Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 04 aug 2018 08:14

Vanmorgen bloedluis ontdekt op het uiteinde van de zitstok. IN de diatomeeenaarde :duimneer:
Op de bodem ligt een laagje zand met diatomeeenaarde, net als in het legnest... Wat doe ik verkeerd??? Ik baalde zo ontzettend, vooral omdat ik preventief enthousiast met die diameeenaarde aan de slag ben gegaan, zoveel mogelijk kieren heb dichtgekit en alles goed in de gaten houd...
Vanavond ga ik het hok te lijf met het stoomapparaat en ga ik nogmaals met de diatomeeenaarde aan de slag. Ik weet nog niet of ik een grote plaag heb (overdag zien zitten is indicatie voor grote plaag?), kipjes gedragen zich verder normaal.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Fryske » 04 aug 2018 08:25

Hé bah! Ik zou wat meer gebruiken. De plekken met bloedmijt alleen even insmeren met slaolie. Stoomaparaat (vocht) zou ik niet gebruiken omdat natte diatom niet werkt. Als het weer opgedroogd is wel weer. Maar dat zou ik juist voorkomen.

Dat ze in de diatom lopen is alleen maar goed want daar gaan ze dood van.

Hoop dat het meevalt :duimop:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Skipper » 04 aug 2018 08:41

Hallo Stellatatje,
Oeh dat is niet leuk! Dat je de bloedluis overdag zag zitten in de diatomeeënaarde geeft wel aan dat de aarde zijn werk doet. De bloedluis kan in die aarde niet meer voor- of achteruit. Anders had die kleine vampier zich wel verstopt op een donker plekje. Ik heb ook wel eens geïmmobiliseerde halfdode mijten in diatomeeënaarde gevonden bij daglicht.

Een bloedluis moet in contact komen met diatomeeënaarde, dan werkt het zoals je ziet super. Het is een barrière. Dus wees er niet te zuinig mee. Toch kun je niet elk stukje oppervlakte behandelen met diatomeeenaarde zoal ik het zie. Een kiertje in de wand, een loopbruggetje via zaagsel of stro etc kunnen een route geven. Dus ik gebruik diatomeeënaarde zeker wel in combinatie met andere maatregelen.

Heb je een barrière naar de zitstok? Bijv hangende stokken of bloedluisbakjes?
Hopelijk is de plaag niet groot en gen je er snel af!
Laatst gewijzigd door Skipper op 04 aug 2018 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Skipper » 04 aug 2018 08:41

Succes!

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 04 aug 2018 08:42

Dankjewel voor je snelle reactie Fryske, ik ga straks alles leeghalen, aan de gang met slaolie/vaseline en diatomeeenaarde.

Net ook drie van die krengen van mijn arm geplukt :frown:
Laatst gewijzigd door Stellaatje op 04 aug 2018 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 04 aug 2018 08:45

Skipper, dank voor je reactie, stelt een beetje gerust :-) :?

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Stellaatje » 05 aug 2018 08:41

Gisteren het hok leeggehaald en behandeld met Finecto+. Dat kreeg ik van een bevriende duivenmelker die het staan, hij had er goede ervaringen mee. Er zit geen gif in, helemaal op basis kruiden en etherische oliën. Voor zover ik kon zien geen bloedluis aanwezig op andere plekken, heb overal onder en tussen gekeken. Hopelijk valt het mee. Daarna overal zand met diatomeeenaarde gestrooid, nog even geen stro (wel in de legnesten). Vanmorgen zag ik op de zitstok al wat vastgeplakte luisjes, die zijn mooi niet bij de kipjes kunnen komen :gna:

Over een week twee nog eens behandelen met Finecto+ en dan bijhouden met olie in kieren en naden en diatomeeenaarde in de bodembedekking.

Er bestaat ook Finecto + die je in het voer moet mengen. Luizen die de kippen bijten gaan dan dood. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Fryske » 05 aug 2018 09:12

Finecto + is water met diatom erdoor :-D

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Skipper » 05 aug 2018 09:21

De Finecto poeder voor door het voer heb ik bij een uitbraak een paar jaar geleden wel eens gebruikt. Ik kon niet zien of het werkte. Misschien wel, misschien niet. Ik vond het vrij duur.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat doe ik verkeerd? Bloedluis in diatomeeenaarde

Berichtdoor Trea » 05 aug 2018 10:24

Fryske schreef:Finecto + is water met diatom erdoor :-D

Er zitten in de spuitbus ook geurende kruiden waar luizen niet van houden. Ik denk alleen ter preventie. Het is de diatom waar de luisjes dood aan gaan.

Met finecto+ heb ik geen ervaring. Ik gebruik nu diatom poeder van bio-ron. Om te mengen met zand/strooisel en ik maak er een papje van om op de zitstokken en tegen de wanden te smeren. Ik heb ook tabakstelen en lavendel (snoeiafval uit eigen tuin) onder de zitstokken en in de legnesten.

Een uitgesmeerd papje met diatom aarde is een mum van tijd opgedroogd.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten