Gekortwiekt maar toch vliegen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
_Sandra_
Berichten: 253
Lid geworden op: 12 sep 2007 14:03
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Cranendonck

Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor _Sandra_ » 02 sep 2018 20:30

Hallo,

na wat jaren geen kippen meer te hebben gehad, heb ik sinds vandaag weer 4 hennetjes. Ik moet er weer even in komen voor wat betreft details. Ze zijn gekortwiekt aan 1 vleugel ivm wennen in de nieuwe omgeving zonder dat ik ze bij de buren moet gaan halen. Ze zijn wat onrustig nu.

Nu vliegen ze toch nog met gemak 1 meter hoog, in elk geval tot de hoogte waar natuurlijk net geen kuikengaas meer voor de draad zit. Ze ogen totaal niet uit balans. Hebben jullie nog tips, of is het kortwieken dan niet goed gedaan?

Het zijn Antwerpse Baardkrielen van juli dit jaar. Het hek (de erfgrens naar de buren) is op het laagste punt 1,80 meter hoog, zouden ze daar ongewiekt nog overheen kunnen denken jullie? Mijn vorige krielen die ik had waren zo op hun gemak en tevreden, die heb ik nooit gewiekt.

Ik wil ze nu graag in de ren houden, ook ivm de hond. Niet alleen de kippen, ook de hond moet weer wennen en ze vindt ze nu wat al te interessant. De kippen verdienen hun rust. De hond zal ze niets doen, maar ik ben niet 100% zeker of zij ze niet achterna zal zitten. Geen risico dat ik wil lopen in elk geval.

Alvast bedankt
Sandra

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor kuiken 2018 » 02 sep 2018 21:48

Kort wieken moet aan beide vleugels gebeuren en je moet de juiste veren afknippen. Ik zal even een foto posten.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor kuiken 2018 » 02 sep 2018 21:50

dus eigenlijk de buitenste drie veren laten zitten (maar mogen ook afgeknipt worden) en de rest eraf knippen tot je bij de korte veren komt

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor ChickenChick » 02 sep 2018 22:47

kuiken 2018 schreef:Kort wieken moet aan beide vleugels gebeuren en je moet de juiste veren afknippen. Ik zal even een foto posten.

Het hele idee van kortwieken is dat ze uit balans raken en hierdoor niet meer zo hoog komen. Knip je beide vleugels dan zijn ze niet uit balans, één vleugel knippen is prima.

Dat gezegd hebbende, hier komen de krielen gewiekt ook nog met gemak op hun nachthok, en die is wel een stukje hoger dan een meter. De eerste keer na het knippen hadden ze een paar pogingen nodig, maar inmiddels gaat het weer probleemloos. 1.80 redden ze denk ik niet, maar zeg nooit nooit.

Ze voorlopig in de ren houden tot ze gewend en gekalmeerd zijn lijkt me een goed plan :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor Trea » 03 sep 2018 00:20

Waarom niet gewoon hun vleugels intact laten? Dat ze kunnen vliegen is juist handig als ze weg willen vluchten bij gevaar. Kunnen vliegen is misschien helemaal geen probleem.

Mijn kipjes vliegen ook graag maar komen vanzelf weer terug bij het hok.

Gebruikersavatar
ChickenChick
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 okt 2017 17:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor ChickenChick » 03 sep 2018 01:53

Tja, mijn buren zitten niet te wachten op gevederd bezoek en kippenstront, aan mij de schone taak om ervoor te zorgen dat een ander geen last heeft van mijn dieren. Ik wil ze wel zoveel mogelijk ruimte geven, daarom de keuze voor kortwieken. Dat ze bij jou lekker hun gang kunnen gaan is fijn, maar dat kan niet overal.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor Stellaatje » 03 sep 2018 07:15

Mijn krielen zijn ook gekortwiekt, maar kunnen nog prima op de heg van 1.20m komen :-D Kortwieken aan een of beide kanten maakte niks uit...
Hier is dat geen probleem, er scharrelen regelmatig buurtkippen door de straat, maar in een woonwijk is dat natuurlijk anders. Geen idee wat je nog meer kan doen om te voorkomen dat ze de hort op gaan... :?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor Roan12 » 03 sep 2018 08:08

Als je niet wilt dat je kippen de hort op gaan dan moet je een andere oplossing verzinnen als kortwieken niet werkt. Je dieren bijvoorbeeld in een flink grote ren houden. Zorg dan meteen voor voldoende uitdaging en/of vermaak.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor Fryske » 03 sep 2018 09:43

Als ze nog steeds goed kunnen vliegen dan zijn ze meestal niet kort genoeg kort gewiekt. Zou dat het kunnen zijn? Anders toch een draad boven het hek plaatsen. Daar hebben ze vaak (meer) moeite mee.

kuiken 2018
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 mei 2018 21:52
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Drenthe

Re: Gekortwiekt maar toch vliegen

Berichtdoor kuiken 2018 » 03 sep 2018 10:06

Voor ik alleen brahma's had hebben we ook friese kippen gehad en die waren ook gekortwiekt maar die vlogen zo een schuur op van 2.50 m hoog en liepen vervolgens lekker de hele dag in de steeg :gutgut:. Toen ik terug kwam waren ze bij de buren 5 huizen verderop in de tuin aan het wroeten :mrgreen:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten