Welk voer?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Kuyken
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2018 12:37
Land: Belgie
M/V: M

Welk voer?

Berichtdoor Kuyken » 29 aug 2018 17:31

Topic hijack :cool:


Ik heb vandaag 3 klassieke legkippen in de tuin rondlopen, ik heb ergens gelezen dat we ze de eerste 2 weken best geen etensresten geven, enkel kippenvoer. Klopt dat?


Grts
Kuyken

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk voer?

Berichtdoor Trea » 29 aug 2018 17:41

Het is het beste om de eerste tijd (bv 1 tot 2 weken) hetzelfde voer te geven als wat de kippen kregen bij de vorige eigenaar. Daarna kun je langzaam overschakelen op ander voer voor legkippen.

Je kunt beter niet te veel etensresten geven. Dat is niet uitgebalanceerd en daarmee kunnen de kippen minder goede eieren leggen of zelfs ziek worden als de etensresten niet geschikt zijn voor kippen (bv. te vet, te zout, te weinig eiwitten, te weinig kalk)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welk voer?

Berichtdoor Jan Bollen » 29 aug 2018 17:43

Etensresten is geen voeder maar een lekkernij. Voor 3 kippen zul je moeten kijken hoeveel je geeft anders blijft het liggen en komen de ratten er op af. Je mag ze nu ook al wat verwennen door 1 keer per dag een beetje te geven.

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Welk voer?

Berichtdoor frankip » 29 aug 2018 19:14

Trea schreef:Het is het beste om de eerste tijd (bv 1 tot 2 weken) hetzelfde voer te geven als wat de kippen kregen bij de vorige eigenaar. Daarna kun je langzaam overschakelen op ander voer voor legkippen.

Je kunt beter niet te veel etensresten geven. Dat is niet uitgebalanceerd en daarmee kunnen de kippen minder goede eieren leggen of zelfs ziek worden als de etensresten niet geschikt zijn voor kippen (bv. te vet, te zout, te weinig eiwitten, te weinig kalk)

Kijk Trea , daarom is er zo vaak commentaar op jouw. Je geeft een zwaar overdreven advies , wat de nieuwe kippenhouder afschrikt , en nergens op slaat. Van een beetje etensresten gaat een kip geen slechte eieren leggen , worden ze niet ziek , en komen ook geen belangrijke stoffen te kort. Laat het echte advies s.v.p. door de echte kenners , zoals mijnheer Bollen geven. Daar hebben de nieuwe kippenhouders wat aan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk voer?

Berichtdoor Trea » 29 aug 2018 19:27

Frank, ik begrijp je niet. Want als je leest wat er in de 2e alinea staat schrijf ik in essentie zo ongeveer hetzelfde als Jan Bolle. : Je kan beter niet te veel etensresten geven.

Fijn trouwens als mensen met jarenlange ervaring ook een stukje schrijven.
Wat vind jij van kliekjes geven Frank?

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Welk voer?

Berichtdoor frankip » 29 aug 2018 20:28

Nee Trea , je maakt ze bang met slechte eieren , kalktekort enz. Ze mogen best vanaf dag 1 al iets bijkrijgen , liefst zoveel mogelijk verschillend , zodat ze overal aan gewend zijn, alle soorten fruit , groente enz, Hier krijgen ze van alles , ze staan buiten bij de tafel te wachten totdat er iets vanaf valt. Vandaag waren het frietjes die vielen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welk voer?

Berichtdoor danielb » 29 aug 2018 20:34

er was toch geen zout op de frietjes gedaan? :gutgut: ;)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welk voer?

Berichtdoor Jan Bollen » 29 aug 2018 21:50

Die van mij hebben vandaag gezouten spel met ei gebakken gekregen. Er was een half schelletje spek voor 100 kippen wie het eerste een stukje had was het rapst. De rest moest het doen met 2 korsten van een boterham.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Welk voer?

Berichtdoor lnge » 30 aug 2018 06:38

Kuyken schreef:Topic hijack :cool:

Dit is niet de bedoeling. Geen oude topics ophalen, maar zelf een nieuw beginnen voor je vraag.
Ik heb het nu van het oude afgesplitst.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Welk voer?

Berichtdoor jantien » 30 aug 2018 07:05

Bij mij krijgen ze geregeld diverse soorten pannenkoek uit eigen keuken, heerlijke eieren en gezonde kippen :gutgut:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten