Kalkoen haan doodt kalkoen hen

claudia bosch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2018 17:30
Land: nederland
M/V: V

Kalkoen haan doodt kalkoen hen

Berichtdoor claudia bosch » 06 apr 2018 10:29

Hallo,
Ik hoop dat ik hier wat advies kan krijgen. Ik ben begeleidster op een zorgboerderij. Nu hebben we sinds febr kalkoen hennen in ons mooie hok. Vorige week eindelijk een haan gevonden. Van te voren info opgezocht, leek geen probleem te zijn. Bij het samenvoegen leek het goed te gaan. Hennen onderdanig, haan heeft ze beide betreden. Daarna was hij vooral aan het pronken. Dit ging 3 dagen prima. Op de 4de dag vonden we 1 van de hennen dood. Rug kapot gepikt. En weer 2 dagen later vonden we de andere hen zwaar gewond . Gelukkig heeft ze het overleefd. Helaas moeten we ons nog houden aan de ophokplicht. We hebben de haan en hen nu in het zelfde hok , maar met gaas er tussen. Is dit normaal gedrag? Hoe lang moeten we E apart houden? Is het gewoon lomp gedrag van de haan? Gaan ze aan elkaar wennen?
We hopen dat hij kan blijven, we zijn zo blij met hem, prachtig beest! Het zijn trouwens royal Palm kalkoenen.

Alvast bedankt
Mvg Claudia

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2018 10:39

Ophokplicht?

claudia bosch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2018 17:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor claudia bosch » 06 apr 2018 10:47

Hoi, ja zo ver wij weten mogen wij onze kippen en kalkoenen nog niet naar buiten doen. Zitten in regio Arnhem. ???

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2018 11:20

Ik heb zelf geen ervaring met kalkoenen, (er zijn op het forum mensen die dat wel hebben zoals bv danielb) een haan bij hennen zou inderdaad geen problemen hoeven op te leveren maar ik kan me voorstellen dat in een afgesloten ruimte de hennen geen ruimte hebben om te vluchten als de haan wel heel erg de smaak te pakken krijgt en in een serieverkrachter verandert, ook omdat hij totaal geen andere afleiding heeft door het opgesloten zitten.
Ik zie op een kaart dat Arnhem net op het snijvlak van twee gebieden ligt.
Kijk ook eens op het forumgedeelte Vogelgriep voor meer informatie.
viewforum.php?f=25
Het hele idee van afscherm/ophokplicht gaat wellicht op de schop omdat het waarschijnlijk niet helpt.
Ook is er geen handhaving.
Derhalve zijn er mensen die, !zeker uit dierenwelzijnsoogpunt! niet meedoen aan de maatregelen.
Natuurlijk zijn er ook roomser dan de paus.
Waren het mijn kalkoenen dan liet ik ze zeker buiten lopen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor Fryske » 06 apr 2018 11:28

Oh, wat erg! Zal ongetwijfeld met de kleine ruimte te maken hebben. Zou onder normale omstandigheden anders wel heel raar zijn. Zou er op een zorgboerderij meer toezicht op het nakomen van de regels zijn vwb. de vogelgriep? Ik weet dat heel veel particulieren niet meedoen aan die onzin. Ook ik niet! Kippen lopen fijn buiten....

Sterkte!

claudia bosch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2018 17:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor claudia bosch » 06 apr 2018 11:35

Wij moeten ons helaas wat meer aan de regels houden. Het gaat vast goed komen ! Bedankt

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor danielb » 06 apr 2018 12:39

ik heb geen idee hoe een kalkoenhaan zich gedraagt in een (te) kleine omgeving....
wat kan er mogelijks ook een probleem zijn :
je hebt bijvoorbeeld jonge hennen van een licht ras van eind vorig jaar en die kunnen dan maar een gewicht hebben van 3 a 4 kg.
en daarbovenop nog een zachtere vel dan overjarige hennen.
als die dan een overjarige haan krijgen van een zwaar ras,dan kun je een haan hebben van 20 a 25 kg tot zelfs meer dan 25 kg.
maar ook in hetzelfde ras kunnen er grote verschillen zijn in gewicht.
een kalkoenhaan van hetzelfde ras en dezelfde leeftijd zit zowiezo al dubbel verschil in gewicht tenopzichte van een hen.
bij groter leeftijdsverschil is dit 3 keer zoveel of meer zelfs.
de hennen worden dan bij een paring geleidelijk aan vernield.
zoals bijvoorbeeld open gescheurde flanken....
als die gekwetste hennen zich niet kunnen afzonderen,dan gaat het van kwaad naar erger.
een haan met veel ruimte zal ook minder treden en ook vooral omdat hij loopt te pronken op een veel groter gebied,dan als hij op een beperkte ruimte zit en al een deel van zijn energie daar insteekt....
voor het goed zijn van de hennen zou je best minimum 4 hennen voor 1 haan moeten hebben.
zou je de hen en haan eens kunnen wegen???

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor danielb » 06 apr 2018 12:50

toevallig ook een foto van hen en haan?

claudia bosch
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 apr 2018 17:30
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor claudia bosch » 06 apr 2018 13:58

danielb schreef:toevallig ook een foto van hen en haan?

Ja die heb ik, weet alleen even niet hoe ik die kan plaatsen. Via mobiel.
De haan is 2 jaar oud, ik schat hem zo 15 kilo zeker. Hennen zijn iets meer dan een jaar. Zijn zeker lichter.
Als ik het goed begrijp dan zijn de hennen nog niet stevig genoeg voor de haan en is het zelfs wenselijk dat we meer hennen hebben.
Ik ga straks even kijken of ik via de computer een foto kan plaatsen.
Gr Claudia

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoen haan dood kalkoen hen

Berichtdoor danielb » 06 apr 2018 15:48

je schrijft dat ze royal palm zijn,maar royal palm is een kleurslag.
ben ook benieuwd of ze echt de kleurslag royal palm hebben en dan vooral de haan.
royal palm of hermelijn is alvast een kleurslag van de ronquires.
echte ronquire hennen zitten tussen de 3 a 5 kg.(ook afhankelijk van de leeftijd)
als de haan 15kg of meer zou wegen,dan is dat voor een echte ronquire haan ZEER veel.
zijn de kalkoenen deze kleurslag?
https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten