Gedrag haan ineens anders

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Maaike84
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 aug 2011 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Maaike84 » 30 okt 2017 14:05

Onze krielcochin haan Victor, vijf jaar oud, is ineens heel anders qua gedrag.
Hij was altijd heel lief en galant voor zijn dames. Voor mij was hij altijd bang als ik te dichtbij kwam.
Sinds een paar weken pikt hij zijn dames, eet hij alles op wat je geeft, terwijl hij hiervoor zijn dames altijd alles gunde. Nu pikt hij ze weg. Loopt in zijn eentje door de tuin, valt mij aan tijdens het voeren.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? En of het (hopelijk) tijdelijk is? Ik dacht aan een herfstdepressie ofzo.. hij is wel in de rui.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor danielb » 30 okt 2017 22:44

de rui kan soms ECHT veel energie vragen.
dat verklaard alvast waarom hij nu zoveel wil eten.
en misschien dat het nu ook wel effe op zijn humeur een aanslag is ;)

Gebruikersavatar
Maaike84
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 aug 2011 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Maaike84 » 03 nov 2017 11:06

Laten we het hopen, want zo hebben ik en zijn dames niet zoveel aan hem..

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor José » 07 nov 2017 01:37

De rui kan dan energie nemen, dat verklaart niet waarom het gedrag van een haan ineens na 5 jaar zo verandert. Hier is waarschijnlijk meer aan de hand. Hoe zit hij in zijn vel, letterlijk en figuurlijk? Is hij altijd knorrig op het moment, of een paar momenten per dag? Is er iets in de omgeving veranderd? Zijn er recent nieuwe kippen toegevoegd of juist 1 overleden/weg? Loopt hij normaal, ziet hij er normaal uit, heeft hij verder nog opvallende dingen? Mooie rode kam en lellen, heldere oogopslag? Lusteloos of juist extra actief? Schudt hij met zijn kop? Loopt hij recht vooruit of lijkt hij af en toe zijn evenwicht kwijt te zijn? Veel vragen, maar zo kom je er hopelijk achter of er meer aan de hand kan zijn.

Gebruikersavatar
Maaike84
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 aug 2011 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Maaike84 » 07 nov 2017 14:20

Verder is er niets anders. Zijn kam en lellen zijn mooi rood, wel hangt zijn kam wat scheef sinds kort. hij is op gewicht en ik heb geen ongedierte kunnen vinden op hem of in het hok. Hij loopt prima. Hij is constant humeurig en gewoon niet lief voor zijn dames. Inmiddels slapen er twee ook niet meer in het hok, vermoedelijk door zijn gedrag..

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor danielb » 07 nov 2017 22:18

je schrijft dus ook dat de haan agressief is als je de kippen eten geeft.
ze kunnen dus niet heel de dag eten?
hoeft ook niet altijd,maar bijvoorbeeld in de rui is het wel aangewezen om dit te doen.
heeft niets met agressie te maken daarom,maar wel om sneller te bekomen van de rui.
de haan maakt in mijn ogen ook duidelijk dat hij nu meer voeding nodig heeft en is best normaal tijdens de rui.
welke voeding geef je momenteel?

Gebruikersavatar
Maaike84
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 aug 2011 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Maaike84 » 08 nov 2017 04:38

Ze krijgen elke ochtend voldoende gemengd graan en kunnen de hele dag in onze tuin scharrelen. Meestal blijft er nog een beetje graan liggen voor de volgende dag.
Dit voer krijgen ze al sinds ik kippen heb.
Maar ik zal eens kijken of ik ze ander voer aan kan bieden. Alleen eten ze geen korrels..

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Kip La La » 08 nov 2017 07:32

Ik denk aan de mogelijkheid van een ziekte (coccidiose/wormen) waardoor zijn lichaam de voedingstoffen niet op kan nemen die hij binnenkrijgt en dat hij daarom honger blijft houden.

Gebruikersavatar
Maaike84
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 aug 2011 12:34
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor Maaike84 » 08 nov 2017 09:47

Maandag moet ik toch naar de dierenarts, zal het hem vragen en evt een wormkuur meenemen. Ik zal Victor nog een kritisch bekijken. Maar ik zie geen rare ontlasting in het nachthok.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gedrag haan ineens anders

Berichtdoor jantien » 08 nov 2017 11:34

Neem beter dan even wat mest van hem mee, als er niets uitkomt hoeft hij ook geen medicatie te nemen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten