Soludox

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
VanB
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Land: Belgie
M/V: M

Soludox

Berichtdoor VanB » 28 okt 2017 15:02

Ik heb gisteren soludox 50% van de DA gekregen tegen het snot.

Het gaat over 14 kippen om en bij de 900 gram en drinken ongeveer alle samen een halve liter water per dag.
De dosering van de dierenarts was 20mg voor 1 liter water.

Ik merk echter nu dat de kippen er niet van drinken en als ik het erbij ze ze met hun snavel schudden. Ik heb de indruk dat er teveel soludox in zit voor ze.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Soludox

Berichtdoor Vivian » 28 okt 2017 15:12

Als ze erg ziek zijn, zullen ze niet uit zichzelf drinken. Je kan ze dan het beste om de beurt een spuitje met water voorzichtig in hun bekje druppelen. Zorg dat ze het goed inslikken, anders kan het in de luchtpijp komen. Je kan de soludox ook in een weinig kattenvoer mengen. Dat vinden ze vast heerlijk. Als ze helemaal niet willen eten of drinken kan je ze het best gaan dwangvoeren.

Beterschap!

Gr vivian

VanB
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Land: Belgie
M/V: M

Re: Soludox

Berichtdoor VanB » 28 okt 2017 17:40

Vivian schreef:Als ze erg ziek zijn, zullen ze niet uit zichzelf drinken. Je kan ze dan het beste om de beurt een spuitje met water voorzichtig in hun bekje druppelen. Zorg dat ze het goed inslikken, anders kan het in de luchtpijp komen. Je kan de soludox ook in een weinig kattenvoer mengen. Dat vinden ze vast heerlijk. Als ze helemaal niet willen eten of drinken kan je ze het best gaan dwangvoeren.

Beterschap!

Gr vivian

Daar lig het probleem niet Vivian , voor ze soludox kregen dronken ze alle 14. Sinds ze soludox krijgen drinken ze er niet van. Bek steken ze erin maar moeten het niet hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Soludox

Berichtdoor jantien » 28 okt 2017 17:54

Ervoor zorgen dat ze geen ander water kunnen drinken ( denk aan plasjes vd regen)
Op een gegeven gaan ze echt wel drinken.
Wil je zeker weten dat ze het binnen krijgen, dan die 20 ml ( DA zal het best goed hebben) delen door 14 kippen en ze dan elk 0,7 ml soludox klein beetje aanlengen met water tot bv 1,5 /2 ml en dit dagelijks in hun bekje spuiten.
Ik weet niet hoeveel dagen ze dit moeten hebben?

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Soludox

Berichtdoor Jan Bollen » 28 okt 2017 18:01

Zoek het eens op via google. Normaal krijg je Soludox 15% voor kippen en dan moet je 1 koffielepel per liter water doen. Dus het zou wel kunnen dat je een overdosis geeft.

VanB
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Land: Belgie
M/V: M

Re: Soludox

Berichtdoor VanB » 28 okt 2017 18:02

De kippen zitten op hok binnen, kunnen niets anders krijgen van drinken. Ik kijk het nog even aan.

Alvast bedankt !

VanB
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Land: Belgie
M/V: M

Re: Soludox

Berichtdoor VanB » 28 okt 2017 18:54

Jan Bollen schreef:Zoek het eens op via google. Normaal krijg je Soludox 15% voor kippen en dan moet je 1 koffielepel per liter water doen. Dus het zou wel kunnen dat je een overdosis geeft.

Het gekke is dat een andere groep met de zelfde verhouding het wel drinkt en zelf opknappen.

Daarnet eens getest bij de groep die er niet van wilt drinken en een bakje gewoon water bij gezet en daar gingen ze meteen van drinken.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Soludox

Berichtdoor Vivian » 28 okt 2017 21:50

Het is wel vreemd dat ze dit niet willen drinken. Anders doen wat Jantien zegt. De dagdosering in een spuitje per kip toedienen.

Ik doe vloeibare medicijnen vaak in een bakje met yogurt of karnemelk. Dat vinden ze heerlijk.

Succes.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten