Vrije uitloop met of zonder ren?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Trea » 19 aug 2017 23:11

Ik heb ooit een k.e.k. kippenhokje gekocht voor 2 konijntjes. Die zijn op een zeker moment overleden. En toen wilde ik wel kippen maar in dat kleine hokje paste naar mijn idee alleen kleine krieltjes. Vandaar mijn keuze voor hollandse krieltjes.
https://www.grootplezier.nl/kippenhokke ... nhok-julia

Twee jaar geleden heb ik daar een stukje aangebouwd na de gezinsuitbreiding. Een vrij open hok/beschutte ren met twee zitstokken op ca 60 cm hoogte. De kipjes waren daar erg blij mee en vinden dat fijner om te slapen dan in het oude hokje. Nu slapen ze altijd in de aanbouw. In de winter maak ik het wel iets beter dicht.
viewtopic.php?f=12&t=78010&p=1226143&hilit=Zomerhok#p1226143

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor BoerJennes » 20 aug 2017 07:56

Nu weet ik weer waarom we ons kippenhok hier uitzochten en uiteindelijk op zondag toch ergens anders een hok kochten...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Trea » 20 aug 2017 09:22

Waarom dan BJ? En wat heb je toen wel gekocht?

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor BoerJennes » 20 aug 2017 11:58

Sommige internetwinkels zijn uit geloofsovertuiging op zondag gesloten.Vandaar dat we uiteindelijk een soortgelijk hok hier kochten: https://www.dierenverblijf.com/5977-dierenverblijf-zh7.html

Daar hebben we er nu 2 van met bijbehorende ren: https://twitter.com/BoerJennes/status/876429733269032960

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Lavendel » 20 aug 2017 22:02

Dank voor de link, de foto's in het topic maken het veel duidelijker. We zijn nog aan het schetsen, ik neem het mee in het ontwerp.

Lavendel
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 aug 2017 20:05
Land: Netherlands
M/V: V

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor Lavendel » 22 aug 2017 11:08

We hebben van het weekend met stokken in de grond de ren afgezet, dit heb ik gisteren verder op papier uitgewerkt.

Het idee blijft het liefst los in de tuin, maar met ophokplicht, vakanties, in de ochtenduren / avonduren naar buiten en/of een open nachthok lijkt een ren ons toch wel erg fijn.

De tekening staat hier onder. Over het nachthok (blauwe lijnen) lopen de discussies nog. Het komt iig wel op deze plek. De struiken hebben we nog niet getekend, deze kunnen we altijd nog verplaatsen.

We zien 3 opties.

1. Grote ren 2m hoog met aan de bovenkant een kattennet, met verschillende struiken in de ren - groene lijnen.

2. Als een, maar dan met een extra afdak waar nu de windroos staat (dit bedenk terwijl ik dit bericht post en staat niet op de tekening)

3. Kleine ren 1,5 m hoog, de bovenkant dicht met een sedumdak. Ruimte achter de ren voor snoeien van de heg etc - rode lijnen. Struiken om de ren heen.

Dit is de tekening geworden:

Afbeelding

Optie 3 lijkt me optisch mooier en meer in de tuin geïntegreerd, de andere zijn weer fijner voor de kippen mbt ruimte. Wat we belangrijk vinden is dat we er goed bij kunnen om schoon te maken en zo nodig de tuin te onderhouden.

Zien jullie nog andere opties?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vrije uitloop met of zonder ren?

Berichtdoor jantien » 22 aug 2017 12:11

Als de kippen altijd naar buiten mogen, zou ik een ren maken op stahoogte en die betegelen zodat je die goed schoon kunt houden. 's Morgens de kipjes eruit, jij kunt vegen en schoonmaken. Scharrelen kunnen ze immers de hele dag in de tuin. Zo hou je de ren ook redelijk moddervrij en stankvrij juist omdat je zo goed kunt schoonmaken.
Mijn ren (ca.100m2m) is betegeld en dit werkt perfekt :duimop:
's Morgens wordt de ren geveegd en 's avonds de buitenpaden en het terras voor een buitenhok (deze staat niet in de ren)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten