Kip verstoten na de rui

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Bas_k
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Kip verstoten na de rui

Berichtdoor Bas_k » 30 okt 2017 08:17

Hoi Allemaal,

Wij hebben 5 kippen waarvan er 1 een behoorlijke rui doorgaat. Ze had allemaal kale plekken die nu al weer redelijk hersteld zijn.

Het probleem is echter dat zij sinds kort niet meer geaccepteerd wordt door de andere kippen. Als ze in de buurt komt wordt ze gepikt en verjaagd, ze slaapt sinds kort in een leghok terwijl ze voorheen altijd samen op stok gingen.

Voorheen was zij juist degene die het voortouw leek te nemen. Ook bij ontsnappingen was ze de eerste die over het hek vloog.

We hebben een omgebouwd tuinhuisje als nachthok met daaraan een overkapte buitenren (totaal ongeveer 12m2). Daarnaast kunnen ze gebruik maken van een buitenren van 80m2 met gras, struiken en kleine boompjes.

Mijn vraag is nu: komt dit nog goed? Zo niet moet ik haar apart zetten (tijdelijk?)?

Ik hoor het graag.

Groet

Bas

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor Onzebeestenboel » 30 okt 2017 13:01

Ik zou toch even goed naar die kip kijken want waarschijnlijk is er iets mis mee, kippen zien dat meteen vandaar dat ze haar verjagen en wegpikken.
Het hoeft niet zo te zijn maar is wel mogelijk ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor jantien » 30 okt 2017 13:28

Onzebeestenboel heeft gelijk, de kip zal waarschijnlijk wat mankeren.
Een kip wordt na de rui niet verstoten door de rest, wel vaak als ze iets onder de leden heeft.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor José » 01 nov 2017 07:46

Eens met bovenstaande reacties. Hier is meer aan de hand.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor Eljeehaa » 01 nov 2017 19:03

Als dat zo is wat jullie zeggen, dan zijn al mijn kippen ziek, want die verstoten elkaar met grote regelmaat en behoorlijk heftig. Soms hebben ze op een bepaalde kip gewoon de pik.
Wat ik vaker zie, is dat een in rangorde hoger geplaatste kip soms haar plaatsje verliest en alle andere kippen daar meteen gebruik van maken, door op een gunstig moment (wanneer ze weg vlucht voor de kip waarmee ze gevochten heeft en van verloren) misbruik van de situatie te maken en haar ook op de kop te geven. En dan is die kip een tijd lang het haasje. Doen ze dat namelijk niet, dan verliezen die kippen weer een plaatsje op de ladder.
Soms zijn het net wilde dieren die kippen en afhankelijk van het ras gebeurt dat gedrag vaker en harder.

Wat wel goed kan, is dat ze ziek wordt juist omdat ze "klappen krijgt" en daardoor op een slechtere plaats gaat zitten. Oorzaak en gevolg.

Zet haar een tijdje lang zelf even op stok, bij de rest. Of zet de kippen één voor één - zoals je zou doen met een nieuwe kip - opnieuw bijeen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor Fryske » 01 nov 2017 19:58

Wat sneu! Ik zie dit haast nooit bij mijn kippen. Zal dan vast van ras/huisvesting afhangen? Een kip die verstoten wordt toont zwakte. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn maar vaak is het een onderliggende ziekte lijkt mij.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor danielb » 01 nov 2017 20:07

de rui kan een zware aanslag zijn als dit plots gebeurd.
toch in ieder geval zwaar als ineens al de pluimen tesamen op korte tijd opnieuw worden aangemaakt.
zelf dit jaar ook weer eens een hen die ineens bijna alle veren kwijt was en dus veel energie nodig had/heeft om alles terug te laten groeien.
die heeft ook een tijd wat afstand van de andere kippen moeten nemen.
slapen deed ze wel bij de rest.
ze is nog niet 100 procent zoals tevoren,maar het is beter.
ik zal eens foto nemen met de 4 andere hennen waar ze bij zit als ik eraan denk.
ze toont een stuk minder grof nu ze nog niet terug 100 procent is.
zware en plotselinge rui kan een dier wel sneller ziek/gevoeliger maken omdat heel veel energie naar de groei van de pluimen gaat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor tuff cookie » 01 nov 2017 20:11

Bij mij wordt een kip in de rui ook vaak verstoten (zijn dan zwakker) en komt onderaan de rangorde. Maar wanneer de rui weer over is merk ik daar niks meer van.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor Eljeehaa » 01 nov 2017 20:55

Ja, weet niet of dit een juiste of bekende term is, maar wij noemen dit "stok-rui". Hebben dan veel last. Komt geloof ik vaker bij kanaries voor (niet te verwarren met wat kaketoes en papegaaien hebben, da's vaak frustratie waardoor ze zichzelf kaal plukken).
Het gekke is, dat je ze nu beter NIET apart kan zetten, gaan ze alleen kniezen, krijgen het vaker koud en dat alles helpt niet bij het herstel. In noodgevallen gebruik ik anti rui medicijn. (Bogena) Ik geef ze in deze tijd wel wat meer yoghurt, vla, melk en kalk. Ook wat meer rauw vlees. Bij mij (b)lijkt het te helpen. eh ... bij mijn kippen dan hè ... :P

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kip verstoten na de rui

Berichtdoor danielb » 01 nov 2017 21:19

zelf geef ik de 5 hennen waar de hen met zware rui bijzit het overschot van de meelwormen die ik nog had staan voor mijn opgroeiende brahmas,want die hebben dat toch niet meer nodig.
ook geef ik jaarlijks wat zonnebloempitten bij tijdens de rui. (zelfgeteelde zonnebloemen ;) )
die zonnebloempitten gaan nu voorlopig ook uitsluitend naar het groepje waar de hen met zware rui bijzit.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten