Konijnen en kippen combineren

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor Fryske » 04 jan 2017 10:27

Zoals de meesten wel weten zijn wij verhuist (in ieder geval eindelijk aan het verhuizen) en hebben veel ruimte voor de kips. Nu zou ik deze heel graag willen combineren met grote konijnen. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Kunnen ze gewoon in dezelfde ren als de orpies? Evt. met een apart hok?
In hoeverre zijn bijv. Vlaamse of Duitse reuzen gravers...wat moet ik doen om uitbraak te voorkomen in de wei?

Is de combi leuk :-D

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor lnge » 04 jan 2017 15:52

De meningen zijn hierover verdeeld. Nou vind ik mijzelf wat konijnen betreft wel een ervaringsdeskundige, en kan ik hierover wel mijn mening geven. Ik heb jaren franse hangoren bij mijn kippen gehad. Ze waren naar elkaar heel verdraagzaam, wat dus ook weer heel anders uit kan pakken. Ik heb er wel foto's van dat ze gezellig bij elkaar onder een struik liggen. Ze hadden ook hun eigen hok en op de een of andere manier wisten de konijnen en kippen ook heel goed van wie welk hok was. Hoewel er wel een tijd lang een kip bij de konijnen sliep.
Het enige probleem is het voer. Konijnen mogen geen kippenvoer en graan eten. Andersom mag wel, maar de kippen kregen geen kans om konijnenvoer te eten. Omdat franse hangoren een grote kop hebben, kan je gebruik maken van een voerbak met tralies waardoor ze niet uit de bak kunnen eten. Het is wel zaak alles goed vast te zetten omdat ze sterk genoeg zijn om de bak op te pakken en leeg te schudden.
Met deze konijnen ging het heel goed, maar ik heb ook een vlaamse reus gehad die in staat was om kippen te vermoorden, dus daarmee kon het niet. Wat het graven betreft, meestal wordt er flink gegraven, en om te voorkomen dat je een gangenstelsel krijgt moet je gaas onder het zand leggen. Dat is heel veel werk. Van mijn franse hangoren was er maar een die korte tunnels maakte die ik steeds dichtgooide, en dan begon ze weer opnieuw. Dat was met haar wel te doen, maar ik heb ook wel konijnen gehad die in een paar uur tijd meters ver onder de grond zaten. Daar word je niet blij van :mrnono:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor Trea » 04 jan 2017 17:30

Zoals Inge zegt: stevige verankerde voerbakken en alles supergoed onder de grond dichtmaken is een must. Bv. stevig gaas onder de grond waar ook ogedierte niet door kan.

Bij ons in de buurt hebben kennissen kippen en konijnen samen. Wyandottes en medium size flappies. Ze gaan qua gedrag heel goed samen. Ziet er reuze gezellig uit. Maar ze hadden er ook al een hoop mee te stellen.

Na verloop van tijd ontsnapte de konijnen. En tijdens het voeren kwamen de ratten door de konijnengangen naar boven.

Een ander dingetje om rekening mee te houden. Vossen vinden konijnen veel lekkerder dan kippen. En als het een vos lukt om in de ren te geraken ben je zowel de konijnen als de kippen kwijt.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor braser » 05 jan 2017 22:48

Kan prima samen hoor :duimop:
Ik heb onder mijn Nachthok het konijnenhok gemaakt.zorg dat de vloer van je konijnenhok een cm of 10 van de grond is tegen de kou.maak je vloer van planken met een kier er tussen van een cm zo loopt het water goed weg met schoonmaken.
Maak de ingang van je hok met een ronde pvc pijp of houten koker doorsnede 125 mm en een cm of 20 lang en laag bij de grond.daar kruipen de kippen niet in (wel eenden) zet je voer in het binnenhok.geen kip die erbij komt. Ik heb twee Vlaamse reuzen en die graven als de beste en wat Inge zegt...in een paar uur kunnen ze buiten je hek zijn ook omdat ze goed samen werken maar dit is vooral als ze nog jong zijn. Bij mij graven ze nu zelden meer.maar blijven opletten.ik lag in elk hol wat ze maakten een paar oude klinkers,stoeptegels of bakstenen dan kunnen ze niet verder graven.neem een groot soort en geen dwergen die zijn zo weg of vallen te prooi aan roofvogels.vlaamse reus,Lotharinger of Franse hangoren zijn wel meest geschikt.en zorg dat ze schaduw hebben.kijk uit met stroomkabels van tuinlampen etc etc.plastic pijp er om heen en goed ingraven.ik heb onder mijn hekwerk een houten kantplank van 20 cm daar hebben ze tot nu toe nog niet onderdoor gegraven. Dus gaas onder je grond hoeft niet altijd.elke dag een rondje lopen en kijken of er holen zijn werkt ook goed. Mijn konijnen eten ook wel eens een korreltje legkorrel of graan mee wat geen problemen geeft.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor braser » 05 jan 2017 23:29

Ik heb geen voerbak meer voor de kippen vanwege wilde eenden.dus ik geef handjes voer en graan.dus mijn konijnen kunnen niet constant legkorrel eten.
Zet geen dure boompjes in je wei want de konijnen vreten de bast er af of je moet er gaas omheen zetten. En vergeet niet dat ze aan alles knagen ook aan je kippenhok.dit schijnt te maken te hebben dat ze daarmee hun terrein afbakenen.zo van hier wonen wij.elk stukje hout geschilderd of niet geven ze hun knaagsporen aan. Maar verder is het wel leuk hoor :gossip:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor danielb » 06 jan 2017 07:05

het knagen aan hout is om hun tanden te onderhouden.
konijnen tanden groeien heel hun leven door.
door aan hout te knagen word er voor gezorgd dat ze niet te lang worden.
er moet dus altijd wel iets van hout in de aanbieding zijn.
het afbakenen van territorium word gedaan door met de onderkant van hun kin tegen van alles en nog wat aan te wrijven.
maar ook door te urineren en bij de mannetjes is dit vooral sproeien.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor braser » 06 jan 2017 22:09

Dat sproeien doen ze inderdaad ook best wel veel. ook in de voerbak.
Een witte Emulsie van weet ik veel wat allemaal.
Dat kin wrijven doen ze ook veel ja aan de randen van de ingang van het hok vooral.
Vooral als ze jong zijn...want nu zie ik het niet zoveel meer.
Nu kan je ook niet alles zien natuurlijk...weet wel dat als ze nog jong zijn alles veel actiever is dan na een jaar of anderhalf a twee.
Alleen heb ik alleen maar dames...dus kennelijk zijn het niet alleen de mannen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor danielb » 06 jan 2017 22:32

met het sproeien bedoel ik niet gewoon zittend urineren.
maar echt opspringen en dan een lading in het rond schieten :gutgut:
dit word normaal gezien enkel door mannetjes gedaan en daarom mogen de rammelaars hier in huis niet loslopen,want dan hangen de muren enz.... helemaal vol :gulzig:
ook vrouwtjes bakenen territorium af door soort van urine,maar dat is gewoon zittend dan.
het kinwrijven word door beide op dezelfde manier gedaan.
dat het afbakenen na een tijd minder word kan best wel zijn hoor,want hun geur hangt na een tijd toch al overal. :gutgut:
als knaaghout geef ik gewoon balkjes hout.
ik heb al wel eens knaaghout speciaal voor konijnen gekocht,maar dat laten ze gewoon liggen. (weggesmeten geld dus :gutgut: )
een konijn dat bijvoorbeeld in een ijzeren kooi zit heeft altijd iets nodig van hout om aan te knagen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor danielb » 06 jan 2017 22:34

en nu ik toch bezig ben......
een konijn knaagt aan hout,maar is geen knaagdier.
het behoort tot de haasachtigen.
ik had gewoon effe zin om dit weetje bij te plaatsen.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Konijnen en kippen combineren

Berichtdoor braser » 06 jan 2017 23:00

Ja,Dat klopt...Zo is de Muskusrat geen Rat maar een knaagdier :gossip:
Ook wel waterkonijn genoemd en toch is het geen haasachtige terwijl een haas ook kan zwemmen :gutgut:
Rare wereld leven we toch :crazyeyes:


Terug naar “Konijnen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten