Broedeieren vleeskuikens

Geschikte rassen, opfok, slachten, hulpmiddelen etc.
Gamma3
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor Gamma3 » 19 aug 2017 09:19

Over twee maandjes verhuis ik eindelijk naar een plekje buitenaf. Hier zit al een kippenren bij, met legkipjes.
Om mezelf ook op het gebied van kippenvlees te voorzien, ben ik op zoek naar geschikte rassen die vóór de legperiode begint al slachtklaar zijn.
Het liefst koop ik ergens broedeieren zodat ik ze zelf in mijn broedmachine kan uitbroeden.
Hebben jullie tips welke rassen te gebruiken, en waar ik dan de eieren kan vinden?
Ik vind de ross 308 an sich wel een goede kanshebber, maar ik kan geen plek vinden waar je kleine aantallen (10-20) broedeieren kunt krijgen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor Trea » 19 aug 2017 11:13

Kuikens in een buitenren in de herfst/winter? Heb je dan een verwarmd en verlicht hok?

Als je graag kippen wil, ook om op te eten, zou ik kiezen voor een dubbeldoel ras. En dan de hennen houden om eitjes te leggen.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor peertje » 19 aug 2017 19:06

Ik denk ook dat dubbeldoel voor kleinere aantallen beter geschikt is... uit alle eieren krijg je sowieso 50% hanen. Die kunnen dan voorzien in je vleesvoorziening en worden bovendien zwaarder dan hennen.
Kan je evt nog kiezen voor een ras met scheikuikens, zoals Noord-Hollandse Blauwe...

Gamma3
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor Gamma3 » 19 aug 2017 20:02

Verwarmd hok etc is geen probleem.
Ik ben echt op zoek naar een vleesras, geen dubbeldoel. De hennen die er nu lopen (Barnevelders) produceren echt al genoeg eieren.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor danielb » 21 aug 2017 02:56

mechels hoen is ook een goed vleesras.

Gamma3
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor Gamma3 » 21 aug 2017 18:47

Ik zag ergens dat de poule de bresse ook een leuke is.
We gaan gewoon een paar verschillende rassen proberen per broedsel. Aan de hand daarvan beslissen we bij welke we blijven.
Tips zijn nog steeds welkom! Dan kunnen we die toevoegen aan ons lijstje :)
Smakelijk vlees is het belangrijkste. Groeisnelheid maakt me weinig tot niks uit.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor peertje » 21 aug 2017 20:54

Noord-Hollandse Blauwe is uit de Mechelse koekoek ontstaan en meer gehard. De kleurslag koekoek heeft als voordeel dat onvolledig plukken niet zo opvalt...
Dan heb je nog Creve-coeur en Dorking... je Poule de Bresse is wel dé Franse vleeskip... of het ook de best smakende is? Wat ik me heb laten vertellen smaken NHB en Mechelse koekoek het best?

Gamma3
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2017 22:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedeieren vleeskuikens

Berichtdoor Gamma3 » 21 aug 2017 20:56

Vandaar dat wij ook verschillende rassen willen proberen. Zoveel mensen, zoveel smaken.
Dus we proberen er gewoon een aantal.

Dank voor de namen by the way ;)


Terug naar “Kippen (en overig pluimvee) voor consumptie”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten