kip en hond

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
sandra ruitenbeek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2018 08:07
Land: Nederland
M/V: V

kip en hond

Berichtdoor sandra ruitenbeek » 18 jan 2018 11:02

Ik heb sinds augustus 4 hennen (wyandotte kriel, als kuiken bij mij gekomen) en ik heb ook een hond ( kruising teckel/spaniel) .
De hennen lopen bijna de hele dag in de tuin 60m2.
Nu is het zo als de hond ook de tuin in gaat wordt hij achtervolgd en gepikt door 1 hen.
Als ik ook in de tuin ben ga ik ertussen staan en dan is de hen bang.
Hoe kan ik dit oplossen?????

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kip en hond

Berichtdoor Kip La La » 18 jan 2018 13:14

Hmm :denk: lijkt me alleszins beter dan andersom.
Mijn katten zijn beducht voor de kippen maar die gaan dan meestal ergens bovenop zitten.

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Re: kip en hond

Berichtdoor Duiffie » 18 jan 2018 14:19

Dit is heel bijzonder. Hier moeten we goed opletten dat de kippen en kalkoenen niet tegelijkertijd in de weide komen met de honden. De honden weten dan wel wat te doen. Apart dat jouw hondje zich de les laten lezen door de kippen.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kip en hond

Berichtdoor Roan12 » 18 jan 2018 15:14

Dat is wel apart. Wat gebeurt er als je er niet tussen gaat staan? Blijft de hen dan lang achter de hond aan gaan of zal de hond de hen op de plaats zetten?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip en hond

Berichtdoor RodrigoCosta » 18 jan 2018 19:41

Hier wordt mijn Golden Retriever wel eens gepikt door de Araucana hen, maar daar besteedt hij totaal geen aandacht in. Vaak gaat hij, na uiteraard wat poepjes opgevreten te hebben, in de ren liggen en dan lopen de kippen gewoon over hem heen of gaan ze tussen zijn poten liggen. Sommigen gaan ook graven in zijn vacht, hij vindt het allemaal wel best.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: kip en hond

Berichtdoor Eljeehaa » 19 jan 2018 11:50

Bij mi is het zo: De kippen zijn duidelijk de baas. Dan komen de katten. Die hebben, zoals de kippen, allemaal een eigen karakter. Ze laten veel toe, maar niet alles, en de één laat meer toe dan de ander. Dan pas komen de honden ... maar als "het baasje" niet kijkt, zetten ze de kippen wel op hun plaats.
Jaag in elk geval de kippen niet op om ze "te waarschuwen" .... elke hond, zelfs de liefste, kan dat oppakken als, "de baas geeft het teken om te jagen" ...
Maar het ligt aan de hond dat de kip dat mag .... als je dat niet wilt, zul je en kun je de hond leren op de plaats te blijven en te blaffen. Een gewaarschuwd kip telt voor twee .... loopt de hond niet meer weg, dan zal de kip er niet achteraan gaan ....

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: kip en hond

Berichtdoor danielb » 20 jan 2018 07:30

een hond gaat niet altijd lopen omdat hij bang heeft,maar juist omdat hij het leuk vind om nagelopen te worden.
loopt hij soms zelf niet achter die kip of daagt hij niet uit....?????

sandra ruitenbeek
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2018 08:07
Land: Nederland
M/V: V

Re: kip en hond

Berichtdoor sandra ruitenbeek » 20 jan 2018 08:51

Nee de hond loopt de kip niet achterna.
Een voorbeeld net gebeurd, de kippen zijn achter in de tuin aan het scharrelen, de hond komt even in de tuin met mij mee ik moest naar de schuur, hond loopt gewoon bij mij, de hen ziet de hond en stuift op de hond af.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: kip en hond

Berichtdoor Roan12 » 20 jan 2018 09:12

Heel apart!
Zou je eens wat beeldmateriaal kunnen maken? Ben benieuwd of er iets aan het gedrag te zien is.

Gebruikersavatar
Wyan
Berichten: 233
Lid geworden op: 16 sep 2017 21:32
Land: Nederland
M/V: M

Re: kip en hond

Berichtdoor Wyan » 20 jan 2018 10:19

sandra ruitenbeek schreef:...
Nu is het zo als de hond ook de tuin in gaat wordt hij achtervolgd en gepikt door 1 hen.?

Dit is wel heel apart, ik heb ook drie Wyandottes en een Boxer. De kippen lopen regelmatig los, onze hond en de kippen laten elkaar met rust. De Wyandottes zijn juist hele rustige kippen, één van de redenen waarom ik voor dit ras gekozen heb.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten