Zijdehoenders toch leuk ????

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Frankkip » 26 okt 2017 12:57

Een week of drie geleden is mijn grote Cochin haan Samson gestorven. Oorzaak onbekend. Ik had gehoopt dat ze samen , mijn haan van 5 jaar en mijn brahmahen van 9 jaar , oud zouden worden . Daarna wou ik eigenlijk stoppen met kippenhouden. Nu zat ik plots met een oude hen alleen. Ik heb de volgende dag bij mijn broer een koppeltje jong volwassen platenbonte zijdehoenders gehaald, gewoon omdat dit de snelste manier was om de hen niet alleen te laten zitten .Ik heb zijdehoenders altijd lelijk en dom gevonden, kon echt niet snappen waarom iemand voor zijdehoenders kon gaan . Ik had ze eigenlijk gepakt zodat ik ze terug kon brengen als mijn oude hen zou sterven of als ik leuke kippen zou tegenkomen. Maar de zijdehoentjes blijken onverwachts leuk , grappig en tam te zijn.Het was ook gelijk vanaf de 2e dag goed tussen de zijdehoenders en brahmahen.Ik heb er nog een kuiken bij gepakt wat even oud was als het koppel , maar uit ziet als een kuiken van 4 weken. Na flink eiwitrijk voer geven, meelwormen , vers vlees voor de honden e.d. zit de groei er weer flink in. Hoop dat t geen haantje is .Omdat dit kuiken zoveel aandacht en voer krijgt is deze super tam,gaat op je schoot liggen om te kroelen . Van mijn partner mag ik ze niet meer weg doen. Dus stoppen met kippen zal een paar jaar uitgesteld worden.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Chantal » 26 okt 2017 13:06

:gutgut: haha ik ben fan van zijdehoenders, heb van de drie nog ééntje over, een hen van bijna 8 jaar en nog steeds kwiek. Ik weet niet waarom er zoveel mensen zijn die niet van zijdehoenders houden ? Mijn echtgenoot is er zo een :mrnono: die vind ze inderdaad.... dom, en hij vindt dat dit geen kip is. Er is hier zelfs dikwijls discussie over het zijdehoentje haha. Ik vind haar superlief, zo zacht als een poesje, ik ben een echte fan, alhoewel ik er maar eentje meer heb tussen de andere kippen.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Onzebeestenboel » 30 okt 2017 16:46

Chantal, dat je man zijdehoenders leuk vind hoeft niet te zeggen dat veel mensen ze niet leuk vinden integendeel is de zijderhoender kip een van de populairste kipjes, ik heb de krielversie, vier hennen. ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor José » 01 nov 2017 07:41

Grappig, dit gesprek over zijdehoentjes. Je hoort in kippenland inderdaad vaak van de oude rotten in het vak dat zijdehoentjes eigenlijk niet meegerekend horen te worden in 'serieus kippen houden'. Het zijn in hun ogen geen echte kippen, zowel qua uiterlijk als qua gedrag. En ik begrijp die redenatie ergens wel. Zijdehoentjes hebben inderdaad de naam vooral voor een bepaalde 'knuffel-doelgroep' geschikt te zijn. Lees: mensen die net met kippen beginnen en ze vooral willen omdat ze zo zijdezacht en aaibaar zijn. En daarom weinig te maken hebben met het serieuze kippen-houden. Een soort 'light versie' van kippen houden, zeg maar. Ik denk dan vooral aan dat ze niet nat mogen worden, bijna altijd grondslaper zijn, het zwarte vel en donkere vlees dat niet lekker oogt in de pan. Het zijn kwakkelkipjes in de ogen van mensen die van robuuste, stevige, oeroude westerse rassen houden. De mening van velen is: ze zijn onpraktisch en vooral een modegril.Vergelijkbaar met het handtasje met chihuawa van Paris Hilton.

Maar hee, als hele volksstammen er gelukkig mee zijn, waarom dan níet?!
(Al zou ik ze zelf ook nooit willen :gossip: )

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Onzebeestenboel » 01 nov 2017 11:37

Ik moet wel zeggen dat ik Zijderhoender zwakker vind dan de rassen die ik voorgaand altijd hield, ik heb er altijd ook meer problemen mee hand dan andere rassen, ik heb een haan en drie hennen nog maar want vandaag lag er eentje dood in het hok, net aangekocht, twee weken apart gezet en dan dit :frown:.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor danielb » 01 nov 2017 21:32

was alleen die ene hen pas aangekocht?

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Onzebeestenboel » 01 nov 2017 21:35

Danielb, ik had drie hennen aangekocht em twee weken apart gezet zoals ik met alle nieuwe dieren doe en niks mee aan de hand en ik zet ze bij de groep maar ze kwijnde weg dus apart gezet en de volgende ochtend dood, had vast iets onder de loepen ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor danielb » 01 nov 2017 21:49

kan met een ander ras ook gebeuren he ;)
mijn mening is dat de gemiddelde zijdehoen niet perse zwakker is dan andere kippen.
wat ze opzich wel eventueel zwakker en/of immobieler maakt is de eventueel zeer grote kuif en de zijdevederigheid.
een te grote kuif zorgt voor slecht zicht waardoor ze zich vooral anders gedragen,maar ook eventueel een gemakkelijkere prooi kunnen zijn.
en je ook echt voor de voeten kunnen lopen om heel soms eens op te schrikken :gutgut:
de zijdevederigheid zorgt er dan weer voor dat ze een slechtere vliegkracht hebben,maar ook sneller doornat kunnen zijn als ze in de regen lopen.
naar karakter kunnen er trouwens ook zeer venijnige tantes tussen zitten ;)
1 van mijn zijdehoenders slaapt trouwens samen met 9 brahmas op een hoogte van ongeveer 70 cm.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Zijdehoenders toch leuk ????

Berichtdoor Onzebeestenboel » 01 nov 2017 21:55

Danielb, of er zitten hier geen goeie fokkers :gutgut:, maar heb al zoveel meegemaakt hier met fokkers dus mijn ervaring is slecht maar stel je voor dat ik ga verhuizen en dat ik daar wel een goeie ervaring krijg ;), ondat daar wel wat betere fokkers zitten of die het gewoon niet voor het geld doen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten