groeikracht konijnen

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor Roan12 » 07 mei 2016 12:50

Jammer dat er niks van gekomen is. Ben wel benieuwd naar jullie statistieken.
Hopelijk heb je snel jonge konijntjes!

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 21 mei 2016 20:35

vandaag dan toch jongen van mijn voedster die 50 procent franse hangoor is en 50 procent (duitse) hangoor.
vader is haar tricolor zoon die in theorie 62,5 procent franse hangoor is en 37,5 procent (duitse) hangoor.
hoeveel jongen er zijn weet ik nog niet,maar in ieder geval een groter nest dan vorig jaar :duimop:
hopelijk zitten er weer tricolors tussen.
dit jaar of volgend jaar waarschijnlijk wel nieuw bloed in huis halen omdat de inteelt anders te groot word.
een ram of voedster,maar dat zal afhangen van wat voor goeds er tussen de jonge konijnen zit.
indien het weer een klein nest is,dan denk een reuze vlinder om de grootte van de nesten terug te verhogen.
maar de bedoeling is nog altijd om tricolors franse hangoren te hebben en dus waarschijnlijk een zuivere franse hangoor.
of misschien wel van beide 1 afhankelijk hoe de jongen er uit gaan zien.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 29 mei 2016 03:07

wat een pech sech.
dit heb ik nog nooit meegemaakt.
voedster lag dood in hok.
echt raar om dat mee te maken als je weet dat er 7 gezonde jongen in het nest liggen van nog maar 7 dagen oud.
voedster was vantevoren ook niets aan te merken om ze dan toch ineens dood te zien liggen.
ik heb getwijfelt om de jongen ook maar ineens te hemelen,maar ze zien er echt nog te gezond uit.
daarbovenop wel heel vervelend dat dit in het weekend gebeurd is,want ga dan maar eens op zoek naar goede vervangingsmelk.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor _Amber_ » 30 mei 2016 20:25

Ah man, dat is slecht nieuws... :(
Zou er misschien een jong ofzo blijven steken zijn? Heb je autopsie gedaan?
Hoe gaat het met de jongen nu, vervangmelk gevonden?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 01 jun 2016 01:46

geen autopsie gedaan nee.
een jong blijven steken denk ik niet,want dat zou ik na een week wel gemerkt hebben.
nu was er een paar dagen vantevoren wel een jong dood wild konijn gevonden.
en de dag zelf ook een iets groter wild konijn.
misschien gewoon toeval hoor,maar wel een beetje verdacht ook al komen deze helemaal niet in contact met elkaar.
de jongen leven momenteel nog,maar het heeft wel al wat geld gekost.
tja.
maar ik probeer het deze keer toch eens een keer.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor _Amber_ » 01 jun 2016 12:21

Het klink inderdaad verdacht, ze hoeven niet persee met elkaar in aanraking te komen om sommige ziektes toch over te dragen...
Wat gebruik je nu ter vervanging?

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 02 jun 2016 01:01

eerste dag heb ik van de apotheek nutrilon van Nutricia meegebracht,maar eigenlijk niet echt geschikt voor konijnen naar het schijnt,maar ze hadden geen in soya vorm en voor de rest ook niks van wat ik zocht.
volgende dag ook een klein pakje van de apotheker van nestle voor gevoelige spijsvertering,want daar hadden ze ook niets in soya vorm enz....
maandag bij de dierenarts gaan horen en daar hadden ze ook niet echt wat ik zocht,maar wel de KMR (kitten milk replacer) en dit dus meegenomen en dan half om half met het andere wat ik had.
dinsdag nog eens bij een andere dierenarts gaan horen :gutgut:
daar hebben ze bheapar melk voor knaagdieren besteld en heb ik vandaag dus ook kunnen geven.
momenteel geef ik dus 1/3 bheapar,1/3 KMR en ook nog 1/3 van de nutrilon nog.
vrijdag zal dat 1/2 bheapar worden en 1/4 van de nutrilon en 1/4 van de KMR.
op 100 ml doe ik momenteel 25 gram poeder ongeveer,om te kunnen wennen aan de poeders.
momenteel gaat het nog redelijk goed en we zullen wel zien hoe het verder verloopt.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 03 jun 2016 00:52

vandaag lag mijn rammelaar ook dood in het hok terwijl deze gisteren nog gezond was.
nu eens duidelijk gekeken waar al de wilde konijnen naartoe zijn.
geen enkele meer te bespeuren.
is deze ziekte plots gewoon opgekomen of heeft iemand last gehad van de wilde konijnen en 1 van deze ziektes verspreid,want die kans bestaat er naar het schijnt ook.
de wilde konijnen zaten hier nog maar een jaar of 2,maar de populatie ging wel snel naar omhoog.
waarschijnlijk getroffen door de ziekte RHD of VHS.
De ziekte VHS gaat bijvoorbeeld niet altijd gepaard met bloedingen,want er is ook een vorm waarbij het konijn plots dood neervalt zonder eerst andere symptomen te hebben vertoond.
dit vond ik ook : "zo zie je ze nog vreten en zo vallen ze dood neer"
ik denk dat de ziekte vooral door insecten,muizen of zelfs ratten bij mijn konijnen terecht is gekomen.
konijnen tot 8 a 10 weken zouden hier geen last van hebben.
de jonge konijnen die ik heb kan ik zowiezo niet laten inenten,want deze zijn te jong.
het oudere konijn dat ik nog heb heeft ook niet veel zin om het te laten inenten,want binnen de 72 uren na een uitbraak moet er ingeent worden en dat is eigenlijk nu ook te laat.
maar kans is groot dat deze resistent is,want de voedster die vorige week dood lag zat in een hok boven dit oude moedertje waarbij er soms wel eens urine van dat konijn daar terecht kwam,want deze had soms rare plaatsen waar ze plaste.
en restistente konijnen is natuurlijk wel handiger dan 2x jaarlijks te laten inenten en zeker als je ze bijvoorbeeld voor het vlees houd.
het zal afwachten worden.

_Amber_
Berichten: 115
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:58
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Roeselare

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor _Amber_ » 05 jul 2016 17:54

Hoe gaat het nu met je konijnen?
Ik ent mijn kweekdieren wel in, ik durf het risico niet te nemen.

Vorige week maandag heb ik een nest van 10 gespeend op 7 weken leeftijd. Het gemiddeld gewicht was toen 1125gr. De zwaarste woog 1330 gr, de lichtste 910gr. Zal ze morgen - als het weer het wil - opnieuw wegen. De vader is een vaal van bourgondië.
Foto's van vorige week:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het jongste nest, 12 stuks, 2.5 week oud. Vader ook vaal van bourgondië.
Afbeelding

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: groeikracht konijnen

Berichtdoor danielb » 09 jul 2016 00:33

dat zien er gezonde jongen uit.
de moederloze konijnen gaat het redelijk goed mee,maar hebben wel een achterstand natuurlijk.


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten