Pffff constant broeds

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Pffff constant broeds

Berichtdoor Pumi » 31 jul 2016 20:14

Pff ik heb constant alles broeds, er zitten nu 4 cochin kriel hennen, 2 brahma hennen en 1 muskus eend. Broeds af maken is een drama, vooral de brahma dames blijven stug zitten. En eentje in een bench lukt nog wel, maar nu alles constant broeds is een drama.

Bijkomend probleem is dat de andere hennnen nu niet meer weten waar ze hun eitjes kwijt moeten, dus her en der ligt wat, binnen/ buiten. met als gevolg dat nu ook nog eens zo ongeveer alles van de leg is.

Wie heeft er een oplossing, wat helpt tegen broeds worden of anders wie kan een ander ras adviseren die erop lijken maar echt minder broeds zijn. :duimneer:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Trea » 01 aug 2016 01:04

Mijn kippen slapen op stok in een afgesloten overdekte ren. Als een hen broeds is zet ik haar aan einde vd middag/ s avonds uit het leghok en sluit dat af. Dan 'moet' ze wel op stok bij de rest. Als ze slapen zet ik het hokje weer open zodat de kippen s ochtends weer braaf eitjes in legnesten kunnen leggen. Van cochins weet ik het niet, maar mijn krieltjes zijn zo met een dag of twee iha broedsaf.

Rassen die minder snel broeds worden zijn er heel veel. Barnevelders, veel hoenders, leghybriden... op de site van Hoogendoorn staat dacht ik van een aantal rassen info over verl/weinig broeds wordrn.

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Pumi » 01 aug 2016 13:02

Ik zet nu ook elke avond alles op stok rond slaaptijd, hopen dat het helpt.

En ach ben toch echt wel gehecht aan mijn kleine bolletjes :ilove: Dus zal er mee moeten leren leven. Maar advies om broeds zijn tegen gegaan blijven welkom :duimop:

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor José » 01 aug 2016 22:57

Broedsheid zit ingebakken in 'de genen'. Je kan wel consequent broedsaf maken zodra je merkt dat ze 'neigingen' krijgen. Dan duurt het niet zo lang, als je meteen ingrijpt. Je kan broedsheid niet echt voorkomen of uitschakelen. Ja, misschien door ze permanent op een rooster te huisvesten, met frisse lucht onder de konten door. Maar dat is geen diervriendelijke manier van kippen houden, dus geen optie.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Tokkietjes » 02 aug 2016 17:37

Ik heb 3 krielen en een haan sinds enkele maanden. Die lopen hier los op het terrein en in de avond gaan ze naar hun ren met nachthok waar ik ze opsluit voor de nacht. Daar leggen ze normaal ook de eieren in. Eerst werd er eentje broeds maar al snel waren ze alle 3 broeds. Ze wilden het hok niet meer uit en broeden zelfs zonder eieren in het hok. Wij jaagden ze elke ochtend van het "nest"en deden dan het nachthok dicht. Dan konden ze niet meer broeden en gingen ze toch maar met de haan mee te scharrelen. Dat hebben we een week vol gehouden. Nu is het over gelukkig. Maar ze leggen geen eieren meer tot nu toe. Dat zal wel weer komen neem ik aan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Trea » 02 aug 2016 22:22

@Tokkietjes. Dat is een goede methode om ervoor te zorgen dat ze op rare plekken eitjes gaan leggen. Maar als je houdt van paaseieren zoeken kan het wel. :mrnono:l. En.....
Als je ook een kip kwijt bent heeft ze het nest eerder gevonden dan jij.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Tokkietjes » 02 aug 2016 22:26

Daar was ik zelf ook bang voor. Maar tot nu toe hebben ze dat niet gedaan. Ze zijn ook vrij schuw buiten dus niet echt op hun gemak om eitjes te leggen. Misschien dat dat ook mee helpt. Maar voor nu zijn we er in ieder geval weer even vanaf.

miep en maaike
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2016 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor miep en maaike » 03 aug 2016 14:41

hoi. ik heb sinds een jaar 2 cochin krieltjes. de een is een hen en de ander is tweeslachtig (kraait en legt een ei). het hennetje was broeds en heeft 3 weken zonder eitjes op het nest gezeten. ik heb haar er 4 x per dag afgehaald en in de tuin gezet. van een kippenhouder kreeg ik het advies om opgeblazen plastic zakken in de leghokken te leggen. dat hielp in zoverre dat ze op een andere plek ging zitten. daar haalde ik haar regelmatig af. na 1 week liep ze weer de hele dag in de tuin te scharrelen. ook is mij geadviseerd, in verband met doodbroeden, om de volgende keer haar kontje (haha) een paar seconden in een emmer koud water te houden. dat laatste hebben meer mensen mij geadviseerd. ik weet niet of ik dit kan

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Trea » 04 aug 2016 00:01

De methode die hier wordt geadviseerd bij zeer broedse hennen is om ze in een hondenbench te zetten waar koude lucht onder door kan trekken. Via zoeken (hondenbench) vindt je vast meer info.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Pffff constant broeds

Berichtdoor Lieve » 04 aug 2016 08:37

Een ander ras kiezen is dan wel een optie. Ik ben naast mijn brahma's nu ook met andere rassen begonnen omwille van dat broeds zijn. Amrock en Bielefelder werd hier gekozen. Bielefelders heb ik nog niet gevonden, maar onze Amrock is een goede aanwinst. De nieuwe kuikens zijn noordhollandse blauwe, dat moet ik nog afwachten. (wel grote kippen hier)

Hier kan je wel wat info kan vinden over kippeneigenschappen: http://www.schutters.net/joke/ras/index.htm


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten