Kuiken met gekruiste snavel

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Zijdehoeder » 10 jun 2018 10:27

Eén van mijn kuikens heeft een gekruiste snavel. Het is pas na een week of twee ontstaan. Nu hoorde ik laatst van iemand die adviseerde om het snaveltje 's nachts met een plakbandje vast te plakken, zodat het in de juiste houding verder groeit. Natuurlijk moet je oppassen dat je niet de luchtwegen afsluit, maar wat vinden jullie van dit advies?

Het kuiken groeit zeer goed, maar het lijkt me dat ze wel moeite heeft om als ze groter wordt de losse korrels op te pikken. Daarnaast zit er regelmatig een laagje aarde in haar ondersnavel. Kan dat kwaad?

Ze is één van de twee hennetjes die uitgekomen zijn!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor jantien » 10 jun 2018 11:37

Dat van dat plakband weet ik niet, geen ervaring mee en ook nog niet eerder van gehoord.
Weet wel dat kuikens met een kruissnavel ook oud kunnen worden, zet dan wel een grote bak vol voer voor haar neer zodat ze makkelijk voedsel op kan nemen.
Volgens heeft Inge, de moderator hier van dit forum ervaring met een kipje met kruissnavel :duimop:

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Zijdehoeder » 15 jun 2018 13:35

Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad altijd een bak voer staan met een flinke laag erin. Ik ga me voorlopig niet wagen aan het plakband. Ze lijkt het prima te doen en groeit lekker door, dus ze krijgt voldoende voedsel binnen. Hopelijk wordt de aandoening niet erger!

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Isabel » 15 jun 2018 14:16

:duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Trea » 15 jun 2018 20:54

Als je al met iets gaat plakken zou ik geen plakband maar sensitive pleister gebruiken.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11748
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor jantien » 15 jun 2018 23:53

Trea schreef:Als je al met iets gaat plakken zou ik geen plakband maar sensitive pleister gebruiken.


Heb je ervaring ermee dan??

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor lnge » 16 jun 2018 00:24

jantien schreef:Dat van dat plakband weet ik niet, geen ervaring mee en ook nog niet eerder van gehoord.
Weet wel dat kuikens met een kruissnavel ook oud kunnen worden, zet dan wel een grote bak vol voer voor haar neer zodat ze makkelijk voedsel op kan nemen.
Volgens heeft Inge, de moderator hier van dit forum ervaring met een kipje met kruissnavel :duimop:

Klopt!
Ze is bijna 7 geworden. Het enige wat ik er wel aan deed was de snavel regelmatig knippen en vijlen. Ze had het best wel in een ernstige mate, maar kreeg er toch genoeg voedsel mee binnen. In het begin was het een beetje scheef, maar dat werd erger naarmate ze ouder werd.
Het groeit scheef vanuit de basis van de snavel, dus in model proberen te houden met plakband of iets dergelijks zal weinig zin hebben.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 02:19

heb het zelf nog niet gehad bij een kip (voor zover ik mij kan herinneren)
wel bij mijn knobbelganzen.
zou erfelijk zijn of door de voeding.
en kan inderdaad zeer scheef groeien.
het zou best kunnen dat je het kunt verminderen door te tapen,maar zoals Inge het al aangegeven heeft begint het bij de basis van de snavel.(niet altijd)maar dan is goed tapen zeer moeilijk omdat je zoals je zelf al hebt aangegeven de neusgaten moet openlaten.
maar als het redelijk warm is,dan ademt een kip/kuiken ook met open bek.
en er moet maar een beetje verstropping zijn van de neusgaten en kippie stikt als de bek is dicht geplakt.
houd daar dus rekening mee.
en kruisbek of niet...een kip vind altijd wel de mogelijkheid om te eten.
wat je dus niet kunt zeggen van een pup dat geboren is met open gehemelte,want dat kan niet uit zichzelf melk uit de tepels zuigen.(gewoon meegegeven als voorbeeld)

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Zijdehoeder » 18 jun 2018 07:42

Inderdaad vind dit kippetje ook altijd een mogelijkheid om te eten. Ze doet het bijzonder goed. Aan mij nu dus de taak om de snavel goed in de gaten te houden! Vijlen moet ik nog wel even leren dan, maar daar heb ik nog wel even tijd voor om te oefenen.

Hopelijk is het niet erfelijk. Volgend jaar voor de zekerheid maar geen eitjes van haar uitbroeden.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met gekruiste snavel

Berichtdoor Isabel » 19 jun 2018 21:42

Fijn dat het goed gaat en je zorgen aan het kuiken wil besteden. :duimop:

Dat vijlen moet je even leren/ aan wennen, maar is echt te doen. Ook het dier went er aan en laat het na verloop van tijd beter toe, is mijn ervaring. Geen ervaring met kruissnavel, wel met een snavel die te hard groeide.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast