FIPRONIL gevonden in eieren!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 27 jul 2017 08:17

Tuurlijk... een beetje pluimveehouder is -NIET?- op de hoogte van welke middelen een bestrijdingsbedrijf gebruikt, met als risico dat zijn/haar bedrijf op slot gaat.
En wat voor pluimvee houden we dan?
Volgens mij struisvogels... hele dikke :gossip:

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 27 jul 2017 09:02

Dacht ik ook al ja.......... :gutgut: :gutgut: :gutgut:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 07 aug 2017 00:46

Hallo zuiderburen.....
FAVV warenautoriteit-in-belgie-wist-langer-van-besmette-eieren

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/08/06/wa ... 9-a1569067

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 07 aug 2017 07:22

En ik vind het raar dat nog geen enkele kip dood is gegaan aan dat gif, wat ze duidelijk hebben ingeademd en/of binnen gekregen via het oppikken van hun eten...........Het zit ook in hun eieren, die o zo gevaarlijk zijn voor ons.... :frons:

Zie je het voor je.........kip van 4 kg tegenover een mens van 70 kg...........ra ra...snap jij het nog? Ik niet! :frown:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 07 aug 2017 08:38

Heeft ook een beetje te maken met het soort gif en de werking. Wat voor de ene diersoort geen kwaad kan, is voor de andere dodelijk. Fipronil is voor mijten dodelijk giftig en voor mensen schadelijk en voor kippen (kennelijk?) minder. Dat laatste dan ter discussie, want het is niet toegelaten voor gebruik op kippen.
Kan best dat er een weloverwogen risico is genomen, maar dat wordt nog uitgezocht. Of er is een niet overzien risico genomen, omdat de bestrijder eigenlijk geen kennis van zaken had met betrekking tot de specifieke werking van de inhoudstoffen van het gebruikte gif. En zeker waar het een stof betreft waarvoor geen toelating is.
Lijkt me een hiaat in de regelgeving... dat een stof niet is toegelaten is geen garantie dat er geen lieden zijn die het gebruiken. Het is logisch te veronderstellen dat een bestrijder kennis heeft van de stoffen die zijn toegelaten en helaas daarom ook logisch dat de kennis minder is van waarvoor geen toelating is.
Als iemand hetzelfde zou doen in de geneeskunde zou hij/zij zonder meer het risico van een aanklacht wegens kwakzalverij lopen...

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Vivian » 07 aug 2017 12:21

Op de Facebook pagina 'Kippen' werd al maanden door mensen geadviseerd om Frontline onder de vleugels te spuiten. Het was het ei van Columbus, nou dat blijkt wel, anders zou dat bedrijf chickfriend niet zo populair geweest zijn. Fipronil is dus uiterst effectief tegen bloedluis. Wat ben ik blij dat ik dit niet gedaan heb, ik zat echt te twijfelen, maar vertrouwde het niet zo omdat het niet toegelaten is bij kippen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor peertje » 07 aug 2017 12:46

Saillant detail over Frontline (werkzame stof Fipronil) en het gebruik op kippen...
Doe een zoekslag op 'Frontline' en kijk bij het nu oudste topic...
We lezen 19-12-2004, waarin TS 'Orpington' de vraag stelt welke dosering te gebruiken op kippen nadat de DA (!!) hem het middel had aangeraden. Met daarbij de -terechte- constatering dat een DA die aanbeveling eigenlijk niet mag doen omdat het middel niet voor kippen bedoeld is.
We leven zomer 2017, waarin iedereen schande spreekt van Fipronil in eieren en hoe dat kon gebeuren.
We zijn dan 549 posts met Frontline verder...
Ik zit er zelf ook tussen -heb het gelukkig nooit gebruikt- maar he: we zijn wel 13 jaar het spul bij elkaar aan het aanbevelen toch?
Beetje tijd voor hand in eigen boezem ook...

Doortje58
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:10
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Doortje58 » 07 aug 2017 16:36

:shock:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Trea » 07 aug 2017 18:37

Hopelijk geeft een DA dan wel altijd het advies om 6 weken te wachten voor je de eieren gaat eten. Want dat is dacht ik de tijd dat de fipronil nog in te hoge dosis aanwezig blijft in de eieren. Voor AB wordt in de regel 4 weken na de laatste dodis aangehouden.

Ik wil hier ook nog algemene opmerking maken over dat er al decennia lang rare dingen gebeuren in de bio-industrie met gif en antibiotica. Zowel boeren als vee-artsen zijn echt niet alleen bezig met het welzijn van dieren en volksgezondheid maar maken ook altijd keuzes uit economische overwegingen.

Tuinkipjes
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2014 18:38
Land: Nederland
M/V: M

Re: FIPRONIL gevonden in eieren!

Berichtdoor Tuinkipjes » 07 aug 2017 19:01

peertje schreef:Saillant detail over Frontline (werkzame stof Fipronil) en het gebruik op kippen...
Doe een zoekslag op 'Frontline' en kijk bij het nu oudste topic...
We lezen 19-12-2004, waarin TS 'Orpington' de vraag stelt welke dosering te gebruiken op kippen nadat de DA (!!) hem het middel had aangeraden. Met daarbij de -terechte- constatering dat een DA die aanbeveling eigenlijk niet mag doen omdat het middel niet voor kippen bedoeld is.
We leven zomer 2017, waarin iedereen schande spreekt van Fipronil in eieren en hoe dat kon gebeuren.
We zijn dan 549 posts met Frontline verder...
Ik zit er zelf ook tussen -heb het gelukkig nooit gebruikt- maar he: we zijn wel 13 jaar het spul bij elkaar aan het aanbevelen toch?
Beetje tijd voor hand in eigen boezem ook...


Wij hobbykippenhouders hebben neem ik aan het beste voor met de gezondheid van onze kippen. Fiprinol is de werkzame stof in bepaalde anti-luizenmiddels. Onlangs heeft onze dierenarts dit middel voorgeschreven, het is volgens haar het best werkende middel tegen luizen, er werd duidelijk gewezen op het niet eten van de eieren de komende tijd (en de huidige perikelen).

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om dit middel op hobbydieren toe te passen als de noodzaak er is. Ik heb het beste voor met mijn kippen, alleen vervelend dat ik de komende 2 maanden geen eieren van mijn eigen kippen ga eten(advies dierenarts was minimaal 3 weken).

Ik ben het er 100% mee eens dat dit spul niet in de voedselketel thuishoort en vind het dan ook schandalig dat dit op zo'n schaal is toegepast. Al die pluimveehouders zijn bewust in zee gegaan met het malafide bedrijf en ze wisten donders goed dat er iets niet klopte. Wat is nog zorgwekkender vind is dat er schijnbaar geen controle op ons voedsel is. Waarom worden niet al ons voedsel op grote schaal (steekproefsgewijs) gecontroleerd. Dit middel schijnt al minimaal een jaar in gebruik te zijn in de bio-industrie, pas dit jaar wordt het per toeval ondekt, waarna de de autoriteiten pas een maand later actie ondernemen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten