Anti mug?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Anti mug?

Berichtdoor Skipper » 04 sep 2017 09:45

1 van mijn hennen heeft een kaal flankje. Omdat we hier gek worden van de muggen wrijf ik daar in de avond war neemboomolie op. Dat is verzorgend, natuurlijk anti insect en veilig voor dieren. Omdat ik dan toch bezig ben krijgen alle kippen wat op de kammen en lellen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die iets doen tegen muggen bij de kippen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Anti mug?

Berichtdoor José » 04 sep 2017 13:17

Nee eigenlijk nooit gedaan want in vorige settings nooit nodig gehad. Op het laatste adres zijn wel veel muggen. Je kan overwegen om wat bosjes lavendel in de kippenhokken/ren te leggen. Eventueel ook boerenwormkruid, knoflook of rozemarijn. Aan al die planten hebben muggen een hekel en ze kunnen geen kwaad voor de kippen.

Vooral ook zoveel mogelijk stilstaand water vermijden in hun omgeving. Een drinkbak okee, maar vijvers en andere water vasthoudende bakken zoveel mogelijk voorkomen.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor Skipper » 05 sep 2017 21:47

José, bedankt voor het meedenken. We wonen aan een kanaaltje, vandaar waarschijnlijk het legertje muggen. Lavendel zit al door het strooisel. Boerenwormkruid is hier een meerjarenplan... Vorig jaar heb ik de plantjes dood laten gaan en dit jaar te laat gezaaid :mrnono: Maar je bracht me wel op een idee door te beginnen over geuren. Ik heb wat geurolie op een doekje gesprenkeld en in het hok gehangen gisteren. Het lijkt te helpen en de kippen zijn niet van hun stok gevallen. Vorig jaar nevelde ik geurolie op de wanden, maar daar zit ook minus mite op. Ik denk dat olie de minus mite niet helpt.
Neemboomolie ruikt een beetje naar knoflook, vandaar dat het misschien insecten afweert? Als iemand nog ideeën heeft om uit te proberen hoor ik het graag! Maar zo ver ben ik blij dat dit ook aardig werkt :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor tuff cookie » 05 sep 2017 22:04

Citroengeranium werkt ook goed, of citronella etherische olie.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor Fryske » 05 sep 2017 23:36

Boerenwormkruid en rozemarijn hangt hier ook in de nachthokken. De eerste kan je gewoon in het wild plukken Skipper. :-D

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Anti mug?

Berichtdoor Zijdehoeder » 06 sep 2017 14:53

Houdt wel in de gaten dat je echt boerenwormkruid hebt. Het lijkt namelijk op jakobskruiskruid. Dat laatste is in ruime hoeveelheden niet zo bevorderlijk voor je kippen. Een grote dosis schijnt dodelijk te zijn...

Als je deurtjes tegen elkaar open kan zetten, jaag je ook al een boel muggen weg! Muggen houden niet van wind/tocht. Misschien dat je dat voor het slapen gaan even kan doen?!

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor Skipper » 06 sep 2017 16:46

Bring it on, mosquitos! :slag:

Afbeelding

Hopelijk is het plaatsen van de foto gelukt, dit is de eerste keer dat ik My Album gebruik. Ik vroeg me af hoe geloofwaardig het anders was als ik zou zeggen dat ik 'toevallig' een citroengeranium heb staan haha. Goede tip Tuff Cookie. Hopelijke eten de kippen hem niet op, want hij ruikt zo lekker.

Ik kan me herinneren als kind dat boerenwormkruid veel wild groeide. Maar ik zie het nu nergens in mijn omgeving. Jakobskruiskruid zie ik dan weer overal :roll:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor Skipper » 06 sep 2017 16:46


Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor Skipper » 06 sep 2017 16:54

Zijdehoeder, deur en raam staan overdag open en het raam 's nachts ook. Er zijn alleen openingen aan de voorkant. Maar zo moet het al een stuk beter worden. En het wordt ook al wat frisser buiten, dus dat zal ook helpen. Bedankt iedereen!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Anti mug?

Berichtdoor tuff cookie » 06 sep 2017 17:32

Mooie foto's !
Boerenwormkruid is nu al wel uitgebloeid maar zie ik meestal langs wegen in zandbermen. Vooral daar waar je niet mag stoppen. (Snelweg)
Volgens mij lusten kippen geen citroengeranium.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten