Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 29 mei 2018 08:35

Het Nieuwe hok staat, De kippen hebben er 1 nacht in doorgebracht maar helaas wouden ze de dag er op niet terug. Het oude hok staat nog in de omgeving (afgesloten) en ze gingen daar op zitten om te overnachten.

Deze keer sluit ik ze 2 nachten en 1 dag op in het nieuwe hok in de hoop dat ze het nu wel door hebben!

AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding

Op de laatste foto ziet u een trapje staan. Ik heb dit tijdelijk daar gezet als "tussenstap" naar het hok. Onder normale omstandigheden zouden ze dit niet nodig mogen hebben. Ik heb ze voor een hapje al meer als 2 meter hoog zien vliegen en bij verschot al 30 meter ver in 1 beweging!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor moriarty » 29 mei 2018 09:00

Ik heb nog niet eerder een verhoogd hok zonder trapje gezien. Heeft het ook niet te maken met dat kippen in de avond minder goed zien? Het zijn dagdieren met geoptimaliseerd zicht voor heldere omstandigheden. Tenminste dat zou ik toch denken?

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 29 mei 2018 09:03

moriarty schreef:Ik heb nog niet eerder een verhoogd hok zonder trapje gezien. Heeft het ook niet te maken met dat kippen in de avond minder goed zien? Het zijn dagdieren met geoptimaliseerd zicht voor heldere omstandigheden. Tenminste dat zou ik toch denken?


Kan kloppen... Geen idee! Wat ik gezien heb is idd altijd overdag gebeurt. Langs de andere kant missen ze hun stok nooit in het donker(schemer en donker in het hok) ?

Verder heb ik in het verleden een heel hok gezien waarvan de kippen uiteindelijk besloten hadden dat ze liever in de dakgoot sliepen (dit waren leg kippen ! ) en deze hadden ook nooit geen moeite met 2meter + in het schemer....

Zoiezo volg ik het op! Ik heb liever geen trapje wegens veel ongedierte (zitten tussen een bos en 2 weilanden met paarden....) en hebben hier ook vossen lopen! Alternatief is dat ik een vast tussen verdiepje plaats.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor jantien » 29 mei 2018 10:23

Het schijnt nu best erg warm te zijn bij jullie (zit zelf wat verder weg nu) dus ik zou ze met die warmte zeker nu niet gaan opsluiten.
Tja, dat oude hok is hun hok he, ze weten niet beter :mrnono:

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 29 mei 2018 11:43

jantien schreef:Het schijnt nu best erg warm te zijn bij jullie (zit zelf wat verder weg nu) dus ik zou ze met die warmte zeker nu niet gaan opsluiten.
Tja, dat oude hok is hun hok he, ze weten niet beter :mrnono:

Hok staat zeer beschut onder de bomen! Er komt geen zon aan ik ga ook af en toe eens langs om alles in de gaten te houden! :D Maar ja het mag eens wat afkoelen...

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Zijdehoeder » 01 jun 2018 07:06

Klopt het dat er geen plank/stok voor de ingang zit waar ze op kunnen landen? Kan ik niet heel goed zien op de foto :?: Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is om al fladderend door een smalle opening te komen, omdat hun vleugels dan tegen de deurpost slaan als ze naar binnen willen. Bij een dakgoot of op een hok of tak hebben ze daar geen last van; daar hebben ze alle ruimte.
Misschien dat een plateautje dat iets voor de ingang uitsteekt al ietsjes helpt? Dan kunnen ze daar op landen ;)

Edit: is het deurtje een luikje dat naar voren klapt? Dan zou het daar niet aan hoeven liggen :frons: Te dicht bij de muur?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Trea » 01 jun 2018 09:51

Kippen die redelijk kunnen 'vliegen' hebben geen trapje nodig om daar te komen waar ze willen slapen.

Ik heb een kipje die ik af heb geleerd in de abrikoos en klimop te slapen. Ze sprong daarvoor eerst op het dak van het kippenhok of op de constructie van de ren. Om vervolgens door te springen naar de eindbestemming waar ze het liefst ging slapen.

Er zijn meer kippen (rassen) die in bomen slapen.

Maar (zie Zijdehoender) om door een krappe opening te springen naar een donker hol vinden ze wellicht niet prettig. Probeer op dat punt de natuur iets meer na te bootsen. Bv door een plankje of stok voor de opening te maken. En zorg voor daglicht in het hok. Het is prettiger voor de kippen om te zien waar ze naartoe springen.

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Frankkip » 01 jun 2018 22:34

Vroeger hadden ze in Engeland hokken op ong. 2 meter hoogte, op een paal , zoals een duiventil, met alleen een stuk voor het hok een dwarspaal/stok. waar ze op konden vliegen, en dan het hok in. Doel daarvan was dat het onmogelijk was voor vossen marters, ratten enz. om in het hok te komen.

Yov
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2018 18:57
Land: BElgie
M/V: M

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Yov » 07 jun 2018 07:08

Het hok geeft een aanvliegplank! Inmiddels slapen ze alle drie in hun hok! Volgende probleem is de vroege haan, zelf in zijn nieuw hok en afgesloten begint hij z rond 5:30 met dit weer!! Helaas vinden de buren dit niet zo prettig! Hok is goed afgesloten maar zo hier en daar zit er een kier in die ik omwille van de ventilatie niet wou afsluiten! Ik denk dat ik deze toch maar toe doe en eventueel deurborstels gebruik voor de bewegende delen af te dichten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Vragen nachthok kleinere kippensoorten.

Berichtdoor Fryske » 07 jun 2018 10:27

Je kan de kippen niet in een ongeventileerd hok laten slapen!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten