere soort eend.
en die kruising ben ik benieuwd naar om zelf uit te proberen of als een forumlid dit wil uit proberen :gutgut:

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor Pumi » 07 apr 2016 09:29

Hier zit er momenteel eentje samen met een brahma hen in 1 legnest te broeden (op niks) ik zie ze wel eens aan de staartveren van de eenden trekken maar dat is het dan ook. Wel was ons mannetje heel agressief naar ons, blazend achter je aan zitten, tegen je opvliegen etc. En dat terwijl wij hem van kuikentje af aan hebben gehad. Echt niet leuk meer, we hebben hem dus ook weg moeten doen, ik kon niet eens meer de waterbak normaal vullen. :duimneer:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor jantien » 07 apr 2016 13:04

Ik heb diverse mannen gehad door de jaren heen van zowel de muskuseend als de gans.
Voor mij geen mannetjes meer samen met kippen.
In de broedtijd van de eend en gans kunnen de mannetjes nogal agressief worden tegen het overig pluimvee en hier zijn er doden door gevallen.

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor Pumi » 07 apr 2016 15:54

met de ganzen hebben wij dat idd ook gehad en dat terwijl het niet eens broedtijd was.

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor Dieter » 07 apr 2016 20:13

Conclusie: geen waterwild samen met hoenders. Niet aan te raden op vlak van agressie, maar naar ik steeds gelezen heb ook op hygiënisch vlak (ziektes).

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: barberie/muskuseend

Berichtdoor jantien » 07 apr 2016 21:57

Vrouwelijke eenden en ganzen gaan perfect met kippen hoor.
Nooit geen spoortje ellende er mee gehad :mrnono:


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten