Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Bloempje83
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2016 23:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Dronten

Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor Bloempje83 » 01 sep 2017 15:01

Zelfs na het lezen van faq en op onderwerp dikke poot, kom ik er nog niet uit :oops:

Mijn schoonouders hebben gedurende mijn 2weken vakantie op de kippen gepast. En mijn donkere zijdehoendr was schijnbaar net in de laatste week broeds , tja warm weer hè.
Maar nu ben ik thuis en zie ik dat haar rechter onderpoot vanaf knie/elleboog tot enkel/pols is dik en warm. Ze staat steeds op 1 poot en hinkt rond. Ze kan er wel op staan dat doet ze soms, maar liever niet. Ze kan alle tenen gebruiken om te krabben aan dr koppie maar het lijkt me geen kalk poot omdat haar schrubben niet wijd lijken te staan. Iemand een idee wat het is of wat te doen?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor jantien » 01 sep 2017 15:49

Zou je een foto kunnen plaatsen?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor Trea » 01 sep 2017 18:23

Of nog beter. Een filmpje (link naar youtube)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor jantien » 01 sep 2017 18:36

Gewoon een duidelijke foto is voor mij genoeg, dat ze hinkt wordt al verteld. Belangrijk is te weten hoe poot eruit ziet!

Bloempje83
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2016 23:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Dronten

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor Bloempje83 » 01 sep 2017 22:32

Ik zal morgen even foto maken en plaatsen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor José » 02 sep 2017 11:46

Vermoedelijk een ontsteking. Wat je kan doen is de poot een minuut of 5 weken in een lauwwarm badje met Biotex groen. En dat 2 x per dag. Ook even kijken of er onder de voetzool geen zwarte pit zit (bumblefoot) maar dat is lastig te zien bij zwarte poten van zijdehoenders. Succes!

Wout Braat
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2016 18:49
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor Wout Braat » 02 sep 2017 17:41

Hallo, ik denk dat dat over Bumble Foot gaat dat is een bacteriele infectie. Hierdoor ontstaat er een ontstekingsreactie onder de voetzolen van de kip die tot nare gevolgen kan leiden. Het is een ontsteking die bij veel, vaak zwaardere, vogels voorkomt. Vooral vogels die in gevangenschap worden gehouden of die op heel grof grond/zand lopen zijn er gevoelig voor.

Bumblefoot kun je herkennen aan een dikkere, opgezwollen poot of poten. Later zal de kip mank lopen of de poot ingetrokken houden om zo de pijn te verzachten. Als je naar de poot kijkt zie je op de zwelling vaak een een pit of korst.

Het voorkomen van bumblefoot is niet heel moeilijk. Zorg dat de ondergrond van het kippenhok zacht is of bestaat uit delen waar de kippen zich niet aan kunnen verwonden. Laat de kippen niet op stoeptegels/beton lopen maar op beukensnippers of aarde/zand. De zitstok kun je het beste afronden zodat ook hier geen scherpe delen aan zitten.

Voordat je met een infectie te maken hebt, is er eerst een wondje. Heb je alleen een wondje gezien maar hebben de kippen nog geen last van Bumblefoot zorg er dan voor dat je de wond schoonmaakt en eventueel behandelt met een spray tegen verdere infecties (zoals: Ropapoultry wondspray). Daarna verbind je de wond met een verbandje.

Het behandelen van Bumblefoot is lastig en kun je het beste aan de dierenarts overlaten. Deze kan de besmetting openmaken om het pus er uit te laten lopen. De wond wordt daarna behandeld met antibiotica. Als je het per se toch zelf wilt uitvoeren, kan wellicht het onderstaande gedaan worden.

Stop de poot dagelijks in een bak met sodawater en laat enige tijd weken.
Ontsmet de poot met Dettol of TeaTree Oil.
Smeer vervolgens groene leem of Sperti (aambeienzalf) op de poot.
Verbind dit en herhaal het de volgende dag weer.
Het kan zijn dat deze behandeling lang duurt en het is ook niet wetenschappelijk bewezen, maar bij sommige mensen werkt het wel. Dringend advies blijft echter dit niet zelf te doen en echt aan de dierenarts over te laten!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zijdehoender hen met dikke onderpoot

Berichtdoor jantien » 02 sep 2017 18:39

Geen foto??
Het blijft nu gissen wat het is en zal zoveel duidelijk worden als er een duidelijke foto van geplaatst wordt ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten