Als er 1 kip overblijft

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor elderman9 » 06 apr 2017 10:02

Gisteren is plots onze bejaarde kip doodgegaan. Heb nu nog 3 bejaarde hennen die niet meer leggen.
Ze hebben hopelijk nog wat tijd te gaan, maar wat als er 1 overblijft? De hennen die er zijn blijven zolang ze leven, en ze ogen nog gezond. Ik wil er ook geen kippen meer bij om gezondheidsredenen.
Mijn vraag is dus: kan 1 kip alleen zijn ( ze hebben een grote ren en uitloop ), ik ben bang dat als ik die kip wegdoe en ze is al heel oud, dat ze geen kans heeft om zich aan te passen of te verdedigen tegen jongere kippen.

Graag advies.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor Trea » 06 apr 2017 10:47

Mooi op tijd om rond te vragen. Want zover is het voorlopig hopelijk nog niet dat er een oude dame alleen komt te zitten.

Ik heb geen ervaring met het introduceren van oudere hennen in een bestaande toom. Maar ik kan me voorstellen dat de introductie van 2 (of 3) oudere dames beter zal gaan dan met een oudere hen.

Je kan hier of via buren, vrienden, familie eens informeren of je straks de laatste 2 oude dames een plekje kan bezorgen.

Het is wel handig om even te vertellen wat voor ras of soort kippen het gaat. Of plaats een leuke foto. ;) :foto:

Houdt er svp wel rekening mee dat leghybrides uit de kippenindustrie niet samengaan met niet ge-ente kuikens/jonge kippen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor tuff cookie » 06 apr 2017 13:10

Als je op een gegeven moment 1 oude kip over houdt kan ik me voorstellen dat ze niet blij zal zijn met andere kippen erbij. Zo'n oude kip is erg ingesteld op haar omgeving en gewoontes. Zelf denk ik dat ze in dat geval liever alleen blijft.

Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor elderman9 » 06 apr 2017 13:44

Ik heb er sinds gisteren nog 3, leeftijd tussen 12 en 15. Om gezondheidsredenen van mezelf komen er geen kippen weer of erbij, maar ik ben dan bang als ik 1 oude hen van 12 of 15
aan een of andere kinderboerderij of iets dergelijks geef, dat ze helemaal weer onderaan de pikorde gaat komen.
Als het dus mogelijk is om 1 oude hen alleen te hebben zal ik dat dus gaan doen, er is ruimte zat. Alleen is dat in mijn ogen zielig. Heb dus geen mogelijkheid en wil het qua gezondheid ook niet meer om er hennen bij te zetten, ook geen oude hennen, want dan komt dit probleem later nog een keer.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor tuff cookie » 06 apr 2017 15:14

Bij een paar jaar oude kip zou ik dat ook zielig vinden als die alleen zou zijn, maar als ze 12 en 15 jaar zijn dan heb ik dat niet meer zo.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2017 15:19

Zou ik dan ook alleen houden of je moet er wel een heeeeeeel goed huis voor vinden, eventueel,dichtbij zodat ze terug kan komen als het niet lukt.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor lnge » 06 apr 2017 19:56

Zo'n kip zou ik hier zo bij durven zetten. Ik heb al heel lang een rustig klein clubje zonder haan. De oudste is 11 en de afgelopen tijd kwam er na een sterfgeval een paar keer nieuwe aanwas bij van iets ouder dan een jaar. De eerste keer eentje en daarna twee. Er heeft geen veertje rondgevlogen. Het zijn allemaal hele rustige dametjes. En.... ze hebben natuurlijk wel de ruimte!
Lijkt mij toch beter om zoiets te proberen dan haar alleen te laten. En lukt het daarmee toch niet, dan kan alleen blijven altijd nog.
Kinderboerderij zou ik ook nooit doen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Als er 1 kip overblijft

Berichtdoor danielb » 06 apr 2017 22:59

er zijn 2 dingen die je eventueel kunt doen. ( waar ik op dit moment aan denk)
ofwel ergens anders plaatsen en de hen zich vanzelf bij een groep laten voegen.
of je zet een tijd een hen of 2 hennen van een bestaande groep bij de hen en als die 2 of 3 hennen aan elkaar gewend zijn,dan naar de groep doen waar ze uiteindelijk naartoe gaat.
dan kent ze toch al 1 of 2 hennen voordat ze bij een grotere groep gaat.
zal er vanaf hangen waar of bij wie je ze uiteindelijk wilt gaan plaatsen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten