Zieke zijdehoenders?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gige
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:25
Land: Nederland
M/V: V

Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Gige » 09 mar 2018 09:09

Dag mensen,

Sinds een paar maanden hebben wij drie witte zijdehoenders, alledrie hennetjes. Tot nu toe ging alles prima, de kipjes waren schoon en tevreden rustig. Sinds anderhalve week veranderd er veel: onze Maaike is begonnen als eerste met leggen. Ook Camus legt sinds twee dagen. Michanke nog niet, maar zij is ook niet in orde. Ook sinds anderhalve week zijn de veren rond haar cloaca vies, Camus heeft dit sinds een paar dagen ook. Michanke is daarnaast ook heel rustig, eet en drinkt niet meer en maakt rare bewegingen met haar kop en nek. Michanke zit al apart in een hokje binnen. De mest van alledrie de kipjes is gecontroleerd, daar was niets geks in te zien.
Tot slot zijn onze kipjes sinds kort ook enorm veel herrie aan het maken sochtends. Michanke begon ermee, nu zij apart zit nemen Maaike en Camus het over. Ook liep Camus vanochtend als een kip zonder kop door te tuin te rennen, terwijl ze op het hok en een stoel sprong wat ze nooit eerder heeft gedaan.

Ik heb al wat rondgekeken hier. Het lijkt erop dat het herrie maken erbij hoort, dus dat wordt vandaag het nachthok helemaal donker maken. Concrete vragen voor nu:

1. Ik vermoed dat Michanke iets aan haar krop heeft. Hoe en waar kan ik de krop precies vinden? Kom er niet helemaal uit. En is het handig haar apart te houden, of juist niet meer nu het drie dagen duurt.
2. Is het nu wel of niet oké dat de veren rond de cloaca vies zijn? Internet geeft tegenstrijdige berichten. Het gaat dus om zijdehoenders.
3. Kan het gedrag van Camus vanochtend ook op ziekte wijzen, of heeft iemand een idee hoe dit komt?
4. Kan het herrie maken door ziekte komen, of is dit gewoon normaal gedrag?

Oftewel, onzekere beginnende kippenhouders, en nu gaat het allemaal even wat minder voorspoedig helaas. Hoop dat jullie ons wat meer info kunnen geven!

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Vivian » 09 mar 2018 09:22

Er zal niets zijn met de krop, de kip maakt deze bewegingen omdat ze heel erg ziek is. Waar woon je? Dan kunnen wij je helpen om snel deskundige hulp te krijgen, want snelheid is geboden. Helaas is het bij kippen zo dat ze als ze eenmaal ziek zijn, ook een grote kans hebben om te overlijden.

Gr vivian

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Isabel » 09 mar 2018 09:27

Allereerst welkom!

Ik ga alleen even antwoord geven op vraag 1, over de krop.
Als je de kip recht voor je houdt, dan zit de krop iets links ter hoogte van haar borst. Het beste is als je haar onder je arm houdt en dan voelt hoe de krop is. Dan zit de krop dus rechts. ;)
Een krop moet in de ochtend leeg zijn. Aan het einde van de dag is het per kip verschillend: de ene heeft ieniminie kropje en de ander heeft een giga krop.

Ik heb het vermoeden dat zij een krop heeft die vol zit. Ik herken dit gedrag wel als er eentje bij mij een volle krop heeft. Het kan overigens ook wat anders zijn. Je weet nu de krop te vinden, dus kijk eerst even of de krop vol zit en hoe die aanvoelt.

Wat ik in zo'n geval in de eerste instantie doe, is de krop masseren. Liefst nadat ze wat heeft gedronken. Zelf vocht toedienen is best wel een dingetje, je kan het eerst op deze manier proberen.
Ik neem de kip dan onder mijn arm of zet haar op schoot. Dan pak ik de krop met mijn vingers vast en knijp er steeds in. Gewoon een beetje klooien met die krop. :-) En probeer dat meerdere keren per dag te doen.

Hierbij ook een link over kropproblemen.
viewtopic.php?f=28&t=23533

Gige
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Gige » 09 mar 2018 12:16

Dank voor jullie reacties. Ik heb de vogelarts gebeld, er zit er hier eentje in de regio. Hij gaf aan dat het idd de krop kon zijn, maar dat kon hij natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Omdat we geen eigen vervoer hebben en de dierenarts op anderhalf uur met het OV zit, willen we dat haar nu net aan doen. Maar, ik heb net geprobeerd de krop te vinden en te masseren. Ik weet niet goed of dat gelukt is, maar ik vermoed van wel. Want net heeft ze een enorme hoeveelheid meuk geloosd. Ik was niet in de buurt dus weet niet uit welke richting het kwam, cloaca of bek. Het ziet er niet uit als poep, het is meer een slijmerige bruin groene substantie, maar echt heel veel. Mevrouw zit nu naast me in het zonnetje in de tuin,haar veren te poetsen en om zich heen te kijken zonder nog die gekke beweging met haar nek te maken. Ze is wel heel zwak en mager, dus ze gaat zo haar eigen hokje weer in. Zonder eten dus nog even. Ik ga haar drinken geven, weet iemand wat daarbij 'kleine beetjes' is? Zie andere topic, de link van Isabel. Want ik heb de goede hoop dat het is de krop was en die nu leeg is, maar dan moet ik dat ding dus wel nog even rust geven.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Isabel » 09 mar 2018 13:21

Fijn dat ze die bewegingen in ieder geval niet meer maakt. :duimop:
Voelde je wel de krop en heb je die ook gemasseerd?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Fryske » 09 mar 2018 14:44

Klinkt in ieder geval als de inhoud van haar krop. Maar je bent er nog niet want er zijn er meer ziek toch? Heb je rond de cloaca al op veerluis gecontroleerd?

Het lawaai doen ze dat in het nachthok voor ze los zijn? Wil ook nog wel eens wijzen op ongedierte onder het hok.

Succes ermee!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Isabel » 10 mar 2018 19:07

Hoe gaat het nu?

Gige
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Gige » 11 mar 2018 08:31

Dank voor de reacties.

Michanke is redelijk. Ze is gisteren weer zelf begonnen met drinken. Kwam wel heel veel vieze diarree met onverteerde brokjes uit. Vanochtend was hard poep weer normaal!

De herrie sochtends is opgelost met het licht dicht maken van hun nachthok. En een deurtje extra, ze konden vanuit hun nachthok vrij de een in en gingen daar staan herrie maken sochtends. Nu blijven ze stil tot ik ze vrij laat, en ook dan is het gewoon pokken en niet dat hele harde gesketter. ;)

Camus bleek legnood te hebben. Nadat we wat olie in haar cloaca hebben gedruppeld, kwam het ei er een uur of twee later netjes uit.

We moeten wel naar hun voeding gaan kijken. De dierenarts gaf aan dat ook bij zijdehoenders de cloaca niet vies mag zijn. Als de veren daar wel vies zijn, zijn ze ziek of hebben ze niet het goede voedsel.

Iemand een idee wat we fout kunnen doen? Ze krijgen nu: legkorrels, grit, en sinds een paar dagen elke dag een handje granen. Elke ochtend vers water, elke middag wat groenvoer of fruit, waarbij we letten op wat ze wel en niet mogen hebben. Sowieso geen bedorven voedsel.
Probleem kan mss in het graan hebben gelegen? Ze hebben eerst voer gehad met vooral graan, voor de legkorrels. Met de legkorrels was er graan niet nodig, zeiden ze bij de dierenwinkel. Mss was dat en slecht advies?

Ik word hier door mijn man 'bezorgde moederkloek' genoemd. Ben maar druk met onze kipjes zo. ;)

Gige
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Gige » 11 mar 2018 08:34

En mijn tablet vind het een goed plan mijn woorden te verbeteren, dus daarom in bovenstaande wat rare zinnen. :gulzig:

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Zieke zijdehoenders?

Berichtdoor Vivian » 15 mar 2018 18:56

Wat een goed nieuws. Ik ben blij dat ik geen gelijk heb gekregen en dat het idd een verstopte krop is geweest.
Als ze legkorrel krijgen, hebben ze in principe geen graan nodig, dus dat is geen raar advies van de dierenwinkel. Dus bezorgde moederkloek, je doet het gewoon goed :gulzig:

Gr. Vivian


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten