Blijft IB altijd besmettelijk

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor hamerke » 26 mar 2018 12:16

Twee jaar geleden werden al mijn kippen ziek na de introductie van een nieuwe kip. Hoewel ik de kip snel afzonderde, was het kwaad geschied: bol zitten, schuim op de ogen, bek open, vreemde eieren, waterig eiwit, legnood. Dierenarts gaf doxycline, tylan, ... en de kippen kwamen erdoor, maar twee kippen werden schijnleggers en stierven uiteindelijk. De rest deed het terug goed. Enkel, tot op de dag van vandaag is er nog een kip die blijft niezen, maar voor de rest geen symptomen vertoont.
Nu heb ik een aantal hele mooie nieuwe jonge kipjes gekocht. Ze zitten nog apart om er zeker van te zijn dat ze gezond zijn. Maar, kunnen mijn kippen -die hoogstwaarschijnlijk IB hadden- vandaag de nieuwe kippen ook besmetten? Of is dat besmettingsgevaar nu helemaal voorbij? Ik wil niet dat de ellende opnieuw begint. Ik heb daarom al gedacht aan preventief, blind vaccineren tegen IB. Is dit dan zinvol?
Graag het advies van de kippenexperten...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor Fryske » 26 mar 2018 12:56

Hoi,

Bij mijn weten kunnen kippen met IB, wat chronisch is, altijd nieuwe kippen aansteken en er voor zorgen dat de nieuwe kippen ook IB ontwikkelen. Op dit forum hebben we iemand die helaas ook IB onder haar kippen heeft. Zij zal nog wel reageren. Dan weet je het zeker.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor hamerke » 26 mar 2018 17:00

Had ik ook al gedacht. Ik ga eens bij de dierenarts informeren hoeveel het kost om een paar kippen in te enten. Iemand al enig idee?

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor Vivian » 26 mar 2018 17:12

Hier ben ik, het forumlid met IB :gutgut: .

Beste Hamerke,
Wat een ellende. Bij mij is het ook zo ontstaan. De eerste kippen die ik kocht hadden snot en daarna kocht ik kippen met ILT en IB. Had ik dat geweten, dan had ik ze niet gekocht natuurlijk.

Je kan er voor kiezen al je kippen te enten. Dat kan als ze nog geen symptomen hebben met een verzwakt vaccin dat middels een injectie wordt gegeven. Binnen 6 weken moet je het herhalen en daarna ieder half jaar. Zo zou je het kunnen uitbannen, maar dat kost jaren. Ook kan je geen vreemde kippen erbij nemen.

IB wordt via de lucht verspreid en is echt heel lastig uit te bannen. Er kan sprake zijn van een externe besmettingsbron. Die kan in een straal van enkele kilometers ! jouw dieren steeds opnieuw besmetten. Het virus kan in je omgeving actief blijven, in je hokken en in de bodem.

Dit wetende heb ik ervoor gekozen om niet te gaan enten. Ik had ongeveer 40 kippen. Ik zou ze allemaal iedere paar weken per injectie moeten enten en dan nog maar hopen dat ik op tijd ben.
Al mijn hanen waren dood, ik had alleen nog maar hennen. Nu was er een stout broeds hennetje wat zich had verstopt voor mij. Zij kwam in september vorig jaar ineens met 8 kuikens aanlopen. Ik wilde helemaal geen kuikens ivm de IB, maar ja, ik wilde ze ook niet doodmaken hè. Deze 8 kuikens zijn in de IB omgeving geboren en zijn tot nu toe kern gezond. Achteraf een groot geluk, want ik heb nu ook weer 3 haantjes. Nu heb ik met de kuikens meegeteld nog 32 kippen. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de toekomst gaat brengen, zouden deze kuikens hun eigen weerstand tegen IB hebben opgebouwd? De dierenarts denkt van wel en ik hoop het van harte. Ik ben er inmiddels helaas aan gewend regelmatig afscheid te moeten nemen van een kip. Het is heel naar allemaal. Mijn beeld over een zieke kip is ook wat zwartgalliger dan voorheen. Als ik een zieke kip heb, is het tegenwoordig nog maar zelden dat ik de kip nog kan genezen. Ik neem de komende jaren geen kippen erbij.

Het is een lang antwoord, mijn excuses daarvoor. Ik wil je wat inzicht geven in mijn gedachten tav IB.

Heel veel sterkte en wat je ook besluit, er is geen goed of slecht besluit, doe wat je het beste past.

Gr vivian

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor hamerke » 26 mar 2018 17:25

Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
De dierenarts die ik ondertussen contacteerde zei dat blind enten kon, maar volgens hem zou het ook kunnen dat mijn kippen gewoon snot hadden en dat de ene die nu al jaren niest CRD heeft. Enkel een bloedtest kan uitsluitsel geven. Ben benieuwd wat dat kost.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: Blijft IB altijd besmettelijk

Berichtdoor hamerke » 27 mar 2018 15:45

Zie zo, afspraak bij de pluimvee arts vastgelegd. Alle kippen krijgen een combivaccin tegen o.a IB, EDS, NCD. Ook zullen ze worden geënt tegen de pokken.
Ben wel vergeten te vragen wanneer ik dan de nieuwe kippen bij de anderen mag zetten. Weet iemand hier toevallig hoelang het duurt voordat zo'n vaccin z'n werk doet?


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten