Omgevingsvergunning / melding

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor lnge » 17 aug 2017 15:09

Trea het is geen bijgebouw wat ten dienste van wonen is. Het valt onder dat stukje wat ik gequote heb, Bijbehorend bouwwerk bouwen: hondenhok, volière enz.. Staat er toch heel duidelijk! En dus ook niet onder tuinmeubilair, een kippenhok is niet anders dan een hondenhok of volière. Dus vergunning nodig!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Omgevingsvergunning / me

Berichtdoor jantien » 17 aug 2017 16:31

Wat Inge zegt klopt als een bus, ook hier in Arnhem.
Paar jaar geleden wilde ik graag nieuwe hokken maken maar toen ik dat allemaal las besloot ik maar om geen slapende honden wakker te maken en alle ellende op mijn hals te halen. Ik had het waarschijnlijk ook niet voor elkaar gekregen ivm met ons rijksmonument. Dat is nog strenger :(
Dus hier nog oude hokken, maar voldoen nog prima gelukkig :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor Trea » 17 aug 2017 18:33

Wat Inge zegt klopt.
Bouwbehorend bouwwerk bouwen.

Vervolgens krijg je een tool/formulier waar je steeds de juiste keuzes moet maken:
Bij punt 5 of zo krijg je de optie
Bijgebouw ten dienste van het wonen ja/nee. Als je nee invult. Dan zou je niks mogen bouwen zonder vergunning. En dat klopt niet. (Zie folder op watmagikbouwen.nl )

En als je ja invult dan krijg je nog heel veel vragen over je bouwsel en dat klopt wel.
Hoezo :blond:

Maar die ambtenaren hebben hebben wel weer onnodig onduidelijk termen/begrippen verzonnen, zodat niemand er meer een touw aan vast kan knopen.

Conclusie: kippen houden doe je in een bouwbehorend bouwwerk en is ten dienste van het wonen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor lnge » 17 aug 2017 20:04

Trea je kletst onzin. Ik ga er verder niet eens op in want kennelijk is het allemaal
veel te ingewikkeld voor jou.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor peertje » 17 aug 2017 20:24

Gewoon de check op omgevingsloket volgen... zal misschien niet helemaal kloppen wat er gezegd wordt, maar ik vind het wel een zinvol (nieuw?) onderwerp. :duimop:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor lnge » 17 aug 2017 20:27

De link die ik geplaatst heb is de officiële en die klopt als een bus.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor peertje » 17 aug 2017 20:37

jaha... ik bedoel... de site omgevingsloket geeft er antwoord op en het is wel iets waar je als kippenhouder bij stil kan staan.
Een aanvraag/melding kan overigens via dezelfde site... ik gebruik 'm ook voor mijn huis...

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor Lavendel » 17 aug 2017 21:12

Dank voor alle reacties, ik heb wel wat te weeg gebracht. Manlief betichtte me al van beroepsdeformatie :roll: en gaf aan dat wat burgerlijke ongehoorzaamheid echt geen kwaad kan. Ik heb echter geen zin in gezeur met een gemeente, die erg op de norm is.

Ik heb de site watmagikbouwen.nl bekeken het viel me op dat er staat dat er per 1 november nieuwe regels zijn. Als ik daar op Google kom ik op 1 november 2014 en zie ik geen wijzigingen per 1 november 2017. Dat geeft me twijfels over de accuraatheid van de site.

Via dezelfde zoekopdracht kwam ik echter op een site van de rijksoverheid terecht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwregelgeving/checken-of-vergunning-nodig-is-voor-ver-bouwen/vergunningvrij-bouwen-en-verbouwen

Hier staat een folder met duidelijke stappen voor een Bij een hoofdgebouw behorend bouwwerk, waar een kippenhok ook toe behoort. Als ik deze stappen volg, dan mogen we zonder omgevingsvergunning bouwen. Er staat ook een link naar de bijbehorende wettekst en ook daar kan ik er niet meer van maken. Deze wettekst is geldend vanaf 1 juli 2017, waarschijnlijk wordt het omgevingsloket, daarop aangepast.

Het blijft een beetje law-by-Google en ik ben benieuwd waar we op uitkomen als het omgevingsloket is aangepast. We gaan gewoon bouwen en bewaren de gevonden informatie voor als de gemeente toch met vragen komt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor tuff cookie » 17 aug 2017 21:21

Lijkt me een goed idee !

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Omgevingsvergunning / melding

Berichtdoor peertje » 17 aug 2017 21:23

De gemeente -alle gemeenten- behandelt zelf aanvragen zoals ze via omgevingsloket.nl binnenkomen.
Daar doe je je aanvraag...
Om helemaal zeker te zijn kan je de verantwoordelijke ambtenaar vooraf gewoon even bellen, mailen of spreken. Dat is niet hetzelfde als de eigenlijke melding/aanvraag. Weet je wel waar je aan toe bent.
En als er geen heel grote hond ligt te slapen... is er geen man overboord.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten